کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دندانپزشکی > ایمپلنت کامل فک بالا و پایین

ایمپلنت کامل فک بالا و پایین

عناوین محتوایی که می خوانیم .

برای افرادی که به هر دلیل نیاز به ایمپلنت دندان یا ایمپلنت فوری پیدا کرده اند، این سوال پیش می آید که تعداد ایمپلنت لازم برای فک بالا و پایین چه تعداد است؟ در این مقاله می خواهیم با توجه به شرایط مختلف، تعداد ایمپلنت های لازم را برای دو فک مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم. ابتدا باید گفت ایمپلنت دندان یکی از روش های موفق و پرطرفدار برای افرادی است که یک یا چند دندان خود را در اثر پوسیدگی، تصادف و یا سوانح از دست داده اند. این روش یک تکنیک دائمی برای جایگزین نمودن این دندان ها به شمار می رود. البته باید گفت در برخی موارد امکان ایمپلنت تمامی دندان ها وجود ندارد و یا از جوانب دیگر این روش مقرون به صرفه و کاربردی نمی باشد. ولی در بسیاری از موارد نیز می توان گفت این روش بسیار کاربردی و لازم است.

به چه تعداد ایمپلنت برای فک بالا و فک پایین نیاز دارم؟

در این قسمت می خواهیم به بررسی تعداد ایمپلنت لازم برای فک بالا و پایین اشاره نماییم. حالت های زیر برای بررسی این موضوع مطرح می شود:

در صورتی که فرد یک و یا دو دندان خود را از دست داده باشد، به ترتیب به یک و دو ایمپلنت دندان لازم دارد. ولی برای زمانی که سه دندان کنار هم را از دست داده باشد، می توان بر اساس قطر و طول ایمپلنت هایی که کاشته می شود، از دو یا سه ایمپلنت دندان استفاده نماییم. در صورتی که استخوان فک بالا و یا پایین ضعیف باشد، نیاز است به ازای هر دندان از دست رفته از یک ایمپلنت دندان استفاده نماییم تا قدرت و استحکام آن حفظ شود. ولی اگر استخوان فک استحکام کافی را داشته باشد و قطر ایمپلنت دندان مناسب باشد، به ازای سه دندان می توان دو ایمپلنت دندان نیز کاشت.

تعداد ایمپلنت لازم برای فک بالا و پایین به چه عواملی بستگی دارد

تعدادد ایمپلنت دندان برای هر یک از فک ها می تواند بر اساس عوامل متعددی متغیر باشد. به این معنی که در هر یک از فک بالا و فک پایین مواردی است که در تعیین تعداد لازم تاثیر گذار است. در صورتی که فرد به صورت کامل دندان های خود را از دست داده باشد، حداقل تعداد ایمپلنت لازم برای فک بالا و پایین به ترتیب 8 و 6 عدد ایمپلنت دندان است. تعداد ایمپلنت دندان بیشتر برای فک بالا به علت استخوان و بافت نرم فک در این قسمت و وجود سینوس ها است. در این قسمت می خواهیم به صورت مجزا وضعیت این دو فک را مورد بررسی قرار دهیم:

ایمپلنت دندان در فک بالا

نبود دندان در فک بالا تاثیر بسیار زیادی در چهره فرد دارد که ممکن است در مورد فک پایین این نمود را نداشته باشد. ایمپلنت دندان در فک بالا حساسیت های خاص خود را دارد. در مورد ایمپلنت دندان در فک بالا، دندانپزشک با دو مساله اساسی روبرو می شود. یکی وجود سینوس ها و دیگری بافت نرم استخوان در فک بالا می باشد. سینوس ها فضاهای خالی و پر از هوا بین دندان ها هستند که کوچکترین آسیبی ممکن است ان ها را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد مشکل بزرگتری شود. بنابراین تخصص و تبحر دندانپزشک در این مورد بسیار مهم و سرنوشت ساز است. بافت نرم در استخوان فک بالا یکی از مواردی است که باعث می شود تا تراکم و ضخامت استخوان در فک بالا کمتر شده و در نتیجه نتواند به راحتی و در زمان کم با پایه ایمپلنت دندان جوش بخورد.

تاثیر تراکم استخوان در کاشت ایمپلنت دندان در فک بالا

یکی از موراد مهمی که در تعداد ایمپلنت لازم در فک بالا تاثیر دارد، تراکم استخوان در این ناحیه است. در صورتی که استخوان فک تراکم کافی را داشته باشد ، از تعداد ایمپلنت های مورد نیاز کمتر می شود. مثلا بجای سه دندان از دست رفته، می توان از دو ایمپلنت دندان استفاده شود. زیرا استخوان فک هم ارتفاع و هم تراکم کافی را برای نگهداشتن دو پایه داشته و نیاز به پایه سوم نمی باشد. این حالت بهترین وضعیت استخوان فک برای کاشت ایمپلنت دندان است که روند بهبودی و جوش خوردن پایه به استخوان را نیز تسریع می بخشد.

