کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > لمینت بهتر است یاکامپوزیت دندان

لمینت بهتر است یاکامپوزیت دندان

عناوین محتوایی که می خوانیم .

کامپوزیت و لمینت ندان هر دو روش هایی برای زیبا کردن طرح لبخند و پوشاندن عیوب و نواقص ظاهری دندان ها می باشند. ولی برای اکثر بیماران این سوال پیش می آید که لمینت بهتر است یا کامپوزیت دندان؟ باید گفت هر دو روش دارای مزایا و معایب زیادی می باشند. اینکه فرد با توجه به این مشخصات کدام روش را انتخاب می کند، بستگی به تصمیم او و صلاحدید دندانپزشک دارد. برای اینکه بهتر بتوانید تصمیم بگیرید کدام روش را انتخاب کنید، ما با این مقاله به شما کمک و راهنمایی لازم را خواهیم کرد. ابتدا باید بدانید لمینت دندان و کامپوزیت هر دو مانند روکش بر روی دندان ها نصب می شود و تفاوت این دو در نحوه نصب، ماندگاری آن، قدرت و استحکام و نیز مقاومت در برابر تغییر رنگ می باشد. هزینه و طول درمان هر کدام نیز با یکدیگر متفاوت است.

لمینت بهتر است یاکامپوزیت دندان 6548754312مقایسه بین لمینت دندان و کامپوزیت

برای اینکه بدانیم لمینت بهتر است یا کامپوزیت دندان می خواهیم مقایسه هایی از لحاظ معیارهای مختلف بین این دو روش انجام دهیم. در هر یک از این موارد خواهیم گفت که کامپوزیت بهتر است یا لمینت و نهایتا نتیجه خواهیم گرفت:

طبیعی بودن روکش دندان ها

همانطور که ابتدا گفتیم در هر دو روش از روکش هایی برای پوشاندن وضعیت فعلی دندان ها استفاده می شود. ولی مهم ترین نکته غیر عادی نبودن و طبیعی بودن آن ها است. در لمینت دندان ، روکش ها کاملا شبیه مینای دندان ساخته می شود. برای طبیعی تر شدن روکش ها سعی می شود از سایه و رنگ متناسب با پوست صورت و رنگ چشم استفاده شود. بنابراین حالت و شکل دندان ها مانند دندان های طبیعی بیمار است. در کامپوزیت از روکش های پیش ساخته بدون توجه به رنگ پوست یا سایر معیارها استفاده می شود. بنابراین ممکن است فرد سبزه رو باشد و دندان ها کاملا با رنگ پوست فرد مطابقت نداشته و متناسب نباشد. این باعث می شود این دندان ها غیر طبیعی به شمار روند. برای اینکه این مشکل کمتر به چشم بیاید، نیاز است روکش ها پولیش شوند. بنابراین لمینت دندان در طبیعی تر بودن بر کامپوزیت برتری دارد.

ماندگاری کدام روش بالاتر است

یکی از نکات مهمی که در خصوص لمینت دندان یا کامپوزیت و نیز هر روش زیبایی مورد بررسی قرار می گیرد، طول عمر و ماندگاری آن روش است. باید گفت لمینت دندان ماندگاری بیش از یک دهه دارد. این روش می تواند تا 20 سال نیز خیال بیمار را از جانب داشتن دندان های یکدست و مرتب راحت کند. در صورتی که کامپوزیت دندان طول عمری بین 5 تا 7 سال خواهد داشت. ولی در هر دو روش رعایت نکات بهداشتی و مراقبت های ضروری از این روکش ها الزامی است. بنابراین نتیجه می گیریم لمینت دندان در خصوص مدت ماندگاری و طول عمر از کامپوزیت بالاتر است.

