کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دندانپزشکی > ایا دندان نهفته خطرناک است

ایا دندان نهفته خطرناک است

دندان نهفته به دندانی گفته می‌شود که نتوانسته به طور کامل رشد کند و از لثه بیرون بیاید. این دندان‌ها در استخوان یا بافت لثه گیر می‌کنند و در همانجا باقی می‌مانند. در صورتی که برای درمان دندان نهفته اقدام نکنید، می‌تواند مشکلات سلامتی و دندانی زیادی برای شما به همراه داشته باشد. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث نهفتگی دندان می‌شوند و با کمک روش‌های مختلف نیز می‌توان این دندان‌ها را درمان کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا به عوارض و خطراتی که دندان‌های نهفته ایجاد می‌کنند، اشاره کنیم.

خطرات دندان نهفته

بسیاری از افراد درگیر دندان نهفته هستند و باید هر چه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنند. با مراجعه به یک جراح دهان و دندان این مشکل برطرف می‌شود. زمانی که اکثر بیماران متوجه وجود دندان نهفته می‌شوند این سوال به ذهنشان خطور می‌کند که ایا دندان نهفته خطرناک است؟ در صورتی که درمان این نوع دندان را به تاخیر بیندازید، خطرات و عوارض زیادی به همراه دارد که عبارتند از:

آسیب به سایر دندان‌ها

زمانی که دندان نهفته در لثه باقی می‌ماند به سایر دندان‌ها فشار وارد می‌کند و آن‌ها را در معرض خطری جدی قرار می‌دهد. دندان‌های مجاور دندان نهفته به مرور زمان به سمت جلو حرکت می‌کنند و به ریشه آن‌ها آسیب وارد می‌شود.

ازدحام بیش از حد

زمانی که دندان در لثه نهفته می‌شود، فشار و شلوغی زیادی ایجاد می‌کند و باعث نامرتب شدن دندان‌های دیگر می‌شود. این موضوع جویدن، بستن و باز کردن دهان را با مشکل روبرو می‌کند و فرد در زمان انجام این کارها درد نسبتا شدیدی احساس خواهد کرد.

عفونت

دندان نهفته خطر ابتلا به عفونت را در دندان‌ها و لثه افزایش می‌دهد. تمیز نگه داشتن آن کار دشواری است؛ از این رو می‌تواند به منبع مناسبی برای تجمع جرم و پلاک دندان تبدیل شود و در نتیجه باعث عفونت، خونریزی لثه و مشکلات دیگر خواهد شد.

کیست‌ها

دندان عقل درون یک کیسه داخل استخوان فک رشد می‌کند. زمانی که این دندان به حالت نهفته در می‌آید، کیسه پر از مایع می‌شود و منجر به ایجاد کیست خواهد شد. کیست‌ها باعث درد، آسیب به دندان‌ها و اعصاب می‌شوند.

بیماری لثه

از آنجایی که نمی‌توان به دندان نهفته دسترسی پیدا کرد و آن را تمیز نمود، باعث بیماری و التهاب لثه می‌شود. این مشکل با نام پری کورونیت شناخته می‌شود.

آبسه و سلولیت

هنگامی که لثه دچار عفونت ناشی از دندان نهفته می‌شود، این احتمال وجود دارد که عفونت به جاهای دیگر مثل زبان، حلق، گونه یا حتی گردن هم سرایت کند. این عفونت باعث ایجاد آبسه می‌شود و در اکثر مواقع با درد، ورم و تب همراه است.

درد و مشکلات سینوسی

در صورتی که دندان در استخوان فک نهفته شده باشد، فشار زیادی به لثه‌ای که آن را پوشانده و اعصاب اطراف آن وارد می‌کند. این فشار درد و مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت. اگر دندان‌های فک بالا دچار نهفتگی شده باشند، باعث ایجاد مشکلات سینوسی می‌شوند و سردردهای شدیدی را به وجود می‌آورند.