کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > دلایل پیوند استخوان قبل از ایمپلنت دندان

دلایل پیوند استخوان قبل از ایمپلنت دندان

عناوین محتوایی که می خوانیم .

در برخی موارد نیاز است قبل از ایمپلنت دندان، پیوند استخوان صورت گیرد. در این مقاله می خواهیم در خصوص دلایل پیوند استخوان قبل از ایمپلنت دندان توضیحاتی را ارائه دهیم. ابتدا باید بدانیم که پیوند استخوان چیست و چه کاربردی دارد. پیوند استخوان به منظور ایجاد بستر لازم جهت کاشت پایه ایمپلنت در استخوان فک انجام می گیرد. در برخی افراد استخوان فک به قدری تحلیل رفته است که نمی توان در آن پایه را نصب کرد. به همین دلیل نیاز است مقداری پودر استخوان در داخل حفره سینوس تزریق شود تا این جای خالی پر شود. یکی از عمل هایی که در این خصوص صورت می گیرد و پیوند استخوان نیاز دارد، لیفت سینوس است. بسته به فاصله سطح استخوان فک تا سینوس واقع در قسمت فوقانی دندان، نیاز به تزریق پودر استخوان و پیوند استخوان داریم که در برخی موارد همزمان با ایمپلنت دندان انجام می شود.

دلایل پیوند استخوان قبل از ایمپلنت دندان 9198498494

انواع پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندان

انواع پیوند استخوان را بر اساس منبعی که پودر استخوان از آن تهیه می شود، تقسیم بندی می نمایند. همچنین مورد دیگر تقسیم بندی مربوط به…. می باشد. انواع مختلف پیوند استخوان به شرح زیر است:

پیوتد استخوان اتوگرافت

در این نوع پیوند استخوان ، منبع تامین کننده استخوان بدن خود بیمار است. این نوع استخوان معمولا اولین انتخاب پزشکان به شمار می رود. چون از بدن خود بیمار گرفته شده، بابراین بدن آن را پس نمی زند. بنابراین استخوان و سلول های زنده مغز استخوان به رشد خود ادامه داده و بهبودی سریع اتفاق می افتد. در این روش ترمیم محل خالی استخوان فک سریعتر انجام می شود. تنها عیبی که این روش دارد مربوط به دو بار جراحی می باشد. ابتدا یک محل برای برداشت استخوان و دفعه دوم یک جراحی برای کاشت استخوان در محل دندان ها. این استخوان را می توان از مناطقی مانند فک پایین، ساق و لگن برداشت. لگن ببهترین محل برای برداشت استخوان به شمار می رود، چون استخوان بیشتری نسبت به سیار قسمت ها دارد. هرچند نیاز است در بیمارستان بستری بود و عمل سنگین تری نسبت به دو مورد قبلی خواهید داشت.

پیوند استخوان آلوگرافت

در این حالت بدن خود فرد نمی تواند پاسخگو باشد و یا به دلایل دیگر ترجیح داده می شود که استخوان از بدن افراد دیگر تهیه شود. معمولا از بانک پیوند استخوان این مقدار تامین خواهد شد.مزیت این روش نسبت به اتوگرافت مربوط به یک بار جراحی می باشد. در عوض عیب آن این است که دیرتر از روش فوق به درمان جواب خواهد داد. بنابراین زمان بیشتری برای ترمیم نیاز داریم

پیوند استخوان زنو گرافت

در این نوع پیوند استخوان از بدن حیواناتی مانند گاو، استخوان مورد نظر تامین می شود. این نوع برداشت استخوان به دلیل شباهت های بافت استخوانی در همه موجودات زنده قابل انجام می باشد.

پیوند استخوان آلو پلاست

در این نوع پیوند استخوان از مواد سنتزی برای تشکیل بافت های استخوانی استفاده می شود. در این روش احتمال عفونت در محل کاشت ایمپلنت به حداقل مقدار خود خواهد رسید.