کارایی لمینت دندان و کامپوزیت برای چه مواردی است

در پاسخ به این پرسش که لمینت بهتر است یا کامپوزیت دندان باید به کاربرد این دو روش اشاره کنیم. لمینت دندان برای اکثر ناهنجاری های دندان کاربرد دارد. از جمله این مشکلات می توان به فاصله بین دندانی بخصوص در دندان های جلویی، لب پر شدن دندان ها، تغییر رنگ و بد رنگ شدن دندانها، ساییدگی و کوتاه شدن ارتفاع دندان و … کاربرد دارد. در صورتی که این نواقص بسیار خفیف یا جزئی باشد کامپوزیت دندان نیز می تواند تا حدود زیادی پوشش لازم را بدهد. ولی در سایر موارد لمینت دندان کارایی بهتری خواهد داشت. بنابراین در پوشش عیوب ظاهری دندان، لمینت دندان کارایی بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد.

استحکام کدام روش بیشتر است

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در مقایسه بین این دو روش، مقاومت و استحکام روکش می باشد. اینکه کدام روش آسیب پذیر تر از دیگری است، سوال بسیاری از کاربران می باشد. در پاسخ باید بگوییم لمینت دندان استحکام بیشتری نسبت به کامپوزیت در برابر فشارهای و آسیب ها دارد. لمینت به سادگی ترک برنمی دارد و نمی شکند. مزیت کامپوزیت در این مورد بر لمینت این است که کامپوزیت را به راحتی می توان ترمیم کرد. ولی لمینت دندان امکان ترمیم شدن به این راحتی را نداشته و باید تعویض گردد. پس نتیجه می گیریم لمینت دندان استحکام بیشتری دارد ولی در صورت آسیب دیدن امکان ترمیم نخواهد داشت.

لمینت بهتر است یاکامپوزیت دندان 68512000565220مقاومت در برابر لکه و رنگ در کدام روش بیشتر است

یکی از موارد کاربردی این دو روش در پنهان نمودن بدرنگی دندان ها است. بسیاری از دندان ها به صورت ژنتیکی یا محیطی تغییر رنگ می دهند و زرد می شوند. معمولا برای رفع این مشکل از روکش های دندانی استفاده می شود. ولی پوشش این دو روش با هم متفاوت است. چون کامپوزیت لایه نازک تری دارد، برای لکه های قوی تر و پر رنگ تر نمی توان از ان استفاده کرد. زیرا سایه این رنگ از زیر کامپوزیت مشهود است. ولی لمینت دندان می توان این پوشش را بدهد. بخصوص که در لمینت، مینای دندان تراشیده می شود.

هر چند این تراشیدگی جزئی است ، ولی مقداری از رنگ تیره دندان را از بین خواهد برد. مقاومت در برابر تغییررنگ نیز در لمینت دندان بیشتر از کامپوزیت است. لمینت به سادگی رنگ نمی گیرد، در صورتی که کامپوزیت اگر مراقبت هایی مانند نخوردن مواد رنگی و نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای انجام نشود، به سرعت تغییر رنگ می دهد. بنابراین نتیجه می گیریم اگر هدف اصلاح رنگ دندان ها باشد و این ابهام پیش آید که در این خصوص لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت؟ پاسخ لمینت دندان است.

نحوه درمان هر کدام چگونه است

یکی دیگر از موارد مقایسه ای مربوط به سرعت درمان و طول درمان این دو روش است. باید بگوییم کامپوزیت دندان در این مورد بر لمینت برتری دارد. کامپوزیت را می توان در یک جلسه و با کمترین زمان بر روی دندان ها نصب نمود. ولی لمینت دندان به دو جلسه درمان و دو هفته زمان نیاز دارد. جلسه اول برای تراشیدن مینای دندان و قالب گیری است و جلسه دوم نصب روکش با توجه به قالب هایی که به لابراتوار فرستاده شده است. بنابراین در صورتی که فرد برای پوشش دادن دندان ها عجله داشته باشد، می توان گفت کامپوزیت سریع تر از لمینت دندان است.

