کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > آیا بعد از ایمپلنت دندان خونریزی خواهید داشت

آیا بعد از ایمپلنت دندان خونریزی خواهید داشت

عناوین محتوایی که می خوانیم .

یکی از سوالات رایجی که در خصوص ایمپلنت دندان مطرح می شود این است که آیا بعد از ایمپلنت دندان خونریزی خواهیم داشت یا نه؟ در صورت خونریزی چه اقداماتی مورد نیاز است؟ و … باید خاطر نشان کنیم که معمولا مقداری خونریزی از محل جراحی بعد از ایمپلنت دندان طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. به هر حال قسمتی از لثه برش داده شده است و پایه و پست در داخل استخوان فک نصب گردیده، این عمل می تواند با احتمال درد و خونریزی بعد از جراحی همراه باشد. برای متوقف شدن خونریزی معمولا به 48 یا 72 ساعت زمان نیاز داریم . در یک ساعت اول جراحی عمدتا از بیمار خواسته می شود باند استریلی که روی زخم قرار داده شده است را محکم فشار دهد تا جلوی خونریزی گرفته شود. در صورتی که بعد از این مدت، خونریزی دوام داشت نیاز به مراجعه به دندانپزشک می باشد.

خونریزی بعد از ایمپلنت دندان 321669علل خونریزی بعد از ایمپلنت دندان

در صورتی که خونریزی ادامه داشت و بطی دو روز اول قطع نشد، می تواند نشانه ای از بروز بیماری هایی مانند موکوسیتیس و پری ایمپلنتیتیس باشد. در این مقاله این دو نوع بیماری را بررسی و راه های درمان آن ها را توضیح می دهیم.

  • بیماری موکوسیتیس

این بیماری بر اثر التهاب بافت نرم اطراف لثه محل ایمپلنت دندان بوجود می آید. در بسیاری از موراد این نوع بیماری علایمی نخواهد داشت و حتی دردی نیز احساس نمی شود. ولی در صورت عدم تشخیص و درمان در زمان مناسب باعث آسیب رسیدن بیشتر به بافت نرم لثه و پیشروی به استخوان فک خواهد کرد. علایم این بیماری می تواند شامل التهاب و قرمزی در اطراف لثه و یا احساس خارش در آن منطقه باشد. این بیماری بر اثر تجمع باکتری بوجود می آید. در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص داده شود، می توان به راحتی درمان نمود. معمولا بیش از 50 درصد افراد ممکن است با این بیماری درگیر شوند و درمان لازم را نیز دریافت نمایند. یکی از دلایل اصلی ایجاد این بیماری، وجود سیمان اضافی پس از روکش کردن دندان و عدم رعایت موارد و مراقبت های بهداشتی می باشد.

جراح می تواند با بررسی های انجام شده ، میزان سیمان اضافی را از روی دندان بردارد و مشکل را برطرف نماید. در صورتی که مربوط به مراقبت های بهداشتی باشد ، استفاده از نخ دندان، مسواک و دهانشویه مشکل را حل خواهد کرد. نیاز است بعد از ایمپلنت دندان به صورت منظم از مسواک استفاده نموده و اطراف ایمپلنت را نخ دندان بکشید. این کار مانع تجمع باکتری و نفوذ آن به بافت نرم اطراف لثه می گردد. در این صورت از پیشروی این بیماری خودداری شده و درمان های لازم انجام می گردد.

  • بیماری پری ایمپلنتیتیس

این بیماری حاصل یک واکنش شدید و التهابی در اطراف قسمت های نرم لثه می باشد. در این حالت غیر از بافت لثه، استخوان نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. علایم این بیماری نیز مانند موکوسیتیس است که شامل قرمزی و تورم در ناحیه جراحی شده و نیز احساس خارش می باشد. در این مورد خونریزی و این علایم بسیار شدید تر است. این بیماری باعث تحلیل استخوان به مرور زمان شده و بدون اینکه بیمار دردی را احساس کند، استخوان اطراف ایمپلنت را نیز از دست می دهد. عامل اصلی این بیماری عفونت لثه می باشد. برای تشخیص تحلیل استخوان نیاز به ابزارهای ویژه ای می باشد که در مطب دندانپزشکان وجود دارد و فقط حرفه ای ها می توانن ان را تشخیص دهند. با استفاده از این ابزار می توان میزان عمق پیشرفت باکتری و تحلیل استخوان را بررسی نمود.

علت پیدایش این بیماری غیر از عفونت می تواند مربوط به مصرف دخانیات بعد از جراحی ایمپلنت دندان، دیابت کنترل نشده، وجود سیمان اضافی اطراف روکش دندان، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و نیز وارد آوردن فشار بیش از اندازه به پایه ایمپلنت دندان باشد. برای درمان این بیماری نیاز است سوراخی در لثه ایجاد شود. از این طریق می توان میزان تحلیل استخوان را نیز تشخیص و درمان نمود. برای درمان تحلیل استخوان نیاز به پیوند استخوان و نیز تزریق استخوان در حفره ایجاد شده است. در این حالت می توان ایمپلنت دندان را نجات داد. در صورتی که این بیماری پیشرفت کرده باد و بیمار متوجه آن نشده باشدف مجبور یه برداشت ایمپلنت دندان و درمان تحلیل استخوان خواهیم شد. در این حالت پایه ایمپلنت شل می شود و دیگر نمی توان ایمپلنت دندان را از خطر شکست نجات داد و باید از محل خود خارج نمود.

خونریزی بعد از ایمپلنت دندان 321066روش های پیشگیری از التهاب لثه و بروز بیماری

تا اینجا توضیح دادیم که علت بیشتر بیماری های ایجاد شده مربوط به عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و سایر اقدامات مراقبتی می باشد. مراقبت اولیه بعد از قرار دادن پایه در استخوان فک شروع می شود و بیشترین مراقبت در این دوره نیاز است. تا زمانی که استخوان فک به پایهدندان جوش نخورده باشد و بافت لثه اطراف محل را احاطه نکرده باشد، احتمال بروز عفونت بسیار شدید است. بنابراین در روز اول پس از جراحی ، نیاز است از دستکاری محل زخم، آب کشیدن و ضربه زدن به آن جدا خودداری نمایید تا باکتری وارد زخم نشود. استفاده از آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از عفونت نقش بسیار موثر و تعیین کننده دارد . استفاده از دهانشویه و آب نمک بسیار توصیه شده است. بعد از هروعده غذایی نیاز است آب نمک قرقره کرده و از دهانشویه استفاده کنید.

نیاز است روز های اول رژیم غذایی بیمار را غذاهای آبکی و نرم تشکیل دهد. نوشیدن آب زیاد باعث تسریع در بهبود زخم خواهد کرد. عدم مصرف دخانیات علی الخصوص سیگار می تواند مانع بزرگی در سر راه تجمع باکتری ها در اطراف دندان ایمپلنت شده گردد. نیاز است حداقل به مدت دو هفته از مصرف دخانیات خودداری نمایید.

کلام آخر

خونریزی بعد از ایمپلنت دندان در دو روز اول و در میزان کم امری شایع بوده و جای نگرانی ندارد. در صورتی که میزان خونریزی افزایش یافته و درمان نشود، احتمال وجود بیماری های مربوط به التهاب لثه وجود خواهد داشت. با رعایت موارد گفته شده در این مقاله می توان از بروز و شیوع بیمار پیشگیری نمود.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال یک دیدگاه