کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > چه زمانی نیاز به تعویض لمینت دندان احساس می شود؟

چه زمانی نیاز به تعویض لمینت دندان احساس می شود؟

عناوین محتوایی که می خوانیم .

طول عمر لمینت دندان بین 15 تا 20 سال برآورد می شود. ولی مواردی نیز پیش می آید که نیاز به تعویض لمینت دندان احساس می شود. در این مقاله می خواهیم به این موارد اشاره کرده و نیز راهکارهایی را ارائه دهیم تا این مورد را کنترل کرده و کمتر نیاز به این راه حل پیدا کنیم. لمینت دندان جزو روش هایی با طول عمر زیاد محسوب می شود، ولی در عین حال نمی توان به عنوان روش دائمی به حساب آورد. هرچند با رعایت نکات مراقبتی قبل و بعد از نصب روکش می توان این مدت زمان را افزایش داد. نیاز است با لمینت دندان مانند دندان های طبیعی برخورد نمود و مراقبت هایی مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به صورت مرتب انجام داد. دوام روکش لمینت دندان با این روش ها بسیار بالاتر رفته و کمتر نیاز به تعویض لمینت دندان پیدا خواهیم کرد.

تعویض لمینت دندان 8748765451354312

علل نیاز به تعویض لمینت دندان

حال که کمی با لمینت دندان آشنا شدیم ، می خواهیم توضیح دهیم که در چه مواردی نیاز است که روکش لمینت دندان تعویض گردد. این موارد عبارتند از :

نصب نادرست لمینت دندان

مهم ترین مساله در مورد این روش ها از جمله نصب لمینت دندان، انتخاب بهترین دندانپزشک در این زمینه است. یکی از علل اصرار به دقت در انتخاب دندانپزشک، نصب مناسب روکش است. در صورتی که روکش دندان به صورت مناسب نصب نشود، ممکن است به دندان های زیر روکش آسیب جدی وارد شود. دندان ها دچار عفونت و پوسیدگی می شوند و در نتیجه قسمتی که روکش را حفظ می نماید، کوچک تر شده و دندان به مرور زمان از دست می رود. از بین رفتن دندان باعث افتادن روکش و نیاز به تعویض می شود.

فرسایش روکش لمینت دندان

یکی دیگر از عواملی که باعث می شود نیاز به تعویض روکش لمینت دندان ایجاد شود، فرسایش مداوم روش می باشد. ضعیف بودن چسب های نگهدارنده و یا مواد نامرغوب روکش لمینت دندان باعث می شود به سرعت دچار فرسایش و فرسودگی شود. به همین دلیل گفته می شود یکی از عوامل افزایش طول عمر و ماندگاری روکش، انتخاب مواد مرغوب و با کیفیت در ساخت و نصب آن می باشد.

وجود دندان های پوسیده

قبل از نصب روکش لمینت دندان، دندانپزشک بایستی از وضعیت کلی سلامت دندان ها مطمئن شود. هر گونه پوسیدگی در دندان ها باعث می شود به مرور زمان قسمت سالم دندان از بین رفته و در نتیجه روکش بر روی قسمت پوسیده باقی بماند. روکش نمی تواند به مدت زیادی بر روی قسمت کوچکی از دندان باقی بماند و در نتیجه از دندان جدا شده و در نتیجه نیاز به تعویض روکش لمینت دندان خواهیم شد. دندان های پوسیده می تواند در اثر بیماری های دیگر نیز ایجاد شود که باید قبل از هر اقدامی از عدم وجود آن ها مطمین شد. تعویض روکش دندان به مینای دندان ها آسیب زیادی وارد می کند، به همین دلیل اصرار بر حفظ روکش نصب شده می باشد.

عدم رعایت نکات مراقبتی از روکش دندان

همانطور که می دانیم لمینت دندان مانند دندان های طبیعی نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی دارد. در غیر این صورت به سرعت دچار آسیب می شود. در صورتی مراقبت های بهداشتی مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه در لیست مراقبت ها قرار نگیرد، باید منتظر این آسیب نیز باشید. همچنین مسواک و دهانشویه نیز باید از نوعی انتخاب شود که مورد تایید دندانپزشک باشد و روکش را دچار خراشیدگی و یا از بین بردن جلا و شفافیت نکند. مراقبت های تغذیه ای و نیز عدم استفاده ابزاری ار روکش لمینت دندان نیز از جمله این موارد است. با وجود استحکام روکش لمینت دندان در صورتی که این موارد دقیقا رعایت نشود، نمی توان انتظار طول عمر زیادی را از آن داشت.

چگونگی تعویض لمینت دندان

حال به هر دلیل که نیاز باشد تا روکش لمینت دندان را تعویض نمود، می خواهیم نحوه انجام این کار را توضیح دهیم. هر چه سریع تر این اقدامات انجام شود، نتیجه کار بهتر و موثرتر خواهد بود. در صورتی که روکش لمینت دندان از روی دندان برداشته شد، باید آن را در ظرفی قرار داده و سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید. از این قطعات می توان در مراحل بعدی استفاده نمود. برای تعویض روکش لمینت دندان و قرار دادن روکش جدید، بایستی مجددا مینای دندان به مقدار جزیی تراشیده شود و سپس مراحل قبلی برای نصب روکش اولیه تکرار شود. به این معنی که مجددا باید از دندان ها قالب تهیه شود و به لابراتوار ارسال گردد. قالب نهایی نیز بعد از دو هفته آماده می شود و بر روی دندان نصب می گردد. مهم ترین نکته آسیبی است که مینای دندان در اثر تراش دادن مجدد وارد می شود.