ماندگاری کامپوزیت و لمینت به چه عواملی بستگی دارد

ابتدا باید توضیح دهیم که طول عمر کامپوزیت دندان بین 7 تا 10 سال می باشد. در مقابل طول عمر لمینت دندان دو برابر این زمان و بین 10 تا 20 سال است. ولی علت این امر و دو برابر شدن بازه زمانی را می توان به عوامل زیر نسبت داد:

نحوه نصب لمینت و کامپوزیت

برای نصب لمینت دندان ، دندانپزشک ابتدا بستر لازم برای نصب روکش را آماده می کند. بنابراین نیاز است دندان ها کمی نازک شده و تراش داده شوند. بعد از این کار، قالب دندان ها در نهایت دقت گرفته می شودو برای ساخت روکش نهایی به لابراتوار ارسال می گردد. در صورتی که در کامپوزیت دندان، از روکش های آماده استفاده می شود. در همان جلسه مشاوره، دندانپزشک بدون اینکه نیاز به اقدام خاصی باشد، روکش ها را بر روی ندان نصب می کند. چون در لمینت دندان، روکش به صورت تخصصی تهیه و سپس بر روی دندان های آماده نصب می شود، نتیجه کار طبیعی تر و ماندگار تر است. زیرا روکش کاملا بر روی دندان و فضای خالی قرار می گیرد. در صورتی که کامپوزیت روی دندان های قبلی نصب می شود. ممکن است نتیجه کار حالت طبیعی نیز نداشته باشد. همچنین تنوع رنگی در لمینت بیشتر است.

مقاومت کامپوزیت و لمینت دندان در برابر فشار و آسیب

یکی از موارد مهمی که در ماندگاری این دو روش بسیار اهمیت دارد، مقاومت آن ها است. هر چه روکش از مواد مرغوب تر و با کیفیت تری ساخته شود، مقاومت بالاتری در برابر آسیب و ضربه خواهد داشت. باید گفت مقاومت لمینت دندان بسیار بیشتر از کامپوزیت است. جنس روکش لمینت به صورت است که در برابر هر گونه فشار و ضربه ای که به دندان وارد می شود، استحکام خود را حفظ نماید. در صورتی که کامپوزیت راحت تر در برابر ضربه، می شکند یا ترک بر می دارد. نکته امیدوار کننده این است که به راحتی می توان کامپوزیت را تعویض نمود. ترمیم و تعویض لمینت دندان سخت تر است. زیرا باید ابتدا روکش از محل جدا شود. مجددا مینای دندان تراشیده ، دندان آماده قالب گیری مجدد شود. چون روکش با چسب یا سیمان مخصوص دندانپزشکی بر روی دندان چسبانده می شود.

میزان رنگ پذیری

یکی از مواردی که با این روش ها می توان پوشش داد، بدرنگی و زردی دندان ها است. زردی دندان می تواند در اثر عوامل مختلفی مانند عدم رعایت موارد بهداشتی مانند مسواک زدن مرتب، نخ دندان کشیدن و … ایجاد شده باشد یا به صورت وراثتی دندان های بدرنگ یا زرد داشته باشد. در هر صورت امروزه می توان با کمک این روکش ها، این عارضه را پوشش داد. بعد از نصب کامپوزیت و لمینت باید دقت نمود که این روکش ها نیز باید مانند دندان های طبیعی مراقبت شوند. در غیر این صورت ماندگاری آن ها کم می شود. در صورتی که روکش ها نیز بدرنگ شوند، چاره ای جز برداشتن و نصب مجدد آن ها نخواهد بود. هر چند میزان رنگ پذیری در لمینت دندان خیلی کمتر از کامپوزیت است. کامپوزیت سریعا رنگ می گیرد و ممکن است علت کوتاه بودن طول عمر استفاده آن، بدرنگ شدن آن باشد.

مراقبت های لازم برای افزایش طول عمر لمینت و کامپوزیت دندان

همانطور که توضیح داده شد، در مقایسه اینکه ماندگاری کامپوزیت بیشتر است یا لمینت، باید گفت لمینت ماندگار تر است. ولی نیاز به مراقبت هایی می باشد تا بتوان این ماندگاری را طولانی تر کرد. می توان با مراقبت صحیح حتی تا 30 سال نیز طول عمر لمینت را افزایش داد. مراقبت های لازم به شرح زیر است:

مراقبت های بهداشتی

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می تواند تاثیر زیادی در حفظ سلامت دندان و لثه داشته باشد. از روکش های دندانی نیز باید مانند دندان های طبیعی مراقبت نمود. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مرتب می تواند طول عمر و ماندگاری این قبیل روکش ها را افزایش دهد.

