لمینت دندان ترک خورده زیبایی لبخند شما را افزایش می دهد

لمینت دندان ترک خورده 250456

حساسیت به دمای مواد غذایی و یا نوشیدنی ها و احساس درد در زمان خوردن، از علایم دندان ترک خورده است. یکی از روش های حل این مشکل، لمینت دندان ترک خورده می باشد. ترک ها در اثر عوامل مختلف و در درجات متفاوتی باعث ایجاد درد و ناراحتی در بیمار می شود. عمق، طول و جایی که دندان قرار داد می تواند با هم متفاوت باشد. ولی در هر حال با لمینت دندان می توان این مشکل را برطرف نمود. لمینت دندان یکی از روش های سریع و با مزایای زیاد برای رفع عیوب و نواقصی است که در دندان ایجاد می شود. در این مقاله سعی می کنیم ضمن توضیح روند درمان با لمینت دندان در مورد مزایای منحصر به فرد این روش نیز توضیحاتی را ارائه دهیم. ابتدا باید بدانیم علت ترک خوردن و انواع ترک های دندان به چه شکلی می باشند.

انواع ترک دندان

همانطور که گفتیم ترک ها از لحاظ عمق، طول و بخصوص جایی که دندان ترک خورده قرار دارد، متفاوت می باشند. در کل ترک دندان شامل سه مورد زیر می باشد:

ترک ریشه دندان

در این نوع ترک دندان، در ظاهر علایمی مشاهده نمی شود. زیرا ترک در قسمت ریشه دندان بوده و زیر استخوان فک بیمار قرار دارد. در این صورت نمی توان با لمینت دندان این عارضه را برطرف نمود. تنها راه حل مشکل، کشیدن دندان می باشد. زیرا عارضه در زیر دندان است و دسترسی و ترمیم این قسمت ممکن نمی باشد.

لمینت دندان ترک خورده 250456
ترک در لبه دندان

یکی دیگر از انواع ترک ها، قسمت سطحی دندان است که مخصوص جویدن مواد غذایی است . در این صورت با لمینت دندان می توان این مشکل را برطرف نمود. ممکن است در اثر خوردن ماده سفت، دندان ترک بخورد و معمولا این نوع ترک شیوع بیشتری دارد. لمینت دندان ترک خورده یکی از بهترین راه حل ها برای رفع این مشکل به شمار می رود.

ترک دندان که باعث شکافته شدن آن شود

در برخی موارد، ترک خوردن دندان به صورت حاد تر بوده و منجر به شکافته شده و تقسیم شدن دندان می شود، در این صورت نیز می توان با لمینت دندان مشکل را برطرف نمود. در برخی موارد ممکن است دندانپزشک قسمت بیشتر آسیب دیده را برداشته و با روکش لمینت دندان، از دیده شدن آن جلوگیری نماید. در نتیجه قسمت آسیب دیده پوشش داده می شود. این عارضه می تواند باعث عوارض دیگری مانند زخم شدن زبان و یا گونه از قسمت داخلی شود که با لمینت دندان ترک خورده در سریع ترین زمان می توان مشکل را برطرف نمود.

ترک در بالای لثه

این ترک معمولا بدون درد بوده و تا قسمت پایین خط لثه ادامه ندارد. ترک ممکن است جزیی باشد که می توان با کمک لمینت دندان، این عارضه را پوشش داد.


ترک در پایین خط لثه

این ترک بسیار دردناک است و تا زیر خط لثه ادامه دارد. برای رفع این مشکل، ابتدا باید درمان های لازم انجام شود. سپس برای پوشش دادن ظاهر دندان از لمینت دندان ترک خورده استفاده شود.

برای پیشگیری از ترک دندان چه اقداماتی را باید انجام داد

همانطور که متوجه شدید، در بیشتر موارد ترک دندان باعث ایجاد احساس درد و ناراحتی در بیمار می شود. در این قسمت برآن شدیم تا روش های پیشگیرانه برای این مشکل را نیز ارائه دهیم. البته نگران نباشید، در صورت بروز این مشکل می توان با لمینت دندان ترک خورده، ظاهر دندان ها را پوشش داد و از دیده شدن ناحیه ترک خودداری نمود. این اقدامات عبارتند از:

عدم مصرف و شکستن خوراکی های سفت و سخت مانند یخ با دندان

دندان قروچه که باعث ساییدگی و نازک شدن تاج دندان شده و در اثر کوچکترین ضربه ای ممکن است باعث ترک خوردن تاج دندان و یا سایر قسمت ها شود
بیشترین آسیب به دندان ممکن است در زمان انجام حرکات ورزشی باشد. بخصوص برای افرادی که ورزش هایی مانند بوکس، جودو و … انجام می دهند، بیشتر در معرض این تهدید می باشند. این افراد چون در ناحیه صورت آسیب پذیر تر هستند، می توانند برای جلوگیری از وارد شدن ضربه و ترک خودن دندان، از نایت گارد استفاده نمایند. حتی در صورتی که لمینت دندان ترک خورده نیز بر روی دندان ها نصب شده باشد، بایستی از این وسیله برای پیشگیری از آسیب استفاده نمایند.

