کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دندانپزشکی > بعد از ايمپلنت می توان ارتودنسي کرد؟

بعد از ايمپلنت می توان ارتودنسي کرد؟

عناوین محتوایی که می خوانیم .

گاهی برخی از افراد بعد از انجام ایمپلنت نیاز به ارتودنسی دارند و بسیار نگران هستند که آیا با وجود ایمپلنت امکان ارتودنسی وجود دارد؟ ایمپلنت ها با براکت سازگار است یا نه؟

در پاسخ به شما باید بگوییم که استفاده همزمان از ایمپلنت و ارتودنسی کاملا بستگی به شرایط فرد دارد و پزشک معالج پس از بررسی های لازم تشخیص می دهد که انجام ارتودنسی چگونه می تواند لبخند زیباتری را به فرد هدیه دهد. همانطور که می دانید ایمپلنت دندان، جایگزینی مناسب برای دندان هایی است که از ریشه آسیب دیده و یا بر اثر پوسیدگی از دست رفته باشند. ایمپلنت ها به وسیله یک پست تیتانیومی در استخوان فک وارد می شوند و مدتی طول می کشد تا به صورت کامل به استخوان فک جوش بخورند، پس از این که ایمپلنت به خوبی به استخوان فک جوش خورد برای تاج آن از یک روکش استفاده می شود . جالب است بدانید که ظاهر این روکش بسیار شبیه به تاج دندان های طبیعی می باشد.

 

مزایای ایمپلنت دندان

1- باعث بهبودی ظاهر دندان ها می شود.

2- باعث می شود فرد بتواند به راحتی تکلم کند.

3- هضم و جویدن غذا را آسان تر می کند.

4- اعتماد به نفس فرد را بالا می برد.

5- بهداشت دهان و دندان را تامین می کند.

6- ایمپلنت دندان طول عمر بیشتری دارد.

 

ارتودنسی 5456465

 

انجام ارتودنسی بعد از ایمپلنت دندان

ارتودنسی شامل براکت هایی است که بر روی دندان قرار می گیرد و باید اصولا پیش از کاشت ایمپلنت انجام شود. بعد از انجام ارتودنسی قطعا فضای کافی برای کاشت ایمپلنت وجود دارد. در برخی از مواقع نیاز است تا در زمان انجام ایمپلنت براکت استفاده شود تا ترتیب دندان ها درست شود. در موارد دیگر هنگامی که ایمپلنت دندان به عنوان لنگرگاهی برای براکت ها مورد استفاده قرار گیرد نیز می توان ایمپلنت را قبل از ارتودنسی انجام داد، اما در کل ارتودنسی راهی برای مرتب کردن دندان های به هم ریخته فرد می باشد تا در جای درست خود قرار بگیرند. انجام ارتودنسی و استفاده از براکت بعد از انجام ایمپلنت دندان هیچ تاثیری بر روی ایمپلنت ها ندارد و در اصل نمی تواند آن ها را جا به جا کند. در صورتی که ایمپلنت ها به درستی و طبق اصول در جای خود قرار گرفته باشند می توان با استفاده از براکت های ثابت و سیستم ردیف کلیر، دندان های اطراف ایمپلنت را جا به جا کرد. جالب است بدانید که حتی اگر چندین ایمپلنت نیز در داخل دهان خود داشته باشید امکان انجام ارتودنسی وجود دارد.

 

قبل از انجام ایمپلنت می توان از براکت استفاده کرد؟

برخی از افراد یک سری از دندان های خود را از دست داده اند و نیاز به ایمپلنت دارند، در عین حال نظم دندان هایشان درست نیست و اصولا باید ارتودنسی صورت گیرد. بر اساس نظر دندانپزشک در برخی موارد می توان قبل از شروع ارتودنسی ایمپلنت دندان انجام داد. اگر قبل از انجام ارتودنسی ایمپلنت انجام دهید، ایمپلنت ها با استفاده از براکت ها به هیچ وجه جا به جا نمی شوند.