مراجعه منظم به دندانپزشک

نیاز است برای بررسی و چکاپ وضعیت روکش لمینت و کامپوزیت هر 6 ماه به دندانپزشک مراجعه نمایید. ممکن است با وجود مسواک زدن، قسمت هایی از دندان ها نیاز به تمیز کردن داشته باشند که فرد امکان دسترسی نداشته باشد.

ماندگاری کامپوزیت بیشتر است یا لمینت 6524864165332مراقبت از ورود ضربه

در صورتی که ورزش های رزمی مانند بوکس و … را انجام می دهید که امکان آسیب و ضربه به دندان وجود دارد، از محافظ دندان استفاده کنید. در صورت داشتن بیماری دندان قروچه نیز استفاده از گارد نایت توصیه می شود. فشار به دندان با انجام کارهایی مانند شل کردن گره، استفاده ابزاری، گازگرفتن اجسام سخت و … می تواند باعث کوتاه شدن عمر روکش شود.

عدم مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی

برای جلوگیری از بدرنگ شدن و حفظ شفافیت و زیبایی روکش ها لازم است از خوردن و نوشیدن مواد غذایی رنگی مانند قهوه، نوشابه، چای، غذاهای رنگی و … تا حد امکان خودداری نمایید. در صورت مصرف بهتر است سریعا مسواک بزنید.

 

علل نیاز به تعویض روکش لمینت یا کامپوزیت دندان

قبل از اینکه به این موضوع که آیا تعویض کامپوزیت یا لمینت امکان پذیر است؟ بپردازیم، می خواهیم به علل نیاز به تعویض یا ترمیم روکش ها پرداخته و تا جایی که می توانیم مانع از نیاز به این اقدام شویم.

فرسودگی روکش کامپوزیت یا لمینت دندان

یکی از مهم ترین پارامترهای انتخاب روکش لمینت یا کامپوزیت دندان، جنس مواد بکار رفته در تولید آن است. بهتر است در زمان انتخاب روکش، از بهترین و مرغوب ترین مواد تشکیل شده باشد. در صورتی که خود روکش و یا چسب های نگهدارنده آن از مواد نامرغوب و بی کیفیتی باشد، احتمال فرسودگی و افتادن روکش بعد از مدتی کوتاه وجود دارد. در این صورت فرد مجبور به تعویض روکش لمینت یا کامپوزیت خواهد شد و مجبور است هزینه و زمان بیشتری را صرف نماید. بخصوص در خصوص لمینت دندان که مراحل پیچیده تری دارد.

 

نصب نادرست لمینت یا کامپوزیت دندان

در کنار مواد مرغوب، انتخاب دندانپزشک نیز در فرآیند نصب روکش اهمیت زیادی دارد. اینکه دندانپزشک به صورت صحیح و اصولی بتواند از دندان ها قالب گیری نموده و در زمان نصب روکش نهایت دقت و ظرافت را به خرج دهد، در ماندگاری آن تاثیر زیادی دارد. بهتر است قبل از هر اقدامی نمونه کارهای دندانپزشک را دیده و از مراجعین در مورد میزان رضایت از دندانپزشک سوال نمایید. نصب نادرست لمینت یا کامپوزیت دندان علاوه بر ظاهر غیر قابل قبول، می تواند باعث بروز بیماری های عفونی مربوطه به لثه و دهان شود. این مورد در مورد کامپوزیت دندان که معمولا به سرعت انجام می شود، اهمیت زیادی پیدا می کند.

داشتن دندان های پوسیده

دندان های پوسیده یکی از عوامل افتادن روکش و عدم ماندگاری آن است. در صورتی که دندان پوسیده باشد، قسمتی از آن تخریب شده و بنابراین روکش بر روی قسمت کوچکی از دندان نصب می شود. چون مراقبتی از دندان نمی شود، ممکن است پوسیدگی زیر روکش مخفی و با کوچکترین عفونی رشد نماید. در این صورت به تدریج روکش از دندان جدا می شود. بنابراین قبل از نصب لمینت یا کامپوزیت دندان از سلامت دندان های خود مطمئن شوید.