آشنایی با راه های افزایش ماندگاری لمینت دندان

برای اینکه تعویض لمینت دندان به تعویق بیفتد و ماندگاری این روش تضمین گردد، نیاز است مراقبت هایی را انجام دهیم. در این قسمت با اهم این مراقبت ها آشنا می شویم:

لزوم رعایت بهداشت دهان و دندان

با وجود روکش لمینت دندان نباید در مورد مراقبت های بهداشتی در این مورد سهل انگاری نمود. با این مراقبت های بهداشتی می توان طول عمر لمینت دندان را افزایش داده و مانع از نیاز به تعویض روکش دندان شد. مهم ترین این مراقبت ها شامل مسواک زدن مرتب به تعداد دو بار در روز و استفاده از مسواک نرم که باعث خراشیدگی سطح روکش نشود، نخ دندان کشیدن برای محافظت از لثه ها حداقل روزی یک بار و استفاده از دهانشویه مخصوص لمینت دندان که شامل مواد سفید کننده و … نباشد.

مراجعه به دندانپزشک به صورت مرتب

نیاز است هر 6 ماه یک بار برای بررسی وضعیت دندان ها و روکش به دندانزشک مراجعه نمایید. دندانپزشک وضعیت کلی دندان ها را از لحاظ پوسیدگی و شستشوی مداوم بررسی می نماید. محل هایی که خود فرد قادر به تمیز کردن نبوده، تمیز و ضدعفونی می نماید. همچنین وضعیت روکش را از لحاظ درخشندگی و شفافیت نیز بررسی می نماید. عدم مراجعه منظم باعث می شود در صورت وجود مشکل، بدون آگاهی باعث از دست دادن روکش و نهایتا تعویض لمینت دندان شود.

استفاده از محافظ دندان

افرادی که دندان های آن ها در معرض آسیب زیادی هستند مانند کسانی که ورزش های رزمی انجام می دهند باید از محافظ دندان استفاده نمایند. همچنین این وسیله برای افرادی که دچار دندان قروچه می باشند و در زمان استرس و خواب دندان هایشان حالت ساییدگی دارد، کاربرد دارد. ساییدگی دندان ها در دراز مدت باعث آسیب جدی به روکش شده و سبب می شود تا نیاز به تعویض لمینت دندان پیدا کنید. این افراد باید قبل از نصب روکش این مشکل راب رطرف نمایند، زیرا دندان قروچه بیشتر ریشه روانی داشته و باید فرد تحت نظر پزشک قرار بگیرد. تا قبل از درمان موثر باید از نایت گارد استفاده نمایید.

تعویض لمینت دندان 8967846563456451

عدم استفاده ابزاری از لمینت دندان

منظور از استفاده ابزاری این است که از دندان ها برای شکستن آجیل و یا بازکردن درب قوطی یا از این قبیل موارد استفاده شود. کسانی که دچار مشکلاتی مانند جویدن ناخن هستند، نیز از جمله این موارد می شوند. در برخی موارد افراد برای بازکردن گره ایجاد شده نیز از دندان استفاده می نمایند. همه این موارد باعث می شود که روکش لمینت دندان دچار شکستگی یا لب پر شدن و در مواردی آسیب های جدی شوند. با این کار طول عمر لمینت دندان کوتاه شده و نیاز خواهد بود که روکش لمینت دندان تعویض گردد.

رعایت نکات تغذیه ای

با وجود اینکه روکش لمینت دندان استحکام و مقاومت زیادی در برابر لکه دار و تغییر رنگ دادن دارد، ولی باید در هر حال مراقبت های تغذیه ای در این مورد جدی گرفته شود. مصرف مواد غذایی رنگی و یا نوشیدنی های رنگی باعث می شود که رنگ روکش به تدریج و مرور زمان تغییر کرده و رو به بدرنگی نماید. همچنین استفاده از مواد غذایی سفت و چسبناک نیز باعث می شود تا روکش به این مواد چسبیده و احتمال جداشدن و لق زدن آن بالا می رود. بنابراین بعد از نصب روکش لمینت دندان باید اینگونه موارد را جدی گرفته و طول عمر لمینت دندان را افزایش دهیم.

جنس مواد انتخاب شده

یکی از مواردی که در طول عمر و ماندگاری روکش لمینت دندان تاثیر دارد و نیاز به تعویض لمینت دندان را کاهش می دهد، انتخاب جنس موادی است که برای روکش لمینت دندان می باشد. در این مورد با توجه به ماندگاری بالا و طولانی مدت این روش باید مرغوب ترین و با کیفیت ترین مواد برای نصب روکش لمینت دندان انتخاب شود. در این صورت به احتمال زیاد روکش دچار آسیب نشده و به سرعت در اثر کوچکترین ضربه نمی شکند و یا لب پر نمی شود. همچنین جلا و شفافیت روکش بالا رفته و تا سال ها فرد از این وضعیت دندان ها لذت خواهد برد.

کلام آخر

تعویض لمینت دندان با توجه به استحکام بالای مواد استفاده شده، نحوه نصب روکش و قالب گیری و نیز مقاومت در برابر لکه گیری و بدرنگ شدن به ندرت اتفاق می افتد. مراقبت های بعد از نصب روکش نیز تاثیر زیادی در طول عمر بالای این روش دارد. در هر صورت اگر نیاز به تعویض روکش پیدا کردید، این کار باید به سرعت انجام شود تا آسیب بیشتری به دندان ها وارد نشود.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال یک دیدگاه