آیا کامپوزیت دندان درد دارد

عناوین محتوایی که می خوانیم .

یکی از عوارض عمل های زیبایی در ناحیه دهان و دندان را می توان احساس درد و ناراحتی به شمار آورد. می خواهیم بدانیم آیا کامپوزیت دندان درد دارد یا اینکه این روش بدون احساس درد توسط بیمار، قابل انجام است. ابتدا باید بگوییم کامپوزیت دندان یکی از روش های طیباسازی و پوشش دادن عیوب ظاهری دندان است. با استفاده از این روش می توان مشکلات جزیی دندان ها مانند زرد شدن و بدرنگی، فاصله بین دندانی و … را برطرف نمود. اینکه این روش درد دارد یا خیر ؟ باید گفت کامپوزیت دندان یک روش ایمن و کم تهاجم بر روی دندان ها است. بیمار دردی را احساس نخواهد کرد. زیرا برای نصب کامپوزیت دندان تنها باید کمی لثه ها را همتراز نمود و سپس روکش کامپوزیت را نصب کرد. بنابراین در هیچ یک از مراحل کاری بر روی دندان ها انجام نمی شودکه باعث درد شود.

آیا کامپوزیت دندان درد دارد 5565454548521مراحل انجام کامپوزیت دندان

در این قسمت می خواهیم مراحل انجام کامپوزیت دندان را توضیح دهیم و بررسی نماییم که در کدام مرحله ممکن است دردی وجود داشته باشد. برای اینکه بدانیم آیا کامپوزیت دندان درد دارد، آشنایی با این مراحل کمک کننده است. ابتدا باید بگوییم یکی از عواملی که می تواند در پیشگیری از احساس درد احتمالی مقابله نماید، انتخاب دندانپزشک متخصص و ماهر در این حوزه است. مهارت دندانپزشک در چگونگی نصب روکش کامپوزیت و جلوگیری از وجود سوراخ در مرز بین لثه و روکش می تواند بسیار اثرگذار باشد. بنابراین توصیه می شود که در این باره تحقیق لازم را انجام دهید.

بررسی وضعیت کلی دندان ها

اولین مرحله برای نصب روکش کامپوزیت دندان، بررسی وضعیت لثه و دندان ها است. باید دندانپزشک هرگونه پوسیدگی و مشکلات دیگر دندان را درمان نماید تا بعد از نصب روکش کامپوزیت، نیازی به برداشتن آن نشود. سپس بایستی لثه ها را هم تراز نمایند تا زیبایی ظاهری حفظ شود. در این مرحله بیمار دردی را حس نخواهد کرد. زیرا تنها کاری که انجام می شود، بالابردن لثه ها و یکسان نمودن ارتفاع آن هاست. بنابراین تهاجمی روی دندان ها صورت نمی گیرد.

آماده سازی دندان ها

یکی از مراحلی که باید با دقت انجام شود، آماده نودن دندان ها برای نصب روکش می باشد. به این صورت که نباید جرم یا پلاکی بر روی دندان وجود داشته باشد. در این صورت روکش به صورت کامل و بی نقص بر روی دندان چسبیده و کاملا سفت می شود. برای انکار دندانپزشک از برس مخصوص استفاده نموده و سطح رویی دندان را پاک می نماید. این مرحله نیز دردی ندارد و برس به صورت نرم روی دندان ها کشیده می شود. سپس از یک ماده اسیدی ژل مانند استفاده می شود که بر روی دندان ها ریخته شده و به مدت 15 ثانیه باقی می ماند. در این صورت آثار هر گونه جرم و پلاک از دندان برداشته می شود.