عدم مراقبت صحیح از لمینت یا کامپوزیت دندان

یکی از مهم ترین مراحل نصب لمینت یا کامپوزیت دندان، مراقبت های بعد از نصب است. در صورتی که فرد به درستی این اقدامات را انجام ندهد، منجر به افتادن روکش و عدم ماندگاری آن خواهد شد. عدم استفاده از مواد غذایی چسبناک و سخت و یا عدم استفاده از دندان به عنوان ابزاری برای بازکردن سر قوطی و …می تواند از جمله مراقبت های بعد از نصب روکش لمینت یا کامپوزیت دندان باشد. استعمال دخانیات و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز منجر به بدرنگ شدن و نیز بروز عفونت در بین روکش و دندان شده که نیاز به تعویض روکش را ایجاد می نماید.

نحوه تعویض لمینت یا کامپوزیت دندان

با توجه به مطالب گفته شده در پاسخ به این سوال که آیا تعویض کامپوزیت یا لمینت امکان پذیر است؟ باید پاسخ داد امکان تعویض روکش وجود دارد. در این قسمت نیز می خواهیم در خصوص نحوه تعویض کامپوزیت یا لمینت دندان توضیحات کاملی را ارائه نماییم.

تعویض لمینت دندان

در هر صورت و به هر دلیلی که روکش لمینت دندان دچار آسیب یا ضربه شد که نیاز به تعویض داشت، بهتر است سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید تا از بیشتر شدن آسیب وارده جلوگیری شود. در صورتی که لمینت دندان از دندان جدا شد، بهتر است آن را در ظرفی نگهداشته تا به دندانپزشک تحویل دهید. برای تعویض لمینت دندان ، دندانپزشک مجبور است همان مراحل قبلی که برای نصب روکش اولیه انجام می شود را مجددا انجام دهد. باید مقدار دیگری از مینای دندان را تراش دهد تا فضا برای قرار دادن روکش جدید آماده شود.

سپس از دندان ها قالب تهیه می شود و به لابراتوار ارسال می شود تا لمینت جدید ساخته شود. بعد از دو هفته بیمار به مطب مراجعه نموده و روکش لمینت جدید بر روی دندان ها نصب می شود. از آنجایی که در صورت تعویض، مجددا باید مینای دندان تراشیده شود، می توان گفت به دندان آسیب جدی وارد می شود. پس تا می توانید از لمینت های نصب شده به دقت مراقبت نمایید تا نیاز به تعویض نداشته باشید.

نحوه تعویض کامپوزیت دندان

تعویض کامپوزیت دندان به مراتب آسان تر و راحت تر از لمینت دندان است. زیرا در کامپوزیت به مینای دندان آسیبی وارد نمی شود. روکش های کامپوزیت به صورت مستقیم بر روی دندان قرار داده می شود. بنابراین امکان تعویض یا ترمیم ان ها وجود دارد. برای تعویض کامپوزیت دندان، روکش ها قدیمی از دندان جدا و روکش های جدید بر روی دندان قرار می گیرد. سرعت عمل در این روش بیشتر است و نیازی به اقدام خاصی نیست. حتی در صورت پوسیدن دندان های طبیعی فرد، می توان روکش را از روی دندان برداشته، اقدامات لازمر انجام و مجددا کامپوزیت دندان را روی دندان ها نصب نمود.

مقایسه طول عمر کامپوزیت ونیر و لمینت دندان

طول عمر روش کامپوزیت ونیر بین 7 تا 10 سال است. در صورتی که لمینت دندان عمری تقریبا دو برابر این روش و بین 15 تا 20 سال را دارد. عوامل متعددی در این خصوص می تواند تاثیر گذار باشد. در این قسمت می خواهیم به این عوامل پرداخته و در مورد هر کدام توضیحات کاملی را ارائه دهیم:

طول عمر لمینت بیشتر است یا کامپوزیت ونیر 87546545641254

نحوه نصب روکش کامپوزیت و لمینت دندان

در پاسخ به این سوال که طول عمر لمینت بیشتر است یا کامپوزیت ونیر؟ مشخص شد که طول عمر لمینت دندان دو برابر کامپوزیت دندان است. علت این تفاوت را می توان در نحوه نصب و نوع نصب روکش های آن ها دانست. در این قسمت می خواهیم به این موضوع بپردازیم که کلا لمینت دندان و کامپوزیت دندان چگونه و به چه نحوی بر روی دندان نصب می شود. با توضیح این مطلب پی خواهیم برد علت ماندگاری بیشتر لمینت دندان نسبت به کامپوزیت دندان چیست؟

