لمینت دندان

لمینت دندان چیست ؟

برای افرادی که می خواهند لمینت دندان را برای زیبا نمودن  طرح لبخند انتخاب نمایند، سوالی که پیش می آید این است که مزایای لمینت دندان چیست؟ برای اینکه بدانیم این روش چه مزایایی دارد بهتر است ابتدا با نحوه انجام این روش و مقایسه آن با روش های مشابه مانند کامپوزیت دندان آشنا شویم. برای انجام لمینت دندان ابتدا دندانپزشک مقدار بسیار جزیی از مینای دندان را تراش می دهد تا فضا برای نصب روکش آماده شود. این مقدار تراشیدن شده را دندانپزشک تعیین می کند. سپس قالب دندان ها گرفته شده و به لابراتوار ارسال می شود. زیرا باید برای هر سری از دندان ها، روکش مخصوص و منحصر به فرد تهیه شود. می توان گفت این بزرگترین تفاوت این روش با کامپوزیت دندان است. هرچند نیاز به صرف دو هفته زمان می باشد، ولی روکش های تهیه شده ارزش این صبوری را خواهد داشت.

مزایای لمینت دندان 2536980002154آشنایی با مزایای لمینت دندان

حال که توضیح داده شد لمینت دندان چیست، می خواهیم در خصوص مزایا این روش به عنوان یکی از بهترین روش زیباسازی دندان ها به تفصیل صحبت کنیم. با آگاهی از مزایای لمینت دندان و یا هر روش دیگر زیبایی می توان انتخاب بهتری را داشت. بنابراین در پاسخ به این پرسش که مزایای لمینت دندان چیست می توان دلایل زیر را توضیح داد:

طبیعی بودن روکش دندان

همانطور که توضیح دادیم برای لمینت دندان، مقداری از مینای دندان تراش داده می شود. این پوسته که بر روی مینای دندان قرار می گیرد، چون فضایی برای نصب آن آماده شده است، حالت طبیعی خواهد داشت. در این روش روکش حالت برجسته و زمخت نخواهد اشت و به صورت بسیار طبیعی روی دندان ها را می گیرد. در انتخاب رنگ و سایه نیز اگر دقت کافی انجام شود، می توان بهترین حالت را داشت. از نظر ظاهری هیچ تفاوتی بین این روکش ها با دندان های طبیعی نمی توان قائل شد.

امکان خوردن و جویدن آسان مواد غذایی

با نصب لمینت دندان می توان بسیاری از مشکلات دندان ها را حل کرد. از جمله این مشکلات کج بودن دندان ها، فاصله بین دندانی، ترک ها و شکستگی های جزئی و …. بنابراین با رفع این موانع برای خوب جویدن و خوردن مواد غذایی، مشکل برطرف می گردد. این مساله درکنار زیبایی می تواند جنبه درمانی نیز داشته باشد. خوب جویدن غذا باعث هضم راحت تر آن شده و مشکلات گوارشی که به این دلیل ایجاد شده اند، رفع می گردند.

رفع کلیه مشکلات زیبایی دندان ها

لمینت دندان به عنوان یک روکش قوی می تواند کلیه مشکلات زیبایی دندان ها مانند بدرنگی، ناهموار بودن دندان ها، ساییدگی و فاصله بین دندان ها را رفع نماید.

مزایای لمینت دندان 219784566520314120

ماندگاری بالای لمینت دندان

این روش یکی از ماندگار ترین تکنیک ها و بهترین روش زیباسازی دندان ها برای پوشاندن عیوب دندانی است. طول عمر آن بین 10 تا 20 سال می باشد. حتی در صورت رعایت موارد بهداشتی و نکات تغذیه ای مانند نخوردن غذاهای سخت و رنگی می توان تا 30 سال هم از زیبایی این دندان ها بهره برد. هرچند این روش در مقابل تغییر رنگ و آسیب مقاومت بالایی دارد، ولی مراقبت هایی نیز نیاز است. در صورت این مراقبت ها می توان گفت طول عمر آن را می توان افزایش داد.