دلایل پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

مهم ترین دلیل پیوند استخوان قبل از ایمپلنت دندان به علت تحلیل استخوان در محل کاشت دندان می باشد. تحلیل استخوان باعث می شود که در محل کاشت ایمپلنت استخوان به اندازه نباشد تا پایه در محل نصب و پیچ شود. به همین دلیل مجبور به اضافه کردن استخوان برای پوشش دادن این مشکل می باشد. در مواقعی تحلیل لثه به قدری زیاد می باشد که روی استخوان نیز تاثیر گذاشته و آن را کاهش می دهد. در مورد فک بالا معمولا از روش لیفت سینوس برای بازسازی محل کاشت ایمپلنت استفاده می کنند. پس می توان گفت تحلیل لثه و تحلیل استخوان به علت نبود فضای کافی برای کاشت ایمپلنت دندان باعث نیاز به پیوند استخوان می گردد. بسته به میزان فاصله استخوان فک تا سینوس ها دو نوع لیفت سینوس انجام می شود. لیفت سینوس باز و بسته. در لیفت سینوس باز، فاصله معمولا 3 میلی متر می باشد و با پر نمودن این فضای خالی می توان کاشت دندان را انجام داد. در بسیاری موارد به صورت همزمان پیوند استخوان و ایمپلنت دندان انجام می گیرد. در صورتی که در سینوس لیفت بسته این فاصله به بیشتر از 5 میلی متر می رسد. در این حالت پودر استخوان در این فضا تزیرق شده و مدت 7 تا 10 ماه طول می کشد تا پیوند استخوان انجام گیرد. این مدت زمان برای پیوند استخوان فک و سینوس بالای دندان ها لازم است.

دلایل پیوند استخوان قبل از ایمپلنت دندان 19494949494

مراقبت‌های بعد از پیوند استخوان قبل از ایمپلنت دندان

یکی از مواردی که نیاز است بعد از پیوند استخوان انجام شود، لزوم مراقبت های بعد از این جراحی است. در صورت رعایت تمامی موارد می توان به کسب نتیجه امیدوار بود و کمترین عوارض نیز همراه بیمار خواهد شد. به اهم این اقدامات اشاره می کنیم:

  • سعی کنید دهان خود را به صورت مداوم و بیش از حد نیاز شستشو ندهید. این کار باعث می شود پودر استخوانی که در محل تزریق شده است دچار تحلیل شود.
  • به هیچ عنوان محل جراحی را بعد از انجام پیوند استخوان دستکاری نکنید.
  • به مدت 24 ساعت از خارج کردن آب دهان پرهیز کنید.
  • به هیچ عنوان دخانیات از جمله سیگار مصرف نکنید.
  • برای خوردن مایعات و نوشیدنی ها به هیچ عنوان از نی استفاده نکنید. فشار ایجاد شده برای مکیدن مایعات باعث فشار به محل جراحی می شود.
  • داروهای تجویز شده توسط پزشک را به صورت منظم و سر موقع مصرف کنید.

نحوه انجام جراحی پیوند استخوان

برای اینکه بدانیم ضرورت پیوند استخوان در ایمپلنت چیست؟ بهتر است ابتدا با نحوه انجام این روش درمانی آشنا شویم. در این صورت می توانیم به دلیل این ضرورت پی ببریم. مراحل انجام این روش به شرح زیر است:

انتخاب دندانپزشک

اولین و مهم ترین مساله در جراحی پیوند استخوان و کاشت ایمپلنت دندان انتخاب دندانپزشک است. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است. در ایمپلنت دندان بایستی در انتخاب دندانپزشک دقت زیادی شود. چون ایمپلنت تنها شامل مراحل نصب پایه، اباتمنت و تاچ دندان نیست. در مواردی نیاز است از درمان های جانبی مانند پیوند استخوان یا لیفت سینوس نیز کمک گرفت. تبحر و مهارت دندانپزشک را باید در این موارد درمانی نیز در نظر گرفت و انتخاب نهایی را انجام داد. بهتر است نمونه کارها و نیز مدارک علمی دندانپزشک را بررسی نمایید تا متوجه شوید که در این حوزه کاری تا چه اندازه موفق می باشد.

