کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دندانپزشکی > ویژگی های بهترین مارک کامپوزیت ونیر چیست

ویژگی های بهترین مارک کامپوزیت ونیر چیست

عناوین محتوایی که می خوانیم .

آشنایی با این موضوع که ویژگی های بهترین مارک کامپوزیت ونیر چیست؟ می تواند در انتخاب مارک و برند کامپوزیت دندان کمک زیادی نماید. امرزوه با پیشرفت تکنولوژی در حوزه زیبایی و دندانپزشکی باعث شده است که انواع و اقسام مارک ها در بازار وجود داشته باشد. این تنوع به فرد امکان می دهد تا در انتخاب کامپوزیت ونیر بر اساس اولویت های خود مناسب ترین و ایده آل ترین نوع را انتخاب نماید. وجود سایه های رنگ مختلف، دوام و ماندگاری هر محصول و نیز قیمت های متنوع باعث شده تا گزینه های زیادی برای انتخاب در دسترس فرد قرار گیرد. در این مقاله می خواهیم به بررسی ویژگی های مارک ها و برندهای مختلف کامپوزیت دندان پرداخته و مزایا و ویژگی های هر محصول را توضیح دهیم. پس اگر شما هم به دنبال انجام کامپوزیت دندن هستید، بهتر است تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

بهترین مارک کامپوزیت ونیر چه ویژگی هایی دارد

در این قسمت به این پرسش پاسخ خواهیم داد که ویژگی های بهترین مارک کامپوزیت ونیر چیست؟ کامپوزیت ونیر یکی از روش های پوشاندن عیوب ظاهری دندان ها است. در کنار این ویژگی و کاربرد کامپوزیت دندان که یکی از اصلی ترین اهداف انجام آن است، باید ویژگی های دیگری را نیز در نظر گرفت. در این روش غیر از پوشاندن نواقص دندان ها، زیبایی طرح لبخند نیز مطرح است که نقش زیادی در جذابیت و زیبایی چهره افراد دارد. البته پارامترهایی مانند هزینه و ماندگاری برند کامپوزیت انتخابی نیز تاثیر زیادی در انتخاب آن دارد. ولی باید این نکته را نیز خاطر نشان کنیم که انتخاب هر فرد بر اساس نیازها و اهداف او انجام می شود. باید در بین این همه تنوع، بدانیم کدام مارک بیشتر به هدف فرد نزدیک تر است. حال ببینیم بهترین مارک کامپوزیت ونیر بایستی چه ویژگی هایی داشته باشد؟

ظاهر دندان ها

یکی از ویژگی هایی که باید بررسی شود این است که کامپوزیت دندان تا چه اندازه به دندان های طبیعی شباهت دارد. هر چه این شباهت بیشتر باشد، طرح لبخند زیباتر و طبیعی تر می شود.

فرم دهی سریع

یکی از مزایای کامپوزیت ونیر سرعت عمل در نصب روکش کامپوزیت می باشد. هرچه فرم دهی کامپوزیت دندان سریع تر باشد و رزین انتخابی به سرعت در برابر تابش نور و اشعه سفت شود، نشان از مرغوبیت بیشتر برند انتخابی دارد. پس می توان گفت فرم دهی سریع و بلافاصله بعد از تابش لیزر یکی از ویژگی های بهترین مارک کامپوزیت دندان است. همچنین هر چه رزین های کامپوزیت دندان انعطاف پذیری زیادی داشته باشند، به راحتی می توان فرم دلخواه را روی دندان ها درآورد و فرم دهی سریع را روی دندان انجام داد. به این ترتیب فرد بلافاصله بعد از درمان، مشکلی در خوردن و جویدن مواد غذایی مختلف نخواهد داشت.