جلوگیری از تغییر دمای ناگهانی دهان

در بسیاری از موارد تغییر دمای ناگهانی باعث ترک خوردن دندان ها می شود. ممکن است این ترک جزیی باشد، ولی در صورت استمرار باعث حاد شدن این عارضه خواهد شد. بنابراین بایستی مراقبت نمایید تا بلافاصله بعد از خوردن مواد غذایی سرد یا گرم از خوردن مواد با دمای مخالف خودداری نمایید.
چه علایمی نشان دهنده ترک خوردن دندان است
در این قسمت قصد داریم به علایمی اشاره کنیم که نشان دهنده ترک دندان می باشد. آشنایی با این علایم از حاد شدن عارضه خودداری نموده و سریعتر درمان شروع می شود. این علایم عبارتند از:

حساسیت شدید به خوردن همزمان غذاها و نوشیدنی های گرم و سرد که خود علت ترک دندان می باشد

در زمان خوردن و جویدن مواد غذایی احساس درد و ناراحتی نمایید، در این صورت احتمال اینکه دندان از قسمت های ریشه ترک خورده باشد، وجود دارد. این دردها ممکن است گذرا و کوتاه مدت باشند. بعد از مدت زمان کوتاهی درد از بین می رود، ولی بلافاصله بعد از خوردن مواد غذایی مجددا درد شروع می شود.

احساس تورم و التهاب در اطراف دندان ها

ممکن است ترک دندان به لثه و قسمت های دیگر دندان آسیب وارد کرده و باعث عفونت شود. در این صورت در اطراف دندان و لثه، احساس تورم و التهاب خواهید کرد. بهتر است سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید تا از پخش شدن عفونت در داخل دهان و سایر دندان ها جلوگیری شود.

حساسیت به خوردن مواد غذایی شیرین و چسبناک

این حساسیت به دلیل ترک خوردن دندان و ورود مواد شیرین به داخل عصب و ریشه دندان اتفاق می افتد. در این صورت به احتمال زیاد دندان ترک خورده است که باید سریعا به دندانپزشک مراجعه شود. در برخی موارد پوسیدگی دندان نیز این علایم را به همراه دارد که تشخیص هرکدام از این مشکلات، بر عده دندانپزشک می باشد. با توجه به نوع مشکل، راه حل لازم ارائه می شود.

لمینت دندان ترک خوره به چه نحوی انجام می شود

حال که با علل ایجاد ترک دندان و علایم آن آشنا شدید، در این قسمت سعی می کنیم تا مراحل لمینت دندان ترک خورده را به صورت کامل توضیح دهیم:

تراز نمودن لثه ها برای زیبایی روکش لمینت دندان

ابتدا لثه ها را برای اینکه همگن باشند، با هم تراز می نمایند. اینکار برای اینکه لثه ها در یک ردیف قرار بگیرند، لازم است. این مرحله دردی ندارد و با ابزار مخصوص دندانپزشکی انجام می شود. برخی دندانپزشکان این کار را برای زیبایی طرح لبخند انجام می دهند.

تراشیدن مینای دندان برای قرار دادن روکش لمینت دندان ترک خورده

در این مرحله مینای دندان در حد میلی متری تراش داده می شود. این مرحله به دقت و مهارت زیادی نیاز دارد. زیرا نباید تراش دادن بیشتر از حدی باشد که باعث آسیب به مینای دندان شود. از طرفی به حدی کم باشد که ترک دندان را تحت تاثیر قرار دهد. در مورد دندان ترک خورده از روی ظاهر و در خط لثه، باید تراش دادن دندان به حدی باشد که ترک وسیع تر نشود و آسیب بیشتری به مینای دندان وارد نشود. این مرحله برای بوجود آوردن بستری برای قرار دادن روکش لمینت دندان انجام می شود. با این کار دندان ها به صورت طبیعی زیبا و یکدست دیده می شوند. این مرحله دردی را به بیمار تحمیل نمی کند، ولی بنا به تمایل بیمار و صلاحدید دندانپزشک می توان از بی حس کننده موضعی استفاده کرد.

قالب گیری دندان ها برای تهیه روکش نهایی لمینت دندان ترک خورده

در این مرحله قالبی از روی دندان ها تهیه می شود که نقش اساسی در تهیه روکش نهایی لمینت دندان دارد. قالب باید تمامی مختصات دندان را در بر بگیرد. بخصوص در مورد دندان های ترک خورده باید به نحوی باشد که ترک دندان را تا حد زیادی پوشش دهد. قالب تهیه شده از مواد بسیار نرم و قابل انعطاف، به لابراتوار ارسال می شود تا روکش نهایی از روی قالب تهیه شود. تا زمان تهیه این روکش، از روکش موقت استفاده می شود. زیرا دندان ها تراش داده شده اند و حساسیت در آن ها بالا می باشد. ممکن است در طول این دو هفته این حساسیت ها باعث آزار بیمار شده و ناخوشایند باشد.

مرحله نصب روکش نهایی لمینت دندان

در نهایت روکش آماده شده بعد از دو هفته بر روی دندان ها نصب می شود. برای ثابت کردن و چسباندن روکش نهایی از چسب مخصوص استفاده می شود. بعد از قرار دادن چسب و روکش، اشعه و لیزر مخصوص روی دندان ها تابانده می شود تا سفت شده و روکش را ثابت نگهدارد. بعد از اتمام کار، چسب اضافی برداشته شده و پولیش نهایی انجام می شود.

کلام آخر

لمینت دندان ترک خورده یکی از انواع لمینت دندان است که برای دندان هایی که به هر دلیل و در هرجای دندان اتفاق افتاده باشد، انجام می شود. لمینت دندان به علت داشتن مزایایی مانند مقاومت در برابر تغییر رنگ و ضربه ناگهانی، سرعت عمل در انجام، عدم نیاز به مراجعات مکرر به دندانپزشک، طبیعی بودن طرح لبخند و … طرفداران زیادی دارد. انتخاب بهترین دندانپزشک برای نصب لمینت دندان یکی از اقداماتی است که باید توجه زیادی به آن شود. زیرا عدم مهارت و حرفه ای بودن دندانپزشک باعث ایجاد عوارض زیادی برای بیمار خواهد شد.

 


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)