کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > تا چند سال بعد از کشیدن دندان میتوان ایمپلنت کرد

تا چند سال بعد از کشیدن دندان میتوان ایمپلنت کرد

عناوین محتوایی که می خوانیم .

یکی از سوالات رایج کاربران این است که چند سال بعد از کشیدن دندان می توان ایمپلنت کرد؟ اینکه آیا این مدت طولانی تر باشد بهتر است یا هر چه سریعتر جای دندان خالی پر شود؟ این سوال و ابهاماتی از این قبیل را در این مقاله پاسخ خواهیم داد. در ابتدا باید بگوییم حتی اگر بعد از 10 سال از کشیدن دندان، بیمار قصد ایمپلنت دندان را داشته باشد، این امر امکان پذیر می باشد. موضوعی که مهم است تفاوت زمانی و نتیجه موفقیت کاشت دندان است. ایمپلنت دندان یک روش رایج و مفید برای جایگزینی دندان هایی است که به هردلیل مانند پوسیدگی، تصادف و سانحه یا از این قبیل مشکلات از دست رفته اند. در این روش کاشت دندان طوری انجام می شود که کارایی و ساختار دندان طبیعی را داشته باشد. ولی موفقیت این روش به مواردی بستگی دارد که در این مقاله توضیح می دهیم.

چند سال بعد از کشیدن دندان می توان ایمپلنت کرد 124902موفقیت ایمپلنت دندان به چه عواملی بستگی دارد

همانطور که گفته شد می توان بعد از چند سال نیز بعد از کشیدن دندان، ایمپلنت دندان را انجام داد. ولی موفقیت این روش به عوامل زیر بستگی دارد:

وضعیت دندان قبل از اینکه از دست برود

اگر دندان که کشیده شده یا از دست رفته ، کیفیت و اندازه مناسبی داشته باشد، می توان ایمپلنت دندان را بلافاصله بعد از کشیدن دندان شروع کرد. در این حالت باید دو نکته مورد بررسی قرار گیرد. یکی عفونت لثه و دندانی که کشیده شده و نکته دوم اندازه استخوان فک می باشد. جزاح ابتدا محل جراحی و دندانی که کشیده شده را مورد بررسی قرار می دهد. در صورتی که عفونت در ناحیه دیده شود، باید این عفونت برطرف گردد. بنا به میزان عفونت و انتشار آن از داروهای آنتی بیوتیک استفاده می شود. این مدت زمان به طور میانگین می تواند دو تا سه ماه درمان را به تعویق بیاندازد. در صورتی که وضعیت دندان سالم بود و عفونتی در لثه و اطراف محل جراحی دیده نشد، می توان به سادگی جراحی و کاشت ایمپلنت دندان را شروع کرد.

 

در مواردی نیز باید اندازه استخوانی که در محل وجود دارد را بررسی کنیم. روش کاشت دندان به روش ایمپلنت به این صورت است که پایه یا فیکسچر در داخل استخوان فک جایگذاری می شود. بنابراین باید اندازه این استخوان به صورتی باشد که بتوان پایه را در داخل آن قرار و ثابت کرد. در صورتی که این اندازه تحلیل رفته باشد، نیاز است که به آن افزوده شود. می توان با تزریق پودر استخوان، این وضعیت را بهبود بخشید. پودر استخوان مورد نیاز را می توان از بدن خود بیمار، از بدن اهدا کننده، از استخوان حیوانات یا مواد شیمیایی تامین کرد. با تزریق این مواد در داخل استخوان می توان ارتفاع آن را بالا برده و بستر مناسبی را برای قرار دادن پایه مهیا کرد. بهترین نوع پودر استخوان از بدن خود بیمار تامین می شود تا بدن به سرعت جذب آن را شروع کرده و بتوان ایمپلنت دندان را انجام داد.