سرعت عمل در انجام لمینت دندان

در مقایسه با سایر جراحی های دندان مانند ارتودنسی که ممکن است چندین ماه به طول انجامد، این روش سرعت بالایی در پوشاندن نقایص دندانی دارد. این روش به دو جلسه درمان نیاز دارد. جلسه اول برای گرفتن قالب و جلسه دوم برای نصب روکش نیاز می باشد. جلسات بعدی باید هر شش ماه یک بار انجام شود که این مراجعات برای تمیز کردن و معاینات معمولی نیاز است.

راحتی مراقبت های بعد از نصب روکش دندان

برای مراقبت از لمینت دندان نیاز به اقدامات خاصی نیست. با مسواک زدن روزانه دوبار و نخ دندان کشیدن می توان از خیلی از عوارض جلوگیری نمود. این اقدامات مانع تشکیل پلاک و جرم دندانی شده و شکل، ظاهر و رنگ  روکش ها را نیز حفظ می نماید.

لمینت دندان یک روش کمتر تهاجمی است

در پاسخ به این پرسش که مزایای لمینت دندان چیست؟ می توان گفت این روش یک تکینیک کمتر تهاجمی و ایمن است. برای انجام ان نیاز به هیچ جراحی نبوده و نیازی به بیهوشی هم ندارد.  تنها تهاجمی که به دندان می شود، تراشیدن مینای دندان است. در انجام این تکنیک بیمار دردی را احساس نمی کند و دوران نقاهت کوتاهی را باید سپری نماید.

مزایای لمینت دندان نسبت به سایر روش های زیبایی

یکی از روش های مشابه لمینت دندان را می توان کامپوزیت به شمار آورد. تفاوت ها و مزایای که این روش نسبت به کامپوزیت دندان دارد، عبارتند از:

در مقایسه با کامپوزیت دندان، این تکنیک بسیار طبیعی تر است. برای انجام کامپوزیت دندان از روکش های آماده در مطب یا کلینیک استفاده می شود. این روکش ها برای همه افراد یکسان بوده و ظرافت خاصی در آن وجود ندارد. در صورتی که روکش لمینت دندان برای هر فرد به صورت جداگانه ساخته می شود. بنابراین تمامی نواقص دندان را پوشش خواهد داد. برای رنگ و سایه لمینت دندان، بیمار حق انتخاب دارد. در صورتی که کامپوزیت این مزیت را نخواهد داشت. مقاومت در برابر تغییر رنگ  و آسیب پذیری نیز در لمینت دندان بسیار بالا تر است. ماندگاری این دو روش نیز بسیار متفاوت است. لمینت دندان می تواند تا 20 سال زیبایی را به دندان ها بازگرداند. ولی این ماندگاری در کامپوزیت بسیار پایین تر می باشد. چون کامپوزیت دندان آسیب پذیری بالایی دارد ، باید مراقبت های بیشتری نیز از آن گردد. همچنین کامپوزیت به سرعت رنگ می گیرد. مزایای کامپوزیت دندان نسبت به لمینت را می توان در سرعت کار و هزینه پایین آن دانست. کامپوزیت دندان در یک جلسه بر روی دندان ها نصب می شود ، در صورتی که لمینت نیاز به زمان دو هفته ای دارد.

انواع لمینت دندان

لمینت ها از نظر ساخت و جنس در دو نوع سرامیکی و کامپوزیتی موجود می باشند. ونیر کامپوزیتی در مطب به طور مستقیم ساخته می شود اما ونیر های سرامیکی در لابراتوار ساخته می شوند.

لمینت سرامیکی: لمینت های سرامیکی نسبت به لمینت های کامپوزیتی دارای دوام بیشتری می باشند. این نوع از لیمنت ها ظاهری زیباتر دارند و ثبات رنگی بیشتری را دارا می باشند.

موارد استفاده از لمینت سرامیکی

1- درمان دندان هایی که لب پریدگی دارند

2- بهبود و درمان دندان هایی که دارای رنگی تیره می باشند

3- درمان دندان هایی که لکه دارند

4- از بین بردن و پر کردن فاصل بین دندان ها

5- مرتب کردن دندان ها و اصلاح به هم ریختگی دندان ها

مزایای استفاده از لمینت‌های سرامیکی

1- سطح شیشه ای این نوع از لمینت ها رنگ پذیر نیست

2- در این نوع از لمینت هیچ نیازی به بی حسی وجود ندارد

3- لمینت های سرامیکی بر اثر انعکاس نور زیبایی دو چندانی به دندان های فرد هدیه می دهند

4- سطح این نوع لمینت لکه نمی گیرد زیرا تخلخل ندارد

لمینت کامپوزیتی: این نوع از لیمنت قیمت کمتری دارد و به طبع از ثبات رنگ کمتری نیز برخوردار است. نکته جالب اینجاست که در لمینت کامپوزیتی دندان ها بسیار کمتر از لمینت سرامیکی تراش می خورند.

