علائم جوش نخوردن ایمپلنت

از کجا بفهمیم ایمپلنت پس زده

در صورتیکه کاشت ایمپلنت انجام داده‌اید یا قصد انجام آن را دارید باید با علائم جوش نخوردن ایمپلنت آشنا شوید. تقریبا ۳ درصد از کسانی که ایمپلنت انجام داده‌اند در بلندمدت یا کوتاه مدت درگیر این مشکل خواهند شد. پس زدن ایمپلنت دارای نشانه‌ها و عوارضی است که تنها دندانپزشک می‌تواند آن‌ها را تشخیص دهد.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به علائم جوش نخوردن ایمپلنت و درمان آن بپردازیم.

علائم جوش نخوردن ایمپلنت

همه دندان‌های طبیعی از ریشه و تاج تشکیل شده‌اند. دندان ایمپلنت شده نیز دارای این دو قسمت است. برای کاشت ایمپلنت باید در ابتدا یک حفره درون لثه ایجاد کنند. سپس از یک پیچ تیتانیومی به عنوان ریشه دندان استفاده می‌کنند و آن را درون این حفره قرار می‌دهند. به مرور زمان پیچ ایمپلنت با لثه و استخوان فک جوش می‌خورد و به طور ثابت در جای خود قرار می‌گیرد.

معمولا شش ماه زمان نیاز است تا جوش خوردن ایمپلنت به طور کامل اتفاق بیفتد. البته این زمان می‌تواند کمتر یا بیشتر شود و به شرایط جسمی و فیزیکی بیمار بستگی خواهد داشت. گاهی اوقات ممکن است ایمپلنت به استخوان فک جوش نخورد که در این صورت فرد علائم زیر را تجربه می‌کند:

• ورم و درد در ناحیه ایمپلنت شده
  • خونریزی و قرمزی در اطراف ایمپلنت
  • از دست رفتن استخوان ناحیه ایمپلنت شده
  • لق شدن ایمپلنت
  • عفونت در ناحیه کاشت
  • اشکال در جویدن
  • پسروی لثه

عوامل زیر می‌توانند باعث جوش نخوردن یا دیر جوش خوردن ایمپلنت شوند:

• ضخامت کم استخوان فک
  • دیابت کنترل نشده
  • ابتلا به بیماری‌های لثه
  • عفونت لثه
  • نقص سیستم ایمنی
  • مصرف دخانیات و سیگار
  • اختلال در لخته شدن خون
  • جراحی ناموفق
  • قرارگیری در معرض پرتو درمانی

عوارض خطرناک ایمپلنت

ایمپلنت مانند همه روش‌های زیبایی و درمانی دیگر ممکن است با عوارضی همراه باشد. این عوارض باعث می‌شوند که اکثر افراد برای انجام این روش بر سر دوراهی قرار بگیرند و برخی از آن‌ها از انجام آن منصرف شوند. برخی عوارض ایمپلنت‌ رایج بوده و بعد از زمان کوتاهی از بین می‌روند. اما برخی دیگر از آن‌ها خطرناک هستند و می‌توانند برای زمان طولانی باقی بمانند‌.

عوارض کمتر شایع ایمپلنت‌ که تنها برای افراد کمی اتفاق می‌افتند عبارتند از:

مشکلات سینوسی

در صورتی که ایمپلنت‌ در فک بالا انجام شود می‌تواند حفره‌های سینوسی را با مشکل روبرو کند. در این زمان سینوس‌ها ملتهب می‌شوند و حالتی به نام سینوزیت اتفاق می‌افتد. علائم سینوزیت شامل سردرد سینوسی، بالا رفتن دمای بدن، درد و تورم در پیشانی، چشم یا گونه، کاهش حس بویایی، کیپ شدن بینی، دندان درد و بوی بد دهان هستند.

در صورتی که با این علائم روبرو شدید باید سریعا به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

سوراخ شدن بافت اطراف ناحیه ایمپلنت‌ شده

گاهی اوقات در حین جراحی ایمپلنت، بافت‌های اطراف آسیب می‌بینند. این نوع آسیب‌ها شامل سوراخ شدن لثه، لب، سینوس، کانال آلوئولی و صفحه زبانی هستند. در صورت بروز این مشکل احتمال عفونت افزایش می‌یابد و بیمار با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

آسیب در اثر فشار زیاد

ایمپلنت مشابه دندان‌های طبیعی است؛ به همین دلیل ضربه یا فشار زیاد می‌تواند باعث شل شدن یا ترک خوردن آن شود. برخی بیماران به طور ناخواسته فشار زیادی به ایمپلنت وارد می‌کنند. برای مثال در زمان خواب دچار دندان قروچه می‌شوند و به ایمپلنت آسیب وارد می‌کنند. برای جلوگیری از این مشکل حتما از محافظ دهان استفاده نمایید.