آشنایی با روش لمینت دندان

لمینت دندان یکی از بهترین روش ها برای پوشش دادن عیوب دندان ها به شمار می رود. در این روش که طی مراحل مختلف صورت می گیرد، روکشی از بهترین مواد بر روی دندان نصب می شود که مقاومت بالایی دارد. نحوه نصب روکش لمینت دندان به این صورت است:

مرحله اول: آماده نمودن لثه و دندان ها

برای نصب روکش لمینت دندان ابتدا باید لثه و دندان ها آماده شوند. برای اینکار با استفاده از ابزار مخصوصی لثه را با همدیگر هم تراز نموده و در یک راستا قرار می دهند. این کار برای زیبا نمودن بیشتر نصب روکش نیاز است. سپس برای اینکه دندان ها آماده شوند، باید با استفاده از ابزار مخصوصی مینای دندان به اندازه بسیار نازک و میلی متری تراش داده شوند. در این صورت بستر و فضای لازم برای قرار گرفتن روکش فراهم می شود. با وجود اینکه روکش لمینت دندان بسیار نازک است، ولی باز هم تراش دادن مینای دندان برای طبیعی تر نشان دادن دندان ها بسیار مفید و لازم است. این میزان تراش دادن بسیار اهمیت دارد. بیشتر از حد تراشیدن باعث نازک شدن و شکننده بودن مینای دندان می شود و کمتر از آن باعث می شود نتیجه ای که انتظار داریم به دست نیاید.

مرحله دوم: قالب گیری و ارسال به لابراتوار

در این مرحله بعد از تراش دادن مینای دندان، بایستی از روی دندان های جدید قالبی تهیه شده و به لابراتوار ارسال گردد تا روکش نهایی از روی این قالب آماده شود. برای قالب گیری از موادی مانند خمیر استفاده می شود که بر روی دندان ها قرار می گیرد و تمامی جزئیات دندان در آن انعکاس پیدا می کند. این کار باید در نهایت ظرافت و دقت صورت گیرد که البته بستگی زیادی به علت نصب روکش لمینت دندان دارد. مثلا برای مشکلی مانند بد رنگی نیازی به دقت زیاد نیست. ولی برای مشکلی مانند شکستگی دندان و یا فاصله بین دندان ها و از این قبیل موارد باید دقت زیادی انجام شود تا نتیجه مورد نظر به دست بیاید. قابل تهیه شده به لابراتوار ارسال می شود تا روکش نهایی از روی آن ساخته شود. تا زمان آماده شدن روکش نهایی، از روکش موقت استفاده می شود تا بیمار تا زمان آماده شدن آن دچار مشکل نشود.

مرحله سوم: نصب روکش نهایی

برای تهیه روکش نهایی لمینت دندان نیاز به بازه زمانی یک یا دو هفته ای است. این فاصله زمانی بستگی به نوع مشکل دارد. بعد از اینکه روکش آماده شد، مجددا باید به دندانپزشکی مراجعه کنید تا روکش موقت برداشته و روکش نهایی نصب شود. مجددا دندانپزشک روکش موقت و دندان ها را بررسی می نماید تا مشکلی در این مدت پیش نیامده باشد. بعد از تایید نهایی، روکش نهایی بر روی دندان ها نصب می شود. برای نصب روکش نهایی باید از چسب یا سیمان مخصوص استفاده شود. اشعه و لیزر به مدت زمان کوتاهی بر روی این مواد تابیده می شود تا کاتالیزور موجود در روکش را فعال و آن را سفت و ثابت نماید.