مزایای لمینت کامپوزیتی

1- این نوع لمینت قیمت کمتری دارد

2- دندان ها کمتر تراش می خورند

3- در صورتی که فردی دندان شکسته داشته باشد با کمک این نوع لمینت می تواند آن را ترمیم کند

چه افرادی می توانند متقاضی انجام لیمنت دندان باشند؟

اصولا بیشترین متقاضیان انجام لمینت دندان کسانی هستند که دارای دندان های دو رنگ، کوتاه، کج، ساییده شده و… می باشند. طبیعی است که چنین افرادی لبخند زیبایی ندارند و به طبع از اعتماد به نفس کمتری نیز برخوردار می باشند. دندان های تمیز و مرتب و بدون لکه لبخندی زیبا به فرد هدیه می دهد.

کاربرد لمینت دندان

لمینت بیشتر برای دندان های جلویی استفاده می شود. هدف از انجام لمینت این است که فرد لبخندی زیبا داشته باشد و دندان هایی که شکسته اند، لکه دارند، خردشده اند و…اصلاح شوند. کاربردهای لمینت دندان عبارت است از:

1- بهبود و اصلاح اشکالات دندان مانند اندازه، شکل و …

2- اصلاح تغییر رنگ و لکه های دندان

3- بهبود تیرگی های دندان ها

4- اصلاح و ترمیم پوسیدگی سطح جلوی دندان ها

5- بهبود طرح لبخند

6- پر کردن فاصله بین دندان ها

7- افزایش طول دندان هایی که قدی کوتاه دارند و کوچک هستند

8- ترمیم و اصلاح دندان های شکسته و ترک برداشته

لمینیت دندان 94949494

مزایای کلی لمینت دندان ها

1- در این روش نیازی به بی حسی وجود ندارد

2- زیبایی بسیاری به دندان ها و لبخند فرد هدیه می دهد

3- رنگ پذیر نمی باشد

4- مقاومت بالایی دارد

5- این نوع درمان تنها در 2 جلسه انجام می شود

کارهایی که بعد از انجام لمینت دندان باید انجام شود

بعد از انجام لمینت دندان بهتر است که بهداشت دندان و دهان خود را حفظ کنید. هرچه فرد بیشتر به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت دهد عمر لمینت ها نیز بیشتر می شود. اگر لازم است تا از دهان شویه استفاده کنید بهتر است قبل از مصرف و انتخاب از دندان پزشک خود بخواهید که دهان شویه ای مناسب به شما پیشنهاد دهد، زیرا دهان شویه های حاوی فلوراید می توانند به لمینت ها آسیب بزنند. از خوردن غذاهای سفت پرهیز کنید. غذاهای سفت و سخت را به چند قطعه تقسیم کنید و بعد میل کنید تا به لمینت ها هیچ گونه آسیبی وارد نشود. 

دوام لمینت های دندان

در صورتی که به درستی از دندان ها مراقبت شود عمر لمینت ها زیاد است. لمینت های سرامیکی حتی می توانند تا 10 سال عمر کنند. همانطور که پیش تر نیز ذکر کردیم عمر لمینت ها رابطه مستقیمی با رعایت بهداشت دندان و دهان دارند. لمینت ها نیز مانند سایر قسمت های بدن به مراقبت نیاز دارند. برای این که عمر لمینت ها بیشتر شود بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

1- از دندان قروچه و فشار دادن دندان ها بر روی یکدیگر جلوگیری کنید

2- از خوردن نوشابه، شراب قرمز، قهوه و چای پرهیز کنید زیرا این نوشیدنی ها به لمینت ها رنگ می دهند

3- به خوبی دندان های خود را مسواک بزنید

4- از جویدن مداد، خوردن ناخن و … با دندان پزهیز کنید

انواع مختلف لمینت دندان بر اساس مواد به کار رفته در آن ساختار مختلفی دارند

لمینت سرامیکی (روش غیر مستقیم) :

این لمینت از جنس سرامیک بوده و در حقیقت یک پوسته ظریف و نازک سرامیکی (چینی) است که در لابراتور ساخته میشود ،قطر آن 0.5 میلی متر میباشد که تقریبا دوبرابر ضخامت پوسته تخم مرغ را دارد که رو سطح دندان تراش خورده چسبانده میشود . سرامیک به کار رفته شده در لمینت سرامیکی دونوع است ; سرامیک فشرده و سرامیک توده ای .