ضرورت پیوند استخوان در ایمپلنت چیست 525645642546بررسی وضعیت کلی دندان ها

بعد از انتخاب دندانپزشک، اولین مرحله بررسی وضعیت دندان ها و لثه و نیز تراکم استخوان می باشد. وضعیت لثه از نظر وجود بیماری های از جمله پریودنتال باید بررسی شود. زیرا این افراد با این نوع بیماری کاندید مناسبی برای پیوند استخوان فک نمی باشند. سپس عمق و عرض استخوان از نظر تراکم با استفاده از رادیوگرافی پانورکس و سی تی اسکن مورد ارزیابی قرار می گیرد. سپس لثه را بی حس می نمایند تا تشخیص داده شود به چه نوع استخوان و چه میزان نیاز خواهیم داشت.

مرحله دوم: پیوند استخوان

در این مرحله لثه از دندان جدا می شود . اینکار برای دسترسی به استخوان فک و ریشه دندان لازم است. سپس ریشه ها تمیز شده و مواد پیوندی وارد استخوان می شوند. سپس محل با استفاده از غشاهای خاصی پوشانده می شوند. این غشاها برای جلوگیری از رشد لثه در داخل مواد پیوندی مورد نیاز است. بعد از اینکه محل با غشاها پوشانده شد، لثه روی محل را گرفته و بخیه زده می شود. مدت زمان لازم برای جوش خوردن بخیه ها بین یک هفته تا 10 روز است. بعد از این مدت بخیه ها کشیده و یا جذب می شوند. این جراحی حدودا یک ساعت به طول می انجامد. این مرحله قبل از این است که پایه ایمپلنت دندان نصب شود. جراحی پیوند استخوان نیاز به 5 تا 7 ماه زمان برای جوش خوردن به استخوان فک دارد. بعد از این زمان دندانپزشک با بررسی وضعیت استخوان فک و لثه می تواند نصب ایمپلنت دندان را شروع نماید. به همین دلیل روند درمان 5 تا 7 ماه به تعویق خواهد افتاد.

دلایل نیاز به پیوند استخوان فک

تا اینجا نحوه انجام این روش را توضیح دادیم. در این قسمت می خواهیم به این موضوع بپردازیم که ضرورت پیوند استخوان در ایمپلنت چیست؟ نبود دندان در محل اصلی خود باعث تحلیل لثه و استخوان فک می شود. در صورتی که زمان زیادی بین کاشت دندان و از دست دادن آن فاصله افتاده باشد، لثه به مرور زمان از بین می رود. از دست رفتن لثه باعث تحلیل استخوان فک می شود. هر چه این زمان طولانی تر باشد ، استخوان فک بیشتر از بین می رود. به همین دلیل نیاز داریم از روش های درمان جانبی مانند پیوند استخوان فک نیز بهره بگیریم. نبود ارتفاع مناسب برای کاشت پایه ایمپلنت نیز یکی از دلایل ضرورت پیوند استخوان فک است. نبود تراکم استخوانی باعث لق شدن و شل شدن ایمپلنت دندان می شود. این موضوع علت شکست فرایند کاشت ایمپلنت دندان می شود.

مزایای جراحی پیوند استخوان فک

همه جراحی ها اعم از درمانی و زیبایی دارای مزایای زیادی هستند. این مزایا باعث انتخاب این روش ها می شوند. از جمله روش های درمانی که می تواند تاثیری در زیبایی نیز داشته باشد، کاشت ایمپلنت دندان بجای دندان از دست رفته است. از دست دادن دندان تاثیر زیادی در زیبایی دندان ها دارد. غیر از این موضوع نبود دندان باعث مشکلات گوارشی نیز می شود. زیرا فرد به راحتی نمی تواند مواد غذایی را جویده و این موضوع باعث اسیب به سیستم گوارشی فرد می شود. همچنین تحلیل لثه و استخوان می تواند زمینه ساز بیماری های لثه و دهان شود که اگر در زمان مناسب درمان نشود، باعث گسترش عفونت و یا سایر عوارض به قسمت های دیگر بدن می شود.

ثبات فک و دندان

جراحی پیوند استخوان برای احیای استخوان و نیز ثبات آن بسیار مفید است. بی نظمی های استخوان فک با این روش اصلاح شده و برای درمان هایی که باید انجام شود، آمادگی خواهد داشت.

