کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > تفاوت ها و شباهت های ایمپلنت معمولی و مینی ایمپلنت را بدانید!

تفاوت ها و شباهت های ایمپلنت معمولی و مینی ایمپلنت را بدانید!

عناوین محتوایی که می خوانیم .

ایمپلنت ها جایگزینی مناسب برای دندان های از دست رفته می باشند اما نکته مهم اینجاست که برای انجام ایمپلنت دندان باید تراکم استخوان به قدر کافی وجود داشته باشد. برخی از بیماران مانند بیمارانی که دارای آتروفی هستند شرایط کافی و لازم برای کاشت دندان به روش ایمپلنت معمولی را ندارند اما جای هیچ گونه نگرانی نیست زیرا در این بیماران می توان از پیوند استخوان استفاده کرد.

یکی از دیگر راه حل هایی که برای بیمارانی که شرایط آتروفی دارند توصیه می شوند استفاده از مینی ایمپلنت است. مینی ایمپلنت ها روش جایگزینی مطمئنی هستند که دارای قطر کمتری می باشند و هیچ نیازی به استخوان زیاد برای پشتیبانی ندارند. از مینی ایمپلنت ها می توان به عنوان پایه ای برای دندان های مصنوعی و یا تک دندان استفاده کرد.

 

ایمپلنت 4949494441

ایمپلنت معمولی

در کاشت دندان به روش ایمپلنت معمولی در صورتی که استخوان فک فرد دارای تراکم کافی نباشد فرد باید پیوند استخوان و یا لیفت سینوس انجام دهد که در این صورت نیاز است بیمار تا 6 الی 9 ماه صبر کند تا استخوان به خوبی جوش بخورد و آماده شود. بعد از کاشت ایمپلنت فرد باید 3 الی 6 ماه صبر کند تا استخوان ها به خوبی رشد کنند و به خوبی با ایمپلنت ها جوش بخورند تا استحکام کافی و لازم برای تحمل فشار حاصل از جویدن را پیدا کنند.

مینی ایمپلنت

در این روش دوره درمان کوتاه تر است و به طبع عوارض کمتری در پی دارد و بهبودی سریع تر رخ می دهد زیرا در مینی ایمپلنت نیازی به پیوند استخوان وجود ندارد. در برخی مواقع می توان در همان روزی که مینی ایمپلنت کاشته شد، ترمیم موقت نیز انجام شود تا جای خالی دندان ها بیمار را اذیت نکند. ترمیم های فوری و سریع اصولا اعتماد به نفس فرد را بالا می برند و به فرد لبخندی زیبا هدیه می دهند. برخی از مزایای مینی ایمپلنت عبارت است از:

1- می توان به راحتی از عفونت لثه جلوگیری کرد

2- درصد موفقیت این نوع ایمپلنت بسیار زیاد است

3- تکلم بهبود پیدا می کند

4- تمیز کردن دندان ها در این روش بسیار آسان است

5- در این روش هیچ نیازی به چسب دندان وجود ندارد

6- افرادی که دهانشان بوی نامطبوع می دهد با کمک این روش می توانند از شر بوی نامطبوع راحت شوند

7- با این روش جویدن غذا بسیار آسان است

8- روشی دائمی محسوب می شود

9- از مینی ایمپلنت ها می توان برای ثابت نگه داشتن دندان های مصنوعی استفاده کرد

تفاوت های ایمپلنت معمولی و مینی ایمپلنت

هر دو نوع ایمپلنت را می توان به صورت تکی جایگزین یک دندان کرد. پایه های تیتانیومی اصولا به عنوان ریشه دندان مصنوعی عمل می کنند و به صورت محکم به استخوان فک جوش می خورند. ایمپلنت معمولی و مینی ایمپلنت هر دو دارای یک عملکرد می باشند اما از نظر ظاهری دارای تفاوت هایی می باشند که برخی از تفاوت های این دوعبارتند از:

1- شکل

مینی ایمپلنت ها از پایه و سر توپی شکل تشکیل شده اند و دارای یک پیچ یک تکه می باشند که معمولا در بالای لثه ها قرار می گیرند. ایمپلنت معمولی از پایه و اباتمنت تشکیل می شود که در اباتمنت پایه به ترمیم متصل شده است. ترمیم هایی که قرار است بر روی مینی ایمپلنت سوار شود به گونه ای ساخته می شود که در سر توپی مینی ایمپلنت چفت شود.