سازگاری با محیط دهان

برخی از مواد کامپوزیت دندان ممکن است باعث ایجاد آلرژی و حساسیت نموده و یا سازگاری لازم را با محیط دهان و با بافت های لثه نداشته باشد. در این صورت مجبور به تعویض کامپوزیت ونیر خواهید بود. ولی برای ارزیابی اینکه مارک مورد نظر بهترین مارک می باشد یا خیر می توان این نکته را لحاظ نمود که این برندها چون از مرغوب ترین و با کیفیت ترین مواد ساخته می شوند، احتمال حساسیت و یا واکنش منفی بدن بسیار کمتر است.

ویژگی های بهترین مارک کامپوزیت ونیر چیست 7458354154564121000

مقاومت در برابر ساییدگی

یکی از معایب کامپوزیت ونیر، مقاومت و استحکام کمتر آن در برابر ساییدگی نسبت به لمینت دندان است. عوامل مختلفی ممکن است باعث ساییدگی دندان ها بر روی هم شود. از جمله عادات رفتاری مانند دندان قروچه و … که می تواند آسیب جدی به روکش کامپوزیت دندان وارد نماید. امروزه برندهایی وارد بازار شده است که مقاومت زیادی در برابر این مشکل دارند و به راحتی دچار آسیب هایی مانند ترک خوردگی یا شکستن نمی شوند. پس بهتر است افرادی که مشکلاتی مانند دندان قروچه دارند، از این نوع برندها انتخاب نمایند تا طول عمر کامپوزیت ونیر را افزایش دهند.

قابلیت ترمیم

از جمله مزایای کامپوزیت ونیر قابلیت ترمیم و عدم نیاز به تعویض در صورت هر گونه ضربه و یا آسیب می باشد. برندهایی وجود دارند که قدرت ترمیم در آن ها بالاتر بوده و به راحتی و به سرعت به حالت اولیه خود باز میگرداند و اثری از قسمت ترمیم شده باقی نمی ماند. این مزیت را می توان در پاسخ به این پرسش که ویژگی های بهترین مارک کامپوزیت ونیر چیست؟ بیان نمود.

استحکام بالا

یکی از تفاوت های لمینت دندان با کامپوزیت ونیر، استحکام و مقاومت بالای مواد تشکیل دهنده لمینت دندان است. ولی امروزه برند های مختلفی از کامپوزیت دندان وارد بازار شده است که از نظر استجکام و مقاومت در برابر ضربه و نیز رنگ پذیری در سطح قابل قبولی می باشند. این مورد باید برای افرادی که بیشتر در برابر ضربه و یا فشار قرار دارند و یا بیشتر از مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی استفاده می کنند، مد نظر قرار گیرد. افرادی مانند ورزشکاران حرفه ای در رشته هایی مانند کشتی، کاراته، جودو ، بوکس و … که ناحیه صورت در برابر حمله زیاد قرار می گیرد، در صورت استفاده از کامپوزیت دندان بهتر است از بهترین برند با استحکام بالا استفاده نمایند. با انتخاب این نوع برندها، طول عمر و ماندگاری کامپوزیت دندان بالاتر می رود.

 

مواد سازنده کامپوزیت دندان

تا این قسمت با این موضوع که ویژگی های بهترین مارک کامپوزیت ونیر چیست؟ آشنا شدیم. باید گفت ویژگی های هر محصول به مواد سازنده آن و اینکه این مواد چه نقشی در ماندگاری و سایر ویژگی های آن دارد بستگی دارد. در این قسمت می خواهیم به این موضوع پرداخته و مواد تشکیل دهنده ونیر کامپوزیت را مورد بررسی قرار دهیم، ویژگی های هر مورد را با توجه به مزایا ومعایب هر کدام بررسی نماییم:

میکروفیل

میکروفیل ها به عنوان یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده ونیر کامپوزیت مطرح می شوند. این مواد دارای مزایای زیادی هستند که در این قسمت اشاره می کنیم.

مزایای میکروفیل

ظاهر شفاف و درخشنده ای مانند مینای دندان دارد و به همین دلیل بسیار طبیعی تر نشان می دهند.