حفاظت از فک و دندان

با این روش از بروز بیماری های مربوط به لثه و سایر فرایندهای تهاجمی پیشگیری می شود. به همین دلیل از فک و دندان محافظت می نماید.

انواع پیوند استخوان فک

حال که توضیح دادیم ضرورت پیوند استخوان در ایمپلنت چیست، میخواهیم بدانیم استخوان مورد نیاز برای پیوند از چه راه هایی تامین می شود.

اتوگرافت

اولین و بهترین استخوان را می توان استخوان خود بیمار دانست. در این روش از استخوان چانه ، لگن یا استخوان درشت نی استفاده می شود. در این روش از استخوان قسمت دیگر بدن بیمار برداشته و به استخوان فک پیوند می زنند. به همین دلیل نیاز است بیمار تحت دو عمل جراحی قرار گیرد. اتوگرافت مزایای خود را دارد که از آن جمله می تواند عدم پس زدن بدن و واکنش منفی آن در مقابل جسم خارجی نام برد. مزیت دیگر آن بالا بودن شانس موفقیت به علت عدم انتقال بیماری یا عفونت از محل های دیگر است.

ضرورت پیوند استخوان در ایمپلنت چیست 5265454211122012آلوگرافت

در این روش استخوان مورد نیاز از یک شخص اهدا کننده گرفته می شود. این استخوان ها در آزمایشگاه فرآوری شده و در بانک بافت نگهداری می شوند. این روش نیز مزایای خود را دارد که از ان جمله به عدم نیاز به دوبار جراحی و نیز ایمنی این نوع استخوان می توان اشاره کرد.

زنوگرافت

در این روش از مواد معدنی استخوان طبیعی حیوانات مانند گاو استفاده می شود. استخوان بدن گاو به دلیل شباهت بافت های همبند در اکثر جراحی های حوزه دهان استفاده می شود. از مزایا این روش به عدم نیاز به جراحی مجدد و نیز عدم احتمال انتقال بیماری اشاره می شود.

آلوپلاست

در روش آلوپلاست از مواد سنتزی برای پیوند استخوان فک استفاده می شود. این روش محبوبیت زیادی نسبت به روش های دیگر مانند آلوگرافت یا زنوگرافت نداشته و تنها مزیت آن عدم احتمال بروز عفونت در دندان است.

عوارض پیوند استخوان فک

عوارض جزو منفک ناپذیر همه جراحی های درمانی و زیبایی به شمار می رود. پیوند استخوان فک نیز از این مورد استثنا نمی باشد. در این قسمت به اهم این عوارض اشاره می کنیم:

  • احساس درد و خونریزی
  • ورم صورت در ناحیه جراحی شده
  • حساسیت زیاد به تغییر دما
  • احتمال پوسیدگی ریشه دندان
  • استراحت مطلق داشته باشید.
  • از شستشوی دهان خودداری کنید.
  • مایعات داغ مصرف نکنید
  • اگر خونریزی دارید از گاز استربل مرطوب استفاده کنید.
  • احتمالا برای مدتی دچار درد هستید، پس مسکن مصرف کنید.
  • برای کاهش تورم در محل جراحی، از کمپرس یخ استفاده کنید.

چند روز پس از جراحی

  • از مسواک نرم استفاده کنید.
  • مرتب نخ دندان بکشید.
  • دهان خود را با محلول آب و نمک شست‌وشو دهید
  • از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • از دهانشویه برای جلوگیری از ایجاد باکتری و عفونت استفاده کنید.

هزینه‌ پیوند استخوان فک چقدر است؟

هزینه پیوند استخوان فک به عواملی، از جمله میزان و ناحیه ی پیوند مورد‌نیاز، مواد و روش مورد استفاده و محلی که استخوان از آنجا برداشت شده، بستگی دارد. باید در نظر داشته باشید که استفاده از استخوان خود بیمار نیاز به صرف هزینه‌ی بیشتری دارد، زیرا شامل دو جراحی و همچنین بستری و بی‌هوشی است. همچنین باید هزینه ‌هایی که بیمار برای عکسبرداری، سی‌تی اسکن و یا مشاوره تخصصی دندانپزشک پرداخت می ‌کند را با توجه به میزان پوشش ‌دهی بیمه در نظر گرفت.

