کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > درمان و جراحی شکاف کام مخفي

درمان و جراحی شکاف کام مخفي

عناوین محتوایی که می خوانیم .

شکاف کام مخفی می تواند بر روی زبان کوچکی که در انتهای حفره دهان واقع شده است تاثیر بگذارد. کام انسان از یک بخش عضلانی(نرمکام) و یک بخش استخوانی (سختکام) تشکیل شده است که در انتهای قسمت عضلامی زبان کوچک قرار دارد. شکافی زیر مخاطی بخش استخوانی یا سختکام به شکل تو رفتگی در سختکام و یا با نقص استخوانی در وسط و یا مرکز سختکام مشخص می شود و شکاف زیر مخاطی نرمکام با موقعیت نادرست بافت عضلانی نرمکام و یا نقص در خط میانی کام مشخص می شود. در مواردی که شکاف کام مخفی بسیار شدید باشد، قسمت نرمکام و سختکام با هم درگیر این مشکل می شوند.

 

جراحی شکاف کام 4594949

 

اثرات شکاف کام مخفی چیست؟

میزان تاثیر گذاری این نوع شکاف کام مخفی و یا شکاف کام زیر مخاطی با توجه به عواملی مانند وسعت و نوع این عارضه مشخص می شود. یکی از عواملی که سبب می شود تا فرد به صورت تو دماغی صحبت کند شکاف کام مخفی می باشد، زیرا این عارضه به صورت مستقیم بر عملکرد گفتاری فرد تاثیر می گذارد. برخی نوزادان از بدو تولد با این مشکل روبرو می شوند به همین دلیل در مکیدن پستان مادر با مشکل مواجه می شوند و نمی توانند به اندازه کافی شیر بخورند.

در برخی موارد شیر از ناحیه بینی برمی گردد که این مشکل یکی از عوارض این عارضه می باشد. در کودکانی که با این عارضه دست و پنجه نرم می کنند عفونت گوش و بیماری گوش میانی رخ می دهد که سبب افت قدرت شنوایی این کودکان می شود. نکته جالب اینجاست که برخی از کودکان دارای قدرت شنوایی و گفتاری خوبی هستند و همه کودکان از تاثیرات این بیماری رنج نمی برند.

شکاف کام مخفی چه علائمی دارد؟

علائم این عارضه و بیماری در برخی از افراد به صورت کاملا واضح قابل تشخیص و مشاهده می باشد اما در برخی دیگر این علائم کاملا مخفی می باشد و فرد برای این که متوجه شود با چنین مشکلی مواجه است یا خیر باید آندوسکوپی انجام دهد. برخی از علائم شکاف کام مخفی عبارت است از:

1- تو دماغی صحبت کردن

2- بیماری هایی که مربوط به ناحیه گوش می باشند

3- هضم سخت غذا و اختلالات بلع

4- وجود و مشاهده فرورفتگی در قسمت میانی نرمکام

5- دو شاخه شدن زبان کوچک

6- دیده شدن و نمایان شدن سقف دهان

نحوه تشخیص شکاف کام مخفی

برای تشخیص شکاف کام مخفی می توان به سقف دهان بیمار توجه کرد زیرا مشاهده کردن سقف دهان بیمار گویای همه چیز می باشد. در برخی موارد نشانه های دیگر مانند علائم ظاهری و یا دو شاخه شدن زبان کوچک به تشخیص این عارضه کمک بزرگی می کند. اصولا پزشکان نوع بلع و تکلم کودک و بیمار را بررسی می کنند و سپس به بررسی سقف دهان و معاینه دهانی می پردازند تا بتوانند راه حلی مناسب برای رفع این عارضه پیشنهاد دهند.

درمان و جراحی شکاف کام مخفی یا شکاف کام زیر مخاطی

در صورتی که این عارضه برای فرد مشکل ایجاد کند حتما باید درمان شود. کودکانی که در هنگام صحبت با مشکل روبرو می شوند باید تحت نظر یک پزشک آسیب شناس گفتاری قرار بگیرند و درمان شوند، البته ذکر این نکته هائز اهمیت است که ابتدا باید جراحی صورت بگیرد و سپس کودک تحت درمان آسیب شناس گفتاری قرار بگیرد. دلیل وجود و انجام جراحی این است که گفتار درمانی به تنهایی قادر به اصلاح بی کیفیتی دریچه کامی حلقی نیست بنابراین باید ابتدا جراحی صورت گیرد.