عدم تحلیل استخوان

تحلیل استخوان باعث می شود نیاز به تعداد مساوی ایمپلنت دندان با دندان های از دست رفته باشد. تحلیل استخوان فک می تواند در اثر عوامل متعددی ایجاد شود. از جمله این عوامل می توان به تحلیل لثه و در نتیجه آن تحلیل استخوان فک بالا اشاره نمود. تحلیل لثه در اثر بیماری های مربوط به لثه و عدم توجه و نادیده گرفتن عفونت های لثه پیش می آید که به مرور زمان به استخوان نیز رسیده و آن را کوچک تر و ضعیف تر می کند. مورد دیگر فاصله زمانی طولانی بین از دست دادن دندان و کاشت ایمپلنت دندان است. در مواردی که فرد سریع تر و به محض از دست رفتن دندان اقدام به روش های جایگزین می نماید، استخوان فک سالم بوده و استحکام و ارتفاع مناسب را دارد. برای رفع این مشکل ناگزیر به پیوند استخوان و یا تزریق پودر استخوان برای جبران کمبود و تحلیل رفتن استخوان فک داریم.

نبود استخوان فک کافی

در مواردی نیز پیش می آید که استخوان فک به اندازه کافی وجود ندارد. این مشکل بیشتر برای افراد مسن پیش می آید که تحلیل استخوان در این افراد بسیار زیاد می باشد. ممکن است بتوان با پیوند استخوان این مشکل را برطرف نمود ولی در موارد زیادی نیاز به استفاده از دندان مصنوعی برای این افراد می باشد. زیرا ایمپلنت دندان در فک بالا به علت نبود استخوان کافی و نیز بافت نرم در این ناحیه ممکن است با شکست مواجه شود.

تعداد ایمپلنت لازم در فک پایین

ایمپلنت دندان در فک پایین به مراتب راحت تر از فک بالا می باشد. علت این امر وجود استخوان فک قوی تر در این ناحیه است. بنابراین به تعداد ایمپلنت دندان کمتری نیز در ازای دندان های از دست رفته نیاز است. یکی از مواردی که در مورد فک پایین باید مورد توجه قرار گیرد، محل قرار گرفتن رشته های عصبی مهم در این قسمت از دندان ها است. در مورد فک پایین به دلیل تراکم و ارتفاع مناسب استخوان فک، برای جوش خوردن پایه با استخوان فک نیز به مدت زمان بسیار کمتر از فک بالا نیاز است. در صورت نبود استخوان به دلیل تحلیل رفتن آن، می توان از روش پیوند استخوان برای رفع این مشکل بهره گرفت. در ادامه این دو روش را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت دندان چگونه انجام می شود

در قسمت های قبل توضیح دادیم که در صورتی که استخوان فک تحلیل رفته باشد و نیز تراکم کافی را نداشته باشد، می توان از پیوند استخوان برای رفع این مشکل بهره گرفت. نحوه انجام پیوند استخوان به این گونه است که باید استخوان از بدن خود فرد، اهدا کننده، استخوان حیوانات و یا مواد سنتزی تامین شود. سپس این استخوان طی جراحی به استخوان فک جوش داده می شود. این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و به این صورت است که ابتدا لثه برش داده می شود و سپس استخوان خارج شده از بدن فرد که استحکام و مقاومت لازم را دارد، به استخوان فک تزریق می شود. برای جوش خوردن این دو استخوان برای فک بالا نیاز به زمان بیشتری نسبت به فک پایین داریم. زیرا فک بالا بافت نرمی دارد که مانع جوش خوردن سریع استخوان فک می شود.

تعداد ایمپلنت لازم برای فک بالا و پایین 48456451320001

لیفت سینوس

همانطور که گفته شد سینوس ها در فک بالا می تواند عامل مزاحمی در جهت کاشت ایمپلنت دندان محسوب شوند. برای رفع مشکل سینوس ها نیاز است از روشی به نام لیفت سینوس استفاده شود و سینوس ها به سمت بالا کشیده شوند. به این صورت که ابتدا جراح برشی در بالای دندان ها ایجاد می کند تا به استخوان فک دسترسی پیدا کند. محل برش را با استفاده از غشای مصنوعی که ممبرین نام دارد، از طریق پیوند استخوان پر نموده و محل برش را بخیه می زنند. جراحی های لیفت سینوس در دو نوع لیفت سینوس بسته و باز انجام می گیرد. در صورتی که برای ایمپلنت دندان نیاز به انجام جراحی سینوس لیفت باشد، بایستی ایمپلنت دندان را به 4 تا 9 ماه بعد موکول نمایید. چون برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز به زمان خواهید داشت.

لیفت سینوس باز

برای انجام لیفت سینوس باز نیاز است که استخوان به اندازه 5 سانتی متر بالاتر رود و جای استخوان تحلیل رفته به وسیله تزریق پودر استخوان پر شود. سپس یک لایه غشاء در این قسمت قرار می گیرد. در برخی موارد ممکن است ایمپلنت دندان بلافاصه یا بعد از مدت کوتاهی قابل انجام باشد که به وضعیت بیمار و شرایط جسمی او بستگی دارد.

لیفت سینوس بسته

لیفت سینوس بسته برای مواقعی است که استخوان دندان های آسیاب تحلیل رفته و به کمتر از 2 میلی متر رسیده است. در این صورت استخوان فک تا زیر سینوس با ابزار مخصوص سوراخ شده و پودر استخوان به این قسمت تزریق می شود. در این حالت باید دقت و مهارت دندانپزشک بسیار حیاتی بوده تا به سینوس های بیمار آسیبی وارد نشود. در غیر این صورت ممکن است عفونت و پارگی غشای سینوسی را به همراه داشته باشد.

ایمپلنت در تهران دکتر دهقان

در کلینیک ایمپلنت در تهران دکتر وحید دهقان تمامی خدمات ایمپلنت دندان از جمله ایمپلنت فک بالا پایین بصورت حرفه ای انجام می گیرد .

ارسال یک دیدگاه