سرامیک فشرده :

این جنس از لمینت نسبت به دیگر انواع ساختاری ضخیم تر دارد در عین حال ساخت آن نیز آسان تر است . سرامیک فشرده استحکام و مقاومت بالایی دارد و همین ویژگی باعث میشود نصب آن وقت گیر و سخت باشد به طوری که به دستکاری زیادی نیاز دارد .

سرامیک توده ای :

برای ساخت این نوع روکش دندان ساز با دخالت دست خود روکشی می کند تا رنگ ، شکل و حالت مات دندان طبیعی را بگیرد . روکش های توده ای ظاهری بسیار زیبا دارند و مخصوص دندان های هر فرد ساخته میشوند اما به استحکام و دوام روکش های فشرده نمیرسند .

لمینت کامپوزیتی (روش مستقیم) :

کامپوزیت سرامیکی غالبا در مطب دندانپزشک ساخته میشوند و دقیقا همرنگ دندان هستند . نصب این نوع لمینت تقریبا به یک الی دو جلسه (بسته به فاصله ی بین دندانی ، بد فرمی و بد شکلی دندان ها) زمان نیاز دارد تا روی دندان فرد چسبانده شود .جنس این نوع لمینت از پلی مر است و نیازی به ساخته شدن در لابراتور و حتی تراشیدن ندارد ، در واقع در مطب دندانپزشکی با استفاده از اشعه به عنوان لایه محافظ روی مینای دندان چسبیده میشود .

لمینت دندان چه مشکلاتی را برطرف می کند

انواع لمینت دندان گزینه ی مناسبی است برای افراد تا به دندان های خود زیبایی چشمگیری هدیه کنند .بیمارانی که دچار شکستگی ، ترک ، فرسودگی دندان یا تغییر رنگ شدند میتوانند از لمینت دندان استفاده کنند .

از جمله مواردی که نیاز به استفاده از لمینت دندان دارند عبارت اند از :

  • دندان هایی که تراش خورده یا شکسته شده اند
  • دندان هایی که شکاف بین آنها وجود دارد (برای بستن فضای بین دندان ها)
  • پر کننده های بزرگ زرین
  • درمان کانال ریشه
  • لکه های حاصل از تتراسایکلین یا سایر داروها
  • افزایش ارتفاع طول تاج ها

مواردی که نمیتوان در آنها از لمینت دندان استفاده کرد

  • عادت غلط سایش و فشردن دندان ها
  • بهم ریختگی شدید دندانی
  • عدم ضخامت کافی در مینای دندان ها
  • دندان های متمایل به سمت لب

مزایای لمینت سرامیکی دندان

  • نصب لمینت ها در زمان کم
  • بدون نیاز به بی حسی
  • مقاوت بسیار بالا
  • عدم رنگ پذیری
  • زیبایی چشم گیر و طبیعی

معایب لمینت سرامیکی دندان

  • عدم کاربرد برای دندان هایی که پوسیدگی بسیار وسیع دارند
  • هزینه نسبتا گران نسبت به درمان های مشابه
  • عدم تغییر رنگ و شکل بعد از چسباندن آن بر روی دندان
  • زمان نسبتا زیاد برای انجام فرآیند ساخت

انواع مختلف لمینت دندان 660496498409

مراقب های لازم پس از لمینت دندان

مصرف کمتر نوشیدنی های مضر :

برای داشتن لمینت های سالم و زیبا بهتر است مصرف خوردن نوشیدنی های مضر را به حداقل برسانید ، نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه ، یا نوشیدن زیاد قهوه
روی لمینت دندان اثر می گذارد و باعث تغییر رنگ آن میشود . اما در صورتیکه پس از هربار مصرف این گونه نوشیدنی ها دندان های خود را مسواک بزنید طول عمر لمینت شما افزایش پیدا خواهد کرد.

