کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > درمان پارگی فرنوم لب بالا در کودکان

درمان پارگی فرنوم لب بالا در کودکان

عناوین محتوایی که می خوانیم .

تعداد کمی از کودکان به دلیل وجود چنین مشکلی با مشکلات گفتاری مواجه می شوند و در هنگام هیجان در ادای کلمات به مشکل می خورند و به طبع اعتماد به نفسشان کاهش پیدا می کند. هرچه این مشکل زودتر شناسایی شود، درمان به مراتب ساده تر می شود و کودک زودتر این جراحی را به فراموشی می سپارد. آزاد سازی و درمان به موقع فرنوم باعث می شود تا کودکان بتوانند به راحتی صحبت کنند و غذا بخورند و هیچ گونه مشکلی ایجاد نشود. هر چه سن افراد کم تر باشد درمان ساده تر و سریعتر رخ می دهد.

فرنولوم چیست؟

فرنوم یا همان فرنولوم یک تکه کوچک از بافت متصل کننده بخش بدن به بخش های دیگر است که با هدف ایجاد محدودیت در حرکت سایر اندام ها ایجاد می شود. جالب است بدانید که فرنوم ها فقط در لب بالا وجود ندارند و در بخش های مختلف مانند زبان، ناحیه داخل گونه، مسیر گوارش، مغز و… نیز وجود دارند.

 

درمان پارگی فرنوم لب بالا 94948949

 

فرنوم و جراحی فرنوم لب بالا

فرنوم ها ممکن است در ابعاد و و اندازه های متفاوتی باشند ( بزرگ یا کوچک). شایان ذکر است که فرنوم های کوچک هم در اکثر مواقع مشکل ساز می شوند و مشکلاتی برای کودک ایجاد می کنند. برای درمان فرنوم ها اصولا روش هایی وجود دارند که برخی از آن ها عبارت است از:

1- فرنوم های کوتاه برای درمان نیاز به فرنولوپلاستی دارند.

2- فرنوم بلند برای درمان نیاز به فرنکتومی ( رفع نواقص زبان و لب) دارند.

پیامد های ناشی از وجود فرنوم لب بالا در کودکان

فرنوم لب باید دست کم 4 میلی متر بالاتر از لثه باشد و به جلوی دندان متصل شده باشد و نباید هیچ گونه محدودیتی در حرکات لب ایجاد کند. حدود 10 درصد از کودکان به مشکل فرنوم لب بالا دچار هستند، البته جای هیچ گونه نگرانی نیست زیرا امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی راه های بسیار زیادی برای بر طرف کردن این مشکل وجود دارد. بافت به داخل ناحیه لب نفوذ می کند و در بافت لثه، بین دندان ها ایجاد می شود. این مشکل با افزایش سن از بین نمی رود و نیاز به درمان دارد. مشکلات ناشی از چسبندگی فرنوم عبارت است از:

1- عقب رفتگی لثه

وقتی لب ها حرکت می کنند، این مشکل دچار کشیدگی می شود. بروز چنین مشکلی سبب بروز خطر عقب رفتگی لثه و ایجاد حفره بین دندان ها می شود. در چنین شرایطی فرد از لبخند زیبا بهره مند نخواهد بود.

2- ایجاد و بروز فاصله بین دندان ها

به دلیل وجود و کشیدگی فیبری رباط هایی که به سمت پایین و در ناحیه بین دندان های جلو امتداد یافته اند، فاصله بین رباط ها بسته نمی شود و فاصله بین دندان ها ایجاد می شود.

3- مشکلات مربوط به مکیدن شیر در کودکان و نوزادان

یکی دیگر از مشکلاتی که کودکان با آن سر و کله می زنند مشکل مکیدن شیر مادر است. این فرنوم ها سبب می شوند تا کودک و نوزاد به راحتی نتوانند شیر بخورند.

روش های درمان فرنوم لب بالا در کودکان

برای درمان فرنوم لب بالا روش های بسیاری وجود دارد که در ادامه شما را با برخی از آن ها به صورت مختصر آشنا خواهیم کرد.

1- فرنکتومی با ایجاد برش

برای این کار از عمل جراحی به نام فرنکتومی برای آزاد کردن فرنوم استفاده می شود. در روش های سنتی یک شکاف در فرنوم ایجاد می شود، این کار را با استفاده از یک تیغ و یا یک قیچی مخصوص جراحی فرنوم لب بالا انجام می دهند. در برخی موارد نیاز به استفاده از بخیه وجود دارد تا فرنوم در محل مورد نظر نگه داشته شود و گاهی هم هیچ نیازی به بخیه وجود ندارد.

2- فرنکتومی با استفاده از لیزر

در این روش با استفاده از پرتو لیزر، یک برش و آسیب به فرنوم وارد می کنند و به مرور سفتی فرنوم کاهش پیدا می کند. برای این که کودک هیچ گونه دردی حس نکند چند قطره داروی بی حسی به ناحیه ای که قرار است درمان شود به منظور بی حسی وارد و تزریق می شود.

3- فرنکتومی با استفاده از روش جراحی الکتریکی

این روش ببسیار سریع است و کودک در حین درمان هیچ گونه دردی احساس نمی کند. با این کار یک بافت در محل ایجاد می شود و در واقع محل، دچار سوختگی می شود. این روش به این دلیل که بعد از جراحی زخم و جراحت در دهان بیمار باقی می ماند و دیر التیام می یابد زیاد مورد استقبال افراد قرار نمی گیرد.

 

درمان پارگی فرنوم لب بالا 949498494

 

مراقبت‌های لازم بعد از درمان و جراحی فرنوم لب بالا

1- ناحیه ای که تحت درمان است را به آرامی با استفاده از گاز استریلی که در محلول کالاندولا/ گلیسرین غوطه ور است پوشش دهید. در صورتی که نمی خواهید از این روش استفاده کنید بهتر است دهان را با یک محلول آب نمک قوی به صورت مرتب شستشو دهید.

2- برای دو هفته اول بعد از جراحی فرنوم لب بالا در کودکان، به والدین آموزش های لازم بابت تمرین های کششی لازم که باید بر روی لب انجام شود مانند حرکت دادن لب، گرفتن لب و… آموزش داده می شود.

3- سه بار در روز و طبق نظر جراح خود از داروهای آرنیکای هومیوپاتی و هوفاریقون به مدت سه روز استفاده کنید.

فواید انجام جراحی فرنکتومی لب بالا در کودکان

1- ناراحتی های دهانی به مقدار قابل توجهی کاهش می یابند.

2- اعتماد به نفس کودک بالا می برد.

3- عملکرد بایت بهبود و ارتقا پیدا می کند.

4- فاصله بین دو دندان از بین می رود و به مرور ظاهر فرد بهبود پیدا می کند.

درمان پارگی فرنوم در ایمپلنت در تهران دکتر دهقان

برای درمان پارگی فرنوم لب بالا در کودکان می توایند به کلینیک ایمپلنت در تهران دکتر دهقان مراجعه کنید . یا برای مشاوره رایگان با تیم حرفه ای و مجرب دکتر دهقان در تماس باشید .

ارسال یک دیدگاه