 

در چه مواقعی بعد از ایمپلنت دندان می توان از براکت استفاده کرد؟

1- در مواقعی که دندان ها منظم باشند و هیچ نیازی به انجام ارتودنسی وجود نداشته باشد، ایمپلنت قبل از ارتودنسی صورت می گیرد.

2- در برخی افراد بر اثر بالارفتن سن موقعیت ایمپلنت ها در داخل دهان تغییر می کنند و فرد حس می کند که دندان هایش در جای مناسب قرار نگرفته اند، بنابراین باید از روش های ارتودنسی و براکت برای دندان های جا به جا شده استفاده کرد تا در موقعیت مناسبی نسبت به ایمپلنت دندان ها قرار بگیرند، زیرا هنگامی که دندان هایی که ایمپلنت شده اند در جای نامناسب قرار داشته باشند فرد احساس بدی دارد و باید سایر دندان ها را نسبت به آن تراز کرد تا طرح لبخندی زیبا داشته باشد. در این شرایط بیمار باید تصمیم بگیرد که با انجام ارتودنسی زیبایی را به دندان های خود هدیه بدهد و یا ایمپلنت های خود را برداشته و بعد به انجام ارتودنسی بپردازد و بعد از برداشتن براکت ها مجددا کاشت ایمپلنت انجام دهد.

3- گاهی دندان پزشک از ایمپلنت دندان به عنوان لنگرگاه استفاده می کند تا نیروهای مناسبی برای جابه جایی دیگر دندان ها وارد کند. توصیه ما این است که ایمپلنت را قبل از ارتودنسی انجام دهید.

 

ایمپلنت ارتودنسی چگونه است؟

روش جدیدی که امروزه دندانپزشکان از آن برای ردیف کردن موقت دندان ها استفاده می کنند استفاده از ایمپلنت ارتودنسی است. در بیمارانی که پیچیدگی کمتری در دندان هایشان وجود دارد برای کنترل انکوولوژ اسکلت دندانی می توان از این روش استفاده کرد. از جمله مزایای ایمپلنت ارتودنسی می توان به کاهش ناراحتی های بیمار، نصب راحت و آسان، هزینه کم و اقتصادی، کاشت فوری و سریع، تنوع بالا، راحت تمیز شدن، راحت برداشته شدن و قطر کم اشاره کرد. نکته مهم این است که پیچ های ایمپلنت باید به صورت دقیق و در جای درست قرار گیرند تا این کار با موفقیت صد در صدی مواجه شود.

 

ارتودنسی 6541651

 

می‌توان براکت را به تاج دندان ها متصل کرد؟

اگر زمان استفاده از براکت برای شما وجود داشته باشد و دیر نشده باشد می توان با مشورت دندان پزشک از براکت های فلزی و یا کلیر بر روی تاج دندان ها استفاده کرد. در این شرایط با استفاده از چسب مخصوصی براکت به تاج دندان متصل می شود.

 

در صورتی که یک یا چند دندان خود را از دست داده باشیم می توانیم از براکت و ایمپلنت به صورت همزمان استفاده کنیم؟

در برخی مواقع دندان پزشک تشخیص می دهد که فاصله ایجاد شده بین دو دندان با کمک براکت از بین می رود، اما در مواقع دیگر که فاصله بین دندان ها خیلی زیاد است ابتدا باید جای خالی دندان ها با کمک ایمپلنت پر شود و بعد ارتودنسی صورت گیرد. در بسیاری از افرادی که خواهان کاشت ایمپلنت هستند درمان ارتودنسی نیز توصیه می شود تا ریشه دندان های اطراف در محل درست خود قرار بگیرند. در چنین مواقعی دندان پزشک با استفاده از براکت ها فاصله بیشتری بین دندان ها ایجاد می کند تا بتواند فضای کافی برای کاشت ایمپلنت داشته باشد. همانطور که پیش تر ذکر کردیم هنگامی که کاشت ایمپلنت به صورت کامل انجام شد و با استخوان فک جوش خورد می توان به راحتی از براکت استفاده کرد زیرا دندان های کاشته شده نمی توانند به راحتی با استفاده از براکت جا به جا شوند.

ارسال یک دیدگاه