کاربردهای تزریق پودر استخوان

برای کاشت پایه ایمپلنت دندان نیاز به وجود استخوان با تراکم بالا و مستحکم داریم . در صورتی که به هر دلیل با تحلیل استخوان مواجه شویم، نیاز است که از پودر استخوان استفاده نماییم. از پودر استخوان معمولا برای پیوند استخوان استفاده می شود تا بتوان تراکم و ارتفاع لازم را برای کاشت ایمپلنت دندان به دست آورد. پودر استخوان دارای انواع مختلف بوده و اینکه از چه نوع آن استفاده شود بستگی به نظر فرد و پیچیدگی درمان دارد که این مورد را پزشک تعیین می کند. در این قسمت می خواهیم به کاربردهای پودر استخوان اشاره نماییم:

عاملی برای حفظ و نگهداری از دندان ها

بیماری های لثه عامل تحلیل لثه و تحلیل استخوان خواهند بود. به همین دلیل نیاز است برای جلوگیری از شل شدن و از دست رفتن دندان، از پودر استخوان استفاده نموده و از طریق پیوند استخوان از دندان ها محافظت نماییم . با این روش می توان تکیه گاه و حمایت کننده بهتری برای دندان ها ایجاد نماییم.

کاشت ایمپلنت دندان 694949479

کشیدن دندان

در برخی موارد می توان از پودر استخوان ایمپلنت بجای دندان کشیده استفاده نمود. با این روش در صورتی که در آینده فرد قصد ایمپلنت دندان را داشته باشد، این کار به راحتی انجام می شود.

کاربرد در ایمپلنت دندان

همانطور که توضیح داده شد در ایمپلنت دندان نیاز به استخوان فک قوی و متراکم برای نصب پایه و سپس ابانمنت و تاج دندان داریم . در صورتی که این استخوان قوی باشد، به راحتی با تیتانیوم که ماده تشکیل دهنده پایه و ابانمنت است، جوش خورده و فضا را برای کاشت ایمپلنت آماده می نماید. در برخی موارد از دست رفتن و تحلیل استخوان فک در اثر عواملی مانند عفونت و … باعث ایجاد مشکل در کاشت ایمپلنت دندان می شود. در این صورت دندانپزشک با تزریق پودر استخوان و فرصت 5 تا 7 ماهه منتظر جوش خوردن استخوان فک و پودر استخوان می شود. با این کار بعد از گذشت حداکثر 7 ماه، استخوان فک به قدری متراکم می شود که به راحتی تیتانیوم را در بر گرفته و روند درمان ادامه می یابد.

مواد تشکیل دهنده پودر استخوان

مواد تشکیل دهنده پودر استخوان را می توان از منابع مختلفی تهیه نمود. این مواد غالبا از بدن خود بیمار گرفته می شود و احتمال پس زدن توسط بدن فرد در این روش بسیار ناچیز است. همچنین خطری برای بدن فرد نخواهد داشت. در موارد بعدی این مواد از جاهای دیگر تامین می شود که در این قسمت به آن ها اشاره می کنیم:

اتوگراف

این تنها روشی است که در آن از بدن خود فرد استخوان گرفته می شود. در این روش استخوان از مناطقی مانند فک پایین، لگن یا ساق برداشته می شود و سپس در محل دیگر تزریق می شود. لگن منبع بهتری برای

لگن یا درشت‌نی. اگر استخوان فک قابل برداشت نباشد، استخوان مورد نیاز را از لگن یا استخوان ساق (درشت‌نی) برمی‌داریم.‌ البته، لگن منبع بهتری محسوب می‌شود زیرا از این ناحیه استخوان بیشتری می‌توان برداشت. مغز استخوان لگن و ساق، هر دو دارای سلول‌های تشکیل دهنده استخوان هستند. با این حال، برداشتن استخوان لگن مستلزم بستری شدن در بیمارستان و استفاده از بیهوشی است.

آلوگرافت

استخوان یک فرد دیگر می باشد که برای این امر استفاده می شود. می توانید از اعضای خانواده یا از بانک بافت کمک بگیرید.