نصب کامپوزیت دندان

تا اینجا که پاسخ این سوال که آیا کامپوزیت دندان درد دارد؟ منفی بود. در این مرحله باید کامپوزیت بر روی دندان نصب شود. کامپوزیت ها روکش های آماده ای هستند که بیمار کافی است رنگ دلخواه را بین آن ها انتخاب نماید. سپس آماده نصب می شوند. در این مرحله از چسب مخصوصی استفاده می شود و روکش بر روی دندان های تمیز قرار می گیرد. سپس با تاباندن اشعه، این چسب سفت خواهد شد. در این مرحله نیز همانطور که دیدید فشاری بر روی دندان ها احساس نمی شود. بنابراین دردی را بیمار حس نمی کند. در نهایت باید گفت تمامی مراحل بدون کوچکترین احساس دردی پیش می رود. بنابراین می توان نتیجه گرفت کامپوزیت دندان درد ندارد.

دلایل احساس درد بعد از نصب کامپوزیت دندان

همانطور که گفتیم پاسخ سوال اینکه آیا کامپوزیت دندان درد دارد، منفی بود. در صورتی که بعد از نصب کامپوزیت دندان احساس درد شدید داشتید، مربوط به خود عمل نصب کامپوزیت نمی باشد و ریشه آن در سایر عوامل خواهد بود که در این قسمت توضیح می دهیم:

نصب نادرست کامپوزیت

یکی از علل اینکه گفته شد در انتخاب دندانپزشک دقت نمایید مربوط به این مشکل است. در صورتی که روکش کامپوزیت دندان به درستی نصب نشود، ممکن است به عصب های دندان ها آسیب رسیده و این باعث علت ایجاد این درد شدید باشد. در این صورت سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید تا وضعیت موجود را بررسی نماید. در صورت وجود مشکل می توان با برداشتن و تعویض کامپوزیت دندان، مساله را حل کرد.

وجود شکاف در بین لثه و روکش

یکی دیگر از عوامل احساس درد شدید، وجود شکاف در مرز بین لثه و روکش کامپوزیت دندان است. در این صورت این محل برای تجمع باکتری ها و میکروب ها مناسب بوده و در نتیجه می تواند باعث پوسیدگی دندان های زیر روکش شود. در این صورت نیز بهتر است به دندانپزشک مراجعه نمایید تا علت بررسی و مشکل برطرف گردد.

آیا کامپوزیت دندان درد دارد 654566584214عدم تثبیت روکش کامپوزیت دندان

در برخی موارد روکش به صورت کامل و سفت بر روی دندان ها سفت نمی شود. در این صورت غذا خوردن و صحبت کردن در اثر لق شدن روکش، باعث ایجاد درد در دندان ها می شود. بنابراین با مراجعه به دندانپزشک این مشکل برطرف خواهد شد.

دندان قروچه

یکی از بیماری هایی که باید قبل از هر گونه عمل و جراحی بر روی دندان هاف درمان شود دندان قروچه است. دندان قروچه ساییدن مداوم دندان ها بر روی هم در اثر استرس و اضطراب و در خواب است. در این صورت این مساله می تواند باعث ایجاد فشار بر روی روکش دندان ها و در نتیجه احساس درد شود. برای درمان موقت این بیماری که ریشه روانی دارد، از نایت گارد یا محافظ دندان استفاده کنید.

تحلیل لثه

بروز بیماری هایی در اطراف لثه می تواند عاملی برای تحلیل لثه و درد شدید باشد. در این حالت ریشه دندان بیرون می آید و هر گونه تغییر دما و … می توان باعث تحریک آن و احساس درد شود. از دیگر عوامل تحلیل لثه مربوط به مسواک زدن نامناسب و شدید می باشد. به همین دلیل است که از فرد خواسته می شود مراجعات منظم به دندانپزشک را فراموش نکرده و هر شش ماه تمدید نماید. این گونه مشکلات در زمان معاینه وضعیت دندان ها و روکش مشخص شده و برطرف می گردد.

آشنایی با مراقبت های بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان

در این قسمت می خواهیم بدانیم چگونه می توان مانع ایجاد عوارض بخصوص احساس درد بعد از کامپوزیت دندان شد. تعدادی از این مراقبت ها باید در فاصله زمانی کوتاه و به فوریت انجام شود. تعدادی نیز در مدت زمان طولانی که کامپوزیت بر روی دندان نصب شده است لازم است. این روش می تواند بین 7 تا 10 سال بر روی دندان ها باقی بماند. بنابراین در این بازه زمانی طولانی و برای حفظ ظاهر روکش نیاز به مراقبت های بیشتری می باشد.