2- اندازه

مینی ایمپلنت ها کوچک تر از ایمپلنت معمولی می باشند. مینی ایمپلنت ها دارای اندازه حدود 2 الی 3.5 میلیمتر هستند و ایمپلنت معمولی دارای اندازه ای حدود 3.5 تا 6 میلی متر می باشد. مینی ایمپلنت ها با توجه به اندازه ای که دارند فشار کمتری به استخوان های فک وارد می کنند به همین دلیل به میزان استخوان کمتری نیاز دارند. ثبات و دوام مینی ایمپلنت نسبت به ایمپلنت معمولی کمتر است زیرا دارای سایز کوچک تری نیز می باشد. در مینی ایمپلنت ها کم بودن طول عمر بیشتر به چشم می آید. مینی ایمپلنت ها دارای طراحی یک دست و یک تکه می باشند.

3- طول عمر

ایمپلنت ها از جنسی ساخته می شوند که به خوبی با استخوان فک جوش بخورند و دارای مقاومت کافی باشند. اصولا ایمپلنت ها دوام و استحکام کافی دارند. بهداشت دندان و دهان یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در افزایش طول عمر ایمپلنت ها محسوب می شود، در صورتی که بیمار هر شش ماه یکبار به دندان پزشک مراجعه کند و دندان هایش چکاپ شود با هیچ گونه مشکلی روبه رو نخواهد شد و به طبع طول عمر ایمپلنت ها نیز افزایش پیدا می کند. مینی ایمپلنت ها نیز طول عمر مطلوبی دارند اما با توجه به این که روشی جدید به حساب می آید پژوهش های بلند مدت راجع به آن ها وجود ندارد.

 

ایمپلنت 49469146

4- هزینه

مینی ایمپلنت ها نسبت به ایمپلنت معمولی هزینه کمتری دارند. علت این هزینه کمتر نسبت به ایمپلنت معمولی ابعاد و اندازه کوچک و آسانی مراحل کاشت مینی ایمپلنت ها می باشد. مدت زمان درمان مینی ایمپلنت ها بسیار کوتاه تر از ایمپلنت معمولی می باشد.

5- جنس

مینی ایمپلنت و ایمپلنت استاندارد هر دو از تیتانیوم ساخته می شوند. تیتانیوم تنها فلزی است که به خوبی با استخوان فک جوش می خورد و باعث هیچ گونه حساسیت در بدن نمی شود. پایه تیتانیومی ایمپلنت ها مانند ریشه دندان عمل می کنند و از تحلیل رفتن فک جلوگیری می کنند. ثبات و دوام ایمپلنت مانند دندان طبیعی می باشد اما به شرطی که فرد با رعایت بهداشت دهان و دندان و عدم استعمال دخانیات به جوش خوردن ایمپلنت و استخوان فک کمک کند.

کدام روش بهتر است؟

این که کدام روش بهتر است کاملا به شرایط فرد بستگی دارد، در صورتی که فرد به تازگی دندان خود را کشیده باشد و دارای تراکم استخوان کافی باشد می تواند از روش ایمپلنت معمولی و استاندارد استفاده کند، اما در صورتی که فرد دارای بیماری های مزمنباشد و یا سیگار بکشد و تراکم استخوان کافی نداشته باشد، مینی ایمپلنت بهترین راه حل می باشد.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال یک دیدگاه