مشاوران تغذیه مشکلات مربوط به مکیدن و بلع را در کودکان به روش های ویژه ای رفع و مدیریت می کنند، اما مشکلات مربوط به گوش بهتر است توسط پزشک و متخصص گوش و حلق و بینی درمان شود. گاهی درمان با استفاده از آنتی بیوتیک ها انجام می شود و گاهی هم با گذاشتن و قرارد دادن لوله VT در گوش. هنگامی که این بیماری تشخیص داده شد نباید تا زمانی که کودک به سطح گفتار کامل رسیده باشد کاری کرد.

 

جراحی شکاف کام 9494511

 

گفتار درمانی در شکاف کام مخفی

همانطور که پیش تر نیز ذکر کردیم وجود چنین عارضه ای سبب بروز مشکلات گفتاری در کودکان می شود. والدین باید در اولین اقدام به کلینیک های گفتار درمانی مراجعه کنند تا وضعیت کودک به صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرد. راه بینی و دهان این کودکان اصولا یکی است و عضلات کام نمی توانند وظیفه خود را راجع به صحبت کردن به خوبی انجام دهند، بنابراین کودکان نمی توانند کلمات را به خوبی ادا کنند. گاهی در کودکانی که این مشکل بسیار شدید می باشد نیاز به جراحی وجود دارد و حتی ممکن است بعد از انجام جراحی مشکلات گفتاری همچنان ادامه پیدا کند، بنابراین کودک باید بعد از انجام عمل جراحی نیز تحت مراقبت قرار گیرد و جلسات گفتار درمانی را به صورت مرتب طی کند.

ضریب هوشی کودکانی که دارای شکاف کام مخفی می باشند کاهش می یابد؟

کودکانی که دارای یک و نیم ماه هستند در صورتی که کام آن ها دارای مشکل باشد و با این عارضه روبرو باشد، گوششان به خوبی هوا نمی گیرد، بنابراین صداها را به صورت واضح نمی شنوند و تمام صدا ها را بم و یا گنگ تشخیص می دهند.

هنگامی که کودک نتواند صداها را به صورت واضح تشخیص دهد، قسمتی از مغزش که مسئول شنیدن، صحبت کردن و هوش می باشد ناقص می ماند و رشد نمی کند. این چنین مشکلی سبب می شود تا اگر کودکی ضریب هوشی 120 داشته باشد، ضریب هوشی اش به 100 کاهش پیدا کند. برخی از والدین این مشکل را نمی شناسند و اصلا به آن اهمیت نمی دهند و کودکان در دوران مدرسه متوجه وجود چنین مشکلی می شوند. بسیاری از کودکان به این مشکل مبتلا هستند و در 10 ماهگی باید جراحی شوند تا بتوانند صداها را به صورت واضح بشنوند.

کلینیک ایمپلنت در تهران دکتر دهقان

جز خدمات ایمپلنت در کلینیک ایمپلنت در تهران دکتر دهقان می توانید از خدمات درمان و جراحی شکاف کام مخفي توسط دکتر دهقان نیز بهره ببرید و همچنین برای مشاوره رایگان در این زمینه می توانید با تیم کلینیک در ارتباط باشید.

یک دیدگاه

  1. گل افروزی نوامبر 26, 2022 در8:39 ب.ظ - پاسخ

    ممنون ار اطلاعات مفید شما،سوال من:پسرم ۳۰ ساله و دارای کام باز مخفی هست و پزشکان در کودکی علت خوب صحبت نکردنش رو وجود لوزه سوم تشخیص داده بودند،به همین دلیل مشگل کام تشخیص و پیگیری نشد،آیا آلان و در این سن امکان بهبودنسبی وجود داره؟

ارسال یک دیدگاه