آشنایی با نحوه نصب روکش کامپوزیت دندان

حال می خواهیم بدانیم روکش کامپوزیت دندان چگونه بر روی دندان نصب می شود. در مورد کامپوزیت دندان نیز ابتدا لثه ها را هم تراز می نمایند. سپس از روکش آماده ای که در مطب وجود دارد استفاده می شود. روکش با استفاده از چسب مخصوص بر روی دندان ها نصب و با استفاده از لیزر و اشعه مخصوص سفت می شود. در این روش نیازی به قالب گیری و یا تراش دادن مینای دندان نیست. روکش آماده بر اساس رنگ و مواد استفاده شده در آن بر اساس سلیقه فرد انتخاب می شود.

با توجه به آنچه گفته می شد می توان چنین نتیجه گرفت که مراحل نصب روکش لمینت دندان بسیار پیچیده و مهم است. نیاز است مینای دندان تراشیده شده و مرحله قالب گیری به دقت انجام شود. در صورتی که در مورد کامپوزیت دندان این وضع صادق نیست. در این روش نیازی به تراش دادن مینای دندان نبوده و روکش به صورت مستقیم بر روی دندان ها نصب می شود. مواد استفاده شده در لمینت دندان در لابراتوار با بهترین و مستحکم ترین مواد ساخته می شود. به همین دلیل طول عمر بیشتری نسبت به کامپوزیت دندان دارند.

طول عمر لمینت بیشتر است یا کامپوزیت ونیر 21587456452132

میزان مقاومت کامپوزیت و لمینت دندان در برابر فشار و آسیب

یکی دیگر از عواملی که باعث می شود کامپوزیت دندان کمتر از لمینت دندان عمر داشته باشد، مقاومت کمتر آن در برابر ضربه و فشار است. مولابراتوار از بهترین و مرغوب ترین مواد ساخته می شود که استحکام زیادی را در برابر ضربه و فشار دارد. جنس این مواد بسیار سخت بوده و اندازه دندان های طبیعی است. در مواردی از دندان های طبیعی نیز محکم تر و قابلیت تحمل فشار بیشتری را دارند. در صورتی که روکش کامپوزیت دندان به صورت آماده در مطب موجود است و نیایز به ساخته شدن در لابراتوار ندارد. از طرفی قالب تهیه شده برای لمینت دندان همه جزئیات دندان ها را لحاظ می کند. جایی از دندان خالی نمی ماند و همه قسمت ها با مواد پر می شود. در صورتی که در مورد کامپوزیت دندان ارتفاع و حجم دندان ها لحاظ نمی شود و ممکن است قسمتی از دندان خالی بوده که در اثر فشار بشکند.

میزان لکه گیری و رنگ پذیری

غیر از استحکام در برابر فشار و ضربه، مقاومت در برابر لکه گیری و رنگ پذیری در مورد لمینت دندان بسیار بیشتر از کامپوزیت دندان است. در صورتی که دندان ها دچار بدرنگی و زرد شدن شود باز هم نیاز است تعویض گردند، زیرا ظاهر روکش را بسیار نامناسب خواهد کرد. مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان برای جلوگیری از بدرنگی باید بسیار بیشتر از لمینت دندان باشد. رعایت بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه یکی از عوامل بازدارنده از لکه گیری روکش است. عدم مصرف غذاهای و مایعات رنگی نیز مانعی در برابر رنگ پذیری آن به شمار می رود. بنابراین در مورد هر دوی این روکش ها تا حد امکان باید خوردن این مواد را محدود نماییم و در مورد کامپوزیت دندان این مورد بیشتر باید مورد دقت قرار گیرد. بلافاصله بعد از خوردن این مواد سریعا مسواک بزنید .

موارد مهم دیگر در افزایش ماندگاری کامپوزیت و لمینت دندان

غیر از موارد بالا، عوامل دیگری باید رعایت شود تا ماندگاری روکش را افزایش دهد. از جمله این موارد می توان به عدم مصرف دخانیات بخصوص سیگار، عدم مصرف مشروبات الکلی، عادات رفتاری نامناسب مانند دندان قروچه، خوردن ناخن، جویدن یخ و … اشاره کرد. مراجعات منظم و سالی دو بار به دندانپزشک نیز جلوی بسیاری از مشکلاتی که باعث کاهش طول عمر روکش می نماید را خواهد گرفت.

ارسال یک دیدگاه