اگر پیچ ایمپلنت بیفتد چه کنیم

سوالی که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش آمده باشد این است که اگر پیچ ایمپلنت شل شود یا بیفتد باید چه کاری انجام دهیم؟ در صورتی که با این شرایط روبرو شدید باید هرچه سریع‌تر به دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید. گاهی اوقات فرد در زمان غذا خوردن متوجه می‌شود که بخشی از ایمپلنت افتاده است. در این زمان بهترین کار این است که قطعه مورد نظر را نگه دارید و نزد پزشک ببرید.

معمولا شل شدن ایمپلنت با نشانه‌هایی همراه است. با مشاهده این نشانه‌ها باید هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام کنید تا درگیر مشکلات بیشتر نشوید. برخی از این نشانه‌ها عبارتند از:

• ایمپلنت دندان تکان می‌خورد یا حرکت می‌کند.
  • در هنگام وارد شدن ضربه، درد زیادی در ناحیه ایمپلنت شده احساس می‌شود.
  • استخوان اطراف ایمپلنت دچار تحلیل شده است.
  • جویدن غذاها با درد همراه است.
  • لثه دچار عفونت می‌شود.
  • ترشح بزاق افزایش می‌یابد و غیرقابل کنترل خواهد شد.
  • در ناحیه ایمپلنت شده خونریزی مشاهده می‌شود.
  • لثه اطراف ناحیه ایمپلنت تغییر رنگ می‌دهد.
  • لثه دچار بیماری پریودنتال خواهد شد.

درمان پس زدن ایمپلنت

بر اساس شدت پس زدن ایمپلنت، دندانپزشکان درمان‌های مختلفی را امتحان می‌کنند. در صورت خفیف بودن عارضه، با تجویز داروهای ضد التهابی و آنتی بیوتیک می‌توان وضعیت به وجود آمده را مدیریت کرد. اما در موارد شدید ممکن است نیاز به برداشتن ایمپلنت و جراحی ترمیم لثه و استخوان باشد. برای اینکه خطر پس زدن ایمپلنت را کاهش دهید باید نکات زیر را رعایت کنید:

• پیش از انجام ایمپلنت حتما در رابطه با دندانپزشک و کلینیک تحقیق کنید و مطمئن شوید که به افراد باتجربه مراجعه می‌کنید.
  • مصرف دخانیات و سیگار را کنار بگذارید.
  • بهداشت دهان و دندان‌هایتان را به بهترین شکل رعایت نمایید.
  • به دستورالعمل‌ها و مراقبت‌های بعد از جراحی ایمپلنت به طور دقیق عمل کنید.
  • به طور منظم به ایمپلنتولوژیست خود مراجعه کنید تا معاینه‌های لازم را انجام دهد.

ایمپلنت ناموفق

بسیاری از افراد برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته، اقدام به انجام ایمپلنت می‌کنند؛ اما ممکن است با شکست مواجه شوند. ایمپلنت در واقع پیچ‌های فلزی هستند که درون استخوان فک قرار می‌گیرند و تاج مصنوعی به آن‌ها متصل می‌شود. این پیچ‌ها می‌توانند جایگزین دندان‌های طبیعی شوند و شباهت زیادی به آن‌ها دارند‌.

به طور تقریبی حدود ۵ الی ۱۰ درصد از عمل‌های ایمپلنت با شکست روبرو خواهند شد. با گذشت چند ماه از کاشت می‌توان شاهد موفقیت یا عدم موفقیت این جراحی بود. البته در برخی موارد، ناموفق بودن ایمپلنت پس از گذشت چند سال از عمل نمایان می‌شود. برای اینکه کاشت دندان با شکست روبرو نشود باید به‍ترین و مجرب‌ترین متخصص را برای انجام این کار انتخاب کنید.

فیلد شدن ایمپلنت

اگر چه ایمپلنت‌ یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است، اما مانند هر روش درمانی دیگر ممکن است با شکست روبرو شود. عدم رعایت دستورالعمل‌ها پس از جراحی، عدم تجربه و مهارت دندانپزشک، ضعف در توان بدنی برای بهبودی و … می‌توانند منجر به فیلد شدن ایمپلنت‌ شوند.

این عمل نیاز به تجربه و مهارت فراوان دارد، اما متاسفانه برخی از دندانپزشکان از دانش و توان کافی برای انجام این جراحی برخوردار نیستند. علاوه بر این، مصرف برخی داروها می‌تواند به روند بهبودی لطمه وارد کند. کم بودن تراکم استخوان فک، مشکلات لثه‌ای و استعمال دخانیات از دیگر عوامل موثر بر فیلد شدن ایمپلنت‌ هستند.