تراکم استخوان باقی مانده

یکی از موارد مهم در کاشت ایمپلنت دندان ، تراکم استخوانی است. همانطور که توضیح داده شد، پایه در داخل استخوان فک قرار خواهد گرفت. تراکم استخوان باید به اندازه ای باشد که این فلز را در داخل خود جای داده و بعد از گذشت چند ماه، با آن همپوشانی داشته باشد. ممکن است استخوان فک بیمار تحلیل یافته باشد. علت این تحلیل می تواند عفونت لثه یا گذشت زمان زیاد از کشیدن دندان باشد. برخی از افراد نیز به دلیل بیماری هایی مانند پوکی استخوان، تراکم استخوانی بسیار ضعیفی دارند. در این صورت نمی توان ایمپلنت دندان را انجام داد. البته این مشکل راه حلی نیز دارد. ابتدا در صورت عفونت، این مشکل حل خواهد شد. سپس برای افزایش تراکم استخوان می توان از تزریق استخوان به محل جراحی استفاده کرد. در این حالت می توان بعد از گذشت 12 تا 15 هفته از تزریق پودر استخوان، جراحی و کاشت ایمپلنت دندان را شروع کرد.

چند سال بعد از کشیدن دندان می توان ایمپلنت کرد 154551روش های ایمپلنت دندان بعد از کشیدن دندان

در این مرحله می خواهیم در خصوص روش های مختلف ایمپلنت دندان توضیحاتی را بیان کنیم. در کل دو نوع ایمپلنت دندان انجام می شود. ایمپلنت دندان به روش سنتی و ایمپلنت دندان فوری. در ایمپلنت دندان به روش سنتی در سه مرحله مختلف، سه نوع ماده وارد جای خالی دندان می شود. ماده اولیه که از تیتانیوم ساخته شده است و پایه نام دارد. این پایه جای ریشه دندان را خواهد گرفت. در صورتی که بنابه بررسی های انجام شده، عفونتی در محل وجود نداشته باشد و تراکم استخوان نیز کافی باشد، عملیات انجام می شود. لثه برش داده می شود، استخوان فک سوراخ شده و پایه در داخل استخوان قرار می گیرد. سپس برای جوش خوردن استخوان فک و پایه، 5 تا 7 ماه زمان داده می شود. بعد از این مرحله نوبت قرار دادن ابانمنت و تاج دندان است. این دو روش نیز در یک جلسه انجام می شود.

روش دیگر، ایمپلنت دندان فوری است. برای انجام این روش دقت بیشتری مورد نیاز است. این روش بر خلاف قبلی در یک جلسه انجام می شود. در این نوع ایمپلنت دندان، پایه ، ابانمنت و تاج دندان در یک جلسه بر روی جای خالی نصب می شود. مهم ترین نکته در این تکنیک، سلامت و وضعیت استخوان فک است. باید برای انجام این تکنیک، استخوان فک تراکم بسیار بالایی داشته باشد و لثه کاملا سالم باشد. از نظر جسمانی نیز وضعیت بیمار در حالت ایده آل باشد. در غیر اینصورت این روش با شکست مواجه خواهد شد. برای انجام این روش لازم است که از بهترین جراحان استفاده شود. تخصص و تبحر ایمپلنتیست در ایمپلنت دندان فوری، اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت. زیرا این روش به سرعت انجام می شود و جای خطا و اشتباه وجود ندارد.

کلام آخر

در پاسخ به این سوال که چند سال بعد از کشیدن دندان می توان ایمپلنت کرد؟ باید پاسخ دهیم که با توجه به مطالب گفته شده، زمان در این مورد مهم نمی باشد. در ایمپلنت دندان نیاز است که دو مورد در حالت ایده آل و سالم قرار داشته باشد. یکی لثه بیمار که نباید عفونت داشته و تحلیل لثه ایجاد شده باشد. مورد دوم تراگم و اندازه استخوان فک می باشد. باید به این نکته اشاره کنیم که گذشت زمان زیاد می تواند باعث تحلیل استخوان و لثه نیز شود. بنابراین در صورتی که قصد ایمپلنت دندان را دارید، بهترین حالت مراجعه سریع بعد از کشیدن دندان است.

ارسال یک دیدگاه