زنو گرافت

در این مورد استخوان حیواناتی مانند گاو و .. مورد استفاده قرار می گیرد. چون بافت استخوانی همه موجودات یکسان است، می توان از استخوان حیوانات نیز برای این مورد استفاده نماییم.

آلوپلاست

مواد مصنوعی دیگری نیز در صورت عدم استفاده از موارد فوق وجود دارد. این مواد می تواند شامل پروتئین هایی باشد که در بدن خود افراد وجود دارد. روز به روز بر تعداد این مواد افزوده می گردد.

آشنایی با نحوه تزریق پودر استخوان برای کاشت ایمپلنت دندان

ابتدا داروی بی حسی در ناحیه مورد نظر تزریق می شود. سپس در محلی از لثه که قرار است ایمپلنت دندان در آن جا نصب شود، برشی داده می شود تا میزان و نوع استخوان را تعیین نمایند. حال مقداری از پودر استخوان که بستگی دارد از کدام ناحیه بدن استخراج شده در حفره ایجاد شده تزریق می شود . سپس یک لایه محافظ بر روی محل قرار داده شده و با استفاده از بخیه، محل برش را می بندند.

کاشت ایمپلنت دندان 51984894

مراقبت های بعد از تزریق پودر استخوان

  • نیاز است از داروهای آنتی بیوتیک و مسکن برای کاهش درد و عفونت استفاده نمایید.
  • شستشوی دهان با دهانشویه و مواد آنتی باکتریال نیز توصیه می شود.
  • از خوردن برخی مواد غذایی سفت و یا مواردی که پزشک تعیین می کند خودداری نمایید.
  • از آوردن فشار بر محل جراحی و محل تزریق به شدت خودداری کنید.
  • در صورتی که از دندان مصنوعی استفاده می کنید، نیاز است مدتی آن را کنار بگذارید.

علت نیاز به پیوند استخوان برای ایمپلنت

از بین رفتن و تحلیل رفتن استخوان ها سبب می شود که نگهداری از دندان جدید غیر ممکن شود. همانطور که پیش تر نیز ذکر کردیم دندان های جدید برای این که ثابت و محکم در داخل لثه قرار بگیرند نیاز به تراکم استخوان مناسب دارند. در روش ایمپلنت، پایه ایمپلنت توسط بافت استخوانی اطراف دندان نگه داشته می شود. در شرایطی که بیمار دندان خود را از دست داده باشد و تراکم استخوانی مناسبی نداشته باشد، دندان پزشک قبل از ایمپلنت، پیوند استخوان انجام می دهد.

افرادی که دندان خود را از دست داده اند، ریشه دندان در فک آن ها وجود ندارد و یا به بیماری های لثه دچار هستند احتمالا قبل از انجام ایمپلنت دندان به پیوند استخوان نیاز دارند. بیماری لثه نیز از جمله شایع ترین دلیل ها برای تحلیل رفتن استخوان فک می باشد. بهتر است بگوییم وقتی فردی یک دندان می کشد و یا یک دندان خود را از دست می دهد پیوند استخوان زیاد قابل توجه نیست اما زمانی که چندین دندان از دست می دهد از بین رفتن و تحلیل استخوان تاثیر بسیار زیادی بر ظاهر فرد می گذارد. اصولا پیوند استخوان فک به زیبایی و باز گرداندن ظاهر فرد کمک بسزایی می کند و انجام ایمپلنت دندان نیز به خوبی انجام می شود و جای هیچ گونه نگرانی نخواهد بود.

روش های انجام پیوند استخوان

برای انجام ایمپلنت دو روش پیوند استخوان وجود دارد که عبارتند از: ریج افزایی و لیفت سینوس. در ادامه شما را با این روش ها به صورت مختصر آشنا خواهیم کرد.

1- روش افزایش ریج: در این روش به پهنا و به ارتفاع استخوان فک افزوده می شود. اصولا بر اثر از بین رفتن و تحلیل استخوان فک، عرض و ارتفاع استخوان ها از بین می رود و اصولا ارتفاع کافی برای نگهداری از ایمپلنت دندان را ندارند. در صورتی که استخوان های فک فرد ارتفاع و پهنای کافی نداشته باشند متخصصان از روش افزایش ریج برای افزایش تراکم استخوان استفاده می کنند.