دارای سطح تخلخل پایینی بوده و به همین دلیل بعد از اینکه مرحله نهایی کامپوزیت دندان انجام شد و پولیش داده شد، براق تر به نظر می رسند که این ویژگی باعث زیباتر نشان دادن کامپوزیت دندان می شود.

استحکام و مقاومت زیادی در برابر تغییر رنگ و سایش دارند. به راحتی زرد و بدرنگ نمی شوند و حالت خود را از دست نمی دهند.

سازگاری این نوع مواد با محیط داخلی دهان بسیار بالاست. همانطور که در قسمت بالا توضیح دادیم این مورد می تواند در بررسی اینکه ویژگی های بهترین مارک کامپوزیت ونیر چیست؟ مطرح شده و مهم باشد.

ویژگی های بهترین مارک کامپوزیت ونیر چیست 69845663532000

معایب میکروفیل

همه این مواد با وجود مزایای زیاد، دارای معایبی نیز می باشند. بررسی این معایب می تواند به فرد در انتخاب بهترین برند کامپوزیت ونیر کمک شایانی نماید. این معایب عبارتند از:

کامپوزیت میکروفیل برای افرادی که مشکل آن ها در فاصله بین دندان ها است، کاربرد زیادی ندارد. پس در صورتی که برای این منظور می خواهید دندان هایتان را کامپوزیت ونیر نمایید، این ویژگی را در نظر بگیرید.

از میکروفیل بیشتر برای لایه گذاری روی مینای دندان استفاده می شود. در صورتی که بیمار مینای دندان کافی نداشته باشد بهتر است از موادی مانند نانوفیل یا میکرو هیبرید استفاده نماید که استحکام بالاتری دارند.

میکرو هیبرید

نوع دیگر از مواد میکروهیبرید می باشند که دارای مزایای زیر است:

از این مواد برای فرم دهی روی لایه عاج دندان نیز می توان استفاده کرد.

مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به میکروفیل دارند و علت آن داشتن ذرات بزرگ تری نسبت به میکروفیل و نانوفیل است.

این مواد برای پوشش دادن دندان هایی که تغییر رنگ داده و بدرنگ هستند، گزینه مناسبی می باشد.

معایب رزین کامپوزیت میکروهیبرید

این مواد به علت داشتن ذرات بزرگتر، امکان فرم دهی و زاویه دار نمودن کمتری روی لایه دندان دارند.

در برابر سایش مقاومت کمتری را از خود نشان می دهند.

نانوفیل

این ذرات از نانو تولید شده اند و دارای مزایای زیر می باشند:

از نظر زیبایی و طبیعی بودن بهتر از دو نوع قبلی می باشند. دارای شفافیت و براقی فوق العاده ای هستند.

از ذرات بزرگ تری مانند میکروهیبرید ساخته شده اند و به همین دلیل استحکام بالایی دارند.

معایب نانوفیل

داشتن ذرات بزرگتر باعث می شود فرم دهی این روش پایین تر بیاید. به همین دلیل نیاز به تخصص و مهارت بالای دندانپزشک در فرم دادن و زاویه دار نمودن آن است.

در برابر زرد شدن مقاومت زیادی از خود نشان نمی دهند.

به علت داشتن ذرات بزرگ نسبت به میکروفیل در برابر ساییدگی نیز مقاومتی نشان نمی دهند.

کلام آخر

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که ویژگی های بهترین مارک کامپوزیت ونیر چیست؟ ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر ساییدگی، تغییر رنگ ، استحکام و مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار و در نهایت زیبایی و درخشندگی دندان ها از جمله مواردی است که در انتخاب مارک کامپوزیت ونیر باید مورد توجه قرار گیرد. هر یک از مواد تشکیل دهنده کامپوزیت ونیر دارای خصوصیاتی است که باعث شده کاربرد آن ها نیز متفاوت شود.

 


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال یک دیدگاه