رعایت بهداشت رهانی :

استفاده مرتب از مسواک برای پاک سازی دندان ، و استفاده از نخ دندان برای ازبین بردن باقی مانده مواد خوراکی از لابه لای دندان ها ، استفاده از دهانشویه

مصرف صحیح برخی موادغذایی و خوراکی :

در اغلب موارد به افرادی که عمل زیبا سازی دندان انجام میدهند توصیه میشود از موادی مانند سیب زمینی ، نان و … که شامل نشاسته هستند به طور متعادل استفاده کنند زیرا نشاسته اثر تخریبی بر روی دندان میگذارد . البته اگر به طور معمول و متعادل مصرف شوند مصرف آنها هیچ اشکالی ندارد .

عوارض لمینت دندان چیست ؟

به طور کلی لمینت دندان عوارض خاصی ندارد اما به چند نمونه از مشکلات که ممکن است برای فرد بوجود بیاید اشاره میکنیم :

  • حساسیت موقت نسبت به سرما و یا گرما
  • شکستگی لمینت در صورت عدم رعایت نکات لازم برای توسط فرد
  • جدا شدن لمینت دندان درصورت عدم مهارت دندانپزشک

انتخاب بهترین دندانپزشک

یافتن بهترین مرکز دانپزشکی مهم ترین دغدغه افرادی است که تصمیم به زیبا سازی دندان های خود دارند . دندان به عنوان تاثیرگذارترین عضو در زیبایی صورت و طرح لبخند ، تاثیر بسیاری در زیبایی چهره فرد دارد . پس شما باید قبل از انجام چنین اقداماتی به دنبال بهترین دندانپزشک بگردید ، تبحر و زبردستی دندانپزشک بسیار قابل توجه است چرا که در صورت ایجاد کوچکترین ایراد ممکن است فرد با دندان های خود به مشکل بر بخورد .

سوالاتی که ممکن است درمورد لمینت سرامیکی دندان پیش بیاید

در چه صورتی ممکن است لمینت از دندان جدا شود ؟

اگر لمینت دندان توسط دندانپزشک مجرب و با مهارت بالا نصب شود هرگز لمینت سرامیکی از دندان جدا نمی شود ،اما اگر اینکار توسط پزشک کم تجربه و با مهارت کم نصب شود احتمال اینکه لمنیت از دندان جدا شود وجود دارد .

برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است به چند نکته توجه کنید :

بعد از انجام لمینت دندان از گاز زدن و یا جویدن میوه ها و غذاهای سفت همچون ته دیگ خودداری کنید ، از تغییرات سرما و یا گرما در محیط دهان خود جلوگیری کنید (سریعا بعد از نوشیدن چای گرم از خوردن میوه سرد و یا نوشیدن آب سرد خودداری فرمایید ) .

لمینت دندان به چه علت تغییر رنگ میدهد ؟

تغییر رنگ لمینت دندان به مواد رنگی که فرد مصرف میکند بستگی دارد مثل مصرف چای زیاد ، قهوه ، کشیدن قلیان و یا مصرف سیگار و …. که میتوان با مصرف کم این مواد از این تغییر رنگ پیشگیری کرد . چنین تغییر رنگی در لمینت سرامیکی کمتر از کامپوزیت دندان می باشد که بستگی به مرغوبیت مواد به کاررفته در آنها دارد ، هرچه مواد مرغوب تر باشند تاثیر پذیری در تغییر رنگ کمتر دیده میشود .

نتیجه گیری

می توان گفت یکی از بهترین گزینه ها برای زیبا سازی دندان استفاده از انواع مختلف لمینت دندان است ، با اینکار برای خود لبخندی زیبا را به ارمغان می آورید . هرگونه عمل زیبایی و یا جراحی دهان و دندان نیاز به چکاپ مرتب پزشک معالج و رسیدگی خیلی بالا توسط خود فرد دارد . با توجه به پیشرفت بشر در زمینه پزشکی دیگر نیازی به نگرانی درمورد زیبایی چهره و دندان نیست  ، بلکه با مراجعه به پزشک ماهر و زبردست می توانید دارای لبخندی زیبا باشید .