2- لیفت سینوس: سینوس حفره ای در فک بالا است که به مجرای تنفسی بینی متصل می شود. از این روش اصولا برای استخوان های عمودی دندان های آسیابی فک بالایی که تحلیل رفته اند استفاده می کنند. در این روش به فک بالا استخوان اضافه می شود و سینوس تقویت می شود، در اصطلاح به آن تقویت سینوس نیز گفته می شود. از دست دادن یا پوسیدگی دندان های آسیاب سبب از بین رفتن و تحلیل رفتن استخوان ها می شود. نبود استخوان برای ایمپلنت دندان ها مشکل ایجاد می کند.

 

جراحی ايمپلنت 65144184

 

نکاتی که قبل از پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان باید رعایت شود

1- ابتدا با دندان پزشک و متخصص ایمپلنت خود مشورت و صحبت کنید تا مواردی که لازم است به خوبی بررسی شود.

2- از دندان پزشک خود سوال کنید که آیا قبل از جراحی پیوند استخوان باید مصرف داروهای رقیق کننده خون متوقف شود یا خیر.

3- استعمال دخانیات را قبل از پیوند استخوان متوقف کنید تا بهبودی به سرعت انجام شود.

4- در مورد مصرف تمامی داروهای بدون نسخه با دندان پزشک خود مشورت کنید.

5- اگر به رادیوگرافی و یا سی تی اسکن قبل از پیوند استخوان نیاز است، آن ها را انجام دهید.

6- اگر تب یا هر بیماری دیگری دارید قبل از پیوند استخوان به دندان پزشک خود بگویید.

مزایای پیوند استخوان فک

پیوند استخوان فک دارای مزایایی می باشد که عبارتند از:

1- از دندان و فک محافظت می کند: هنگامی که دندانی می افتد و یا کشیده می شود، به مرور استخوان های آن قسمت تحلیل می روند. پیوند استخوان از تخریب و تحلیل استخوان فک جلوگیری می کند.

2- پیوند استخوان سبب ثبات دندان ها و فک می شود: پیوند استخوان فک سبب احیای اسکلت فک جهت جراحی ایمپلنت می شود. در پیوند استخوان فک، بی نظمی و نامرتبی های استخوان فک بازسازی و درست می شوند.

نحوه پیوند استخوان فک برای جراحی ایمپلنت دندان

ابتدا دندان پزشک وضعیت لثه ها و دندان ها و ناحیه آسیب دیده را بررسی می کند. افرادی که به بیماری پریودنتال دچار هستند بیشتر متقاضی پیوند استخوان فک می باشند. دندان پزشکان با استفاده از سی تی اسکن و رادیوگرافی عکس هایی از دندان می گیرند که دارای عمق و عرض مناسبی می باشد تا بتوانند وضعیت عمومی دندان ها را به صورت دقیق بررسی کنند، سپس دندان پزشک ناحیه ای که لازم است را بی حس می کند و وضعیت لثه فرد را به دقت بررسی و معاینه می کند تا بتواند تشخیص دهد که به چه میزان به پیوند استخوان نیاز است.

در مرحله بعد قسمت لثه را از دندان جدا می کند تا به استخوان دندان و ریشه ها دسترسی پیدا کند و بتواند ریشه را کاملا تمیز کند. دندان پزشک پس از پاکسازی ریشه، ضایعات موجود در استخوان را با استفاده از مواد پیوندی پر می کند. این مواد به وسیله غشای خاصی پوشیده شده و در مواد پیوندی گذاشته می شوند. در مراحل اولیه پیوند استخوان، غشاء ها برای پوشاندن مواد پیوند مورد استفاده قرار می گیرند. غشاء ها از رشد کردن لثه در نواحی ضایعات استخوان جلوگیری می کند. بعد از پیوند، لثه در محل درمان بخیه می شود. بخیه ها باید بعد از 7 الی 10 روز کشیده شوند. فرآیند پیوند استخوان در کل حدود 60 دقیقه زمان نیاز دارد.

ارسال یک دیدگاه