مراقبت قبل از اتمام بی حسی

در مواردی دندانپزشک از ماده بی حسی برای نصب روکش کامپوزیت استفاده می نماید. هر چند نیازی به این کار نمی باشد. در صورتی که از ماده بی حس کننده استفاده شود، تا زمانی که این حالت ادامه دارد، از گاز زدن مواد غذایی یا اجسام به شدت پرهیز نمایید.

رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از نکات مراقبتی که برای طولانی مدت باید انجام شود، رعایت بهداشت دهان و دندان است. مراقبت از کامپوزیت دندان نیز مانند دندان های طبیعی بوده و باید مانند آن ها رفتار شود. این مراقبت ها مانع از پوسیدگی دندان های زیر روکش و احساس درد بعد از نصب کامپوزیت شود.

انتخاب خمیر دندان و مسواک مناسب

یکی از مسایلی که در حوزه مراقبت های بهداشتی باید رعایت شود، انتخاب مسواک و خمیر دندان مناسب است. خمیر دندان هایی را باید انتخاب کنید که در ترکیبات آن ها از هیدروژن پراکسید، سدیم کربنات یا جوش شیرین استفاده نشده باشد. همچنین مسواک باید نرم باشد.

رعایت رژیم غذایی مناسب

خوردن مواد غذایی و یا تنقلات چسبناک و سفت نیز باعث آسیب به کامپوزیت دندان و احساس درد در دندان ها می شود.

عدم مصرف دخانیات

یکی از مهم ترین مسایلی که باید در ترک آن تلاش کرد، دخانیات می باشد. بنابراین بروز عفونت در مرز بین لثه و روکش در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و در نتیجه باعث پوسیدگی دندان های زیرین خواهد شد. همچنین احتمال ابتلا به بیماری های لثه نیز افزایش می یابد.

عدم استفاده ابزاری از روکش کامپوزیت

برای اینکه بدانیم مراقبت بعد از کامپوزیت دندان چگونه است، نیاز است این نکته یادآور شود که در جهت مراقبت از روکش ، به هیچ عنوان از روکش کامپوزیت دندان به عنوان ابزار استفاده نشود. فشار وارده غیر از اسیب به کامپوزیت دندان باعث احساس درد شدید خواهد شد.

درمان دندان قروچه

یکی از مسایلی که بهتر است قبل از نصب روکش کامپوزیت دندان بررسی و مرتفع گردد، دندان قروچه است. در این مورد رد قسمت قبل توضیحات کامل داده شد.

مراجعات منظم به دندانپزشکی

عموما دندانپزشک از بیمار می خواهد که هر 6 ماه برای چکاپ وضعیت دندان ها به دندانپزشکی مراجعه نماید. این مدت زمان می تواند کوتاه تر هم باشد. این توصیه را جدی بگیرید و هر زمان لازم بود به دندانپزشک مراجعه نمایید. در این جلسات دندانپزشک قسمت هایی از دندان را که خود فرد قادر به تمیز کردن آن است، تمیز نموده و وضعیت کلی دندان ها را بررسی می نماید. احتمال عفونت لثه و یا خرابی و پوسیدگی دندان های زیر روکش بررسی می شود.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم به این پرسش که آیا کامپوزیت دندان درد دارد پرداخته و پاسخ دهیم. با توجه به این توضیحات باید گفت کامپوزیت دندان یک روش غیر تهاجمی و بدود درد می باشد. هر چند ممکن است دندانپزشک برای کنترل استرس و نگرانی بیمار از ماده بی حسی استفاده نماید. در صورتی که دلیلی برای این کار نمی باشد. در صورتی که درد مختصری بعد از کامپوزیت دندان احساس کردید، به دلیل حساس شدن دندان ها و نصب روکش می باشد که موقتی است. در صورت احساس درد شدید، بهتر است به دندانپزشک مراجعه نمایید تا راه حل درمانی را دریافت نمایید.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال یک دیدگاه