چقدر درباره مینی ایمپلنت می دانید؟

مینی ایمپلنت 191919

در چه مواقعی از مینی ایمپلنت استفاده می شود؟

اصولا از مینی ایمپلنت ها برای نگه داشتن و ثابت کردن دندان های مصنوعی استفاده می شود. مینی ایمپلنت ها روشی بسیار موثر و کارساز برای نگهداری دندان مصنوعی بدون نیاز به چسب هستند. بسیاری از سالمندان از دندان های مصنوعی استفاده می کنند و از حرکت و لغزش آن ها شکایت دارند، بنابراین می توانند از مینی ایمپلنت ها استفاده کنند تا به راحتی غذا بخورند، صحبت کنند و لبخندی زیبا داشته باشند. به کمک مینی ایمپلنت ها، دندان های مصنوعی هیچ گاه تکان نمی خورند. به صورت کلی از مینی ایمپلنت ها برای پر کردن جای خالی دندان هایی که از دست رفته اند در شرایطی خاص می توان استفاده کرد که این شرایط عبارتند از:

1- در مواقعی که دندان های فرد کوچک باشند

2- در دندان های جلویی

3- دندان هایی که در نواحی باریک استخوان فک قرار دارند

4- دندان های آسیاب کوچک

 

مینی ایمپلنت 191919

 

مزایای مینی ایمپلنت‌

مینی ایمپلنت ها دارای مزایای بسیاری هستند که برخی از آن ها عبارت است از:

1- نیازی به پیوند استخوان در این روش وجود ندارد و لازم نیست هزینه های اضافی مربوط به پیوند استخوان در این روش پرداخت شود.

2- مینی ایمپلنت ها راحتی بیشتری برای فرد ایجاد می کنند. برخلاف دندان های مصنوعی، مینی ایمپلنت ها هرگز حرکت نمی کنند و حس بدی برای فرد بوجود نمی آورند. از مینی ایمپلنت ها می توان برای بهبود دندان های مصنوعی استفاده کرد.

3- نیازی به جراحی پیچیده فلپ وجود ندارد. مینی ایمپلنت ها تمامی مزایای ایمپلنت معمولی را دارند اما دارای ابعاد و سایز کوچکتری می باشند.

4- مینی ایمپلنت ها درمانی راحت دارند. این عمل اصولا در یک جلسه انجام می شود و بیماران می توانند به راحتی همان روز غذا بخورند.

5- مینی ایمپلنت ها عوارض کمتری دارند و احتمال شکست و یا عدم موفقیت مینی ایمپلنت ها بسیار کم است.

6- استفاده از مینی ایمپلنت ها هزینه درمان را تا حدود 65 درصد کاهش می دهند.

7- مینی ایمپلنت ها مانند ریشه دندان در استخوان فک محکم می شوند و از تحلیل رفتن و افتادگی صورت جلوگیری می کنند.

8- زمان بهبودی روش مینی ایمپلنت بسیار کوتاه تر است. همانطور که پیش تر نیز ذکر کردیم مینی ایمپلنت ها نیازی به جراحی ندارند و فرآیند بهبودی آن ها بسیار سریع رخ می دهد.

فرایند درمان مینی ایمپلنت چگونه است؟

نصب مینی ایمپلنت ها بسیار آسان و سریع تر از ایمپلنت های معمولی می باشد و در یک جلسه انجام می شود. برای این کار اصولا بیماران خواهان تزریق بی حسی هستند تا هیچ گونه دردی حس نکنند. مینی ایمپلنت ها در قسمتی از استخوان ها قرار می گیرند که حسی در انتهای عصب وجود نداشته باشد. برای بیمارانی که خواهان انجام مینی ایمپلنت هستند قبل و بعد از درمان آنتی بیوتیک تجویز می شود تا این اطمینان بوجود بیاید که مینی ایمپلنت ها قبل از این که با استخوان ها جوش بخورند باعث عفونت نمی شوند.

جهت نگه داشتن دندان های مصنوعی به چند مینی ایمپلنت نیاز است؟

برای ثابت نگه  داشتن دندان های مصنوعی فک بالا حداقل 6 مینی ایمپلنت و برای ثابت نگه داشتن دندان های مصنوعی فک پایین نیز حداقل 4 مینی ایمپلنت نیاز است. تعداد مینی ایمپلنت های ذکر شده ممکن است با توجه به تراکم استخوان بیمار فرق کند و دندان پزشک تعداد مینی ایمپلنت ها را افزایش دهد. مینی ایمپلنت ها در سالمندانی که تعدادی از دندان های خود را از دست داده اند تنها در نواحی که دندان از دست رفته است و جایش خالی باشد استفاده می شود. در این مواقع سرتوپی شکل مینی ایمپلنت ها در داخل حفره سطح زیرین دندان مصنوعی نیمه چفت می شود.

هزینه انجام مینی ایمپلنت

این روش نسبت به روش ایمپلنت معمولی بسیار مقرون به صرفه می باشد. مینی ایمپلنت ها دارای ابعاد کوچک تری هستند، فرایند عمل آن ها بسیار سریع تر انجام می شود و عوارض کمتری دارد، بنابراین مقرون به صرفه است. هزینه مینی ایمپلنت ها یک چهارم و یا یک دوم هزینه ایمپلنت معمولی می باشد. در این روش هیچ نیازی به پیوند استخوان وجود ندارد در حالی که اگر فردی تراکم استخوان کافی نداشته باشد نمی تواند ایمپلنت معمولی انجام دهد و باید پیوند استخوان انجام دهد. زمان واقعی که صرف این کار می شود تا دندان پزشک بیمار را آماده کند، کم و کنترل شده است.

 

مینی ایمپلنت 19194194

 

جنس مینی ایمپلنت ها

مینی ایمپلنت ها همانند ایمپلنت های معمولی و یا استاندارد از آلیاژ تیتانیوم ساخته می شوند. تیتانیوم آلیاژی است که به خوبی با استخوان های بدن جوش می خورد و هیچ گونه حساسیتی برای افراد ایجاد نمی کند. آلیاژ تیتانویم پایه ای محکم و با دوام است. جدیدا زیرکونیا نیزبه عنوان یک گزینه غیر فلزی مطرح شده است که هزینه آن نسبت به آلیاژ تیتانیوم بسیار مناسب تر است.

مدت زمان بهبودی پس از انجام مینی ایمپلنت

همانطور که ذکر شد یکی از مزایای خوب و مهم مینی ایمپلنت ها زمان ریکاوری آن است که بسیار کوتاه می باشد. در این روش به این دلیل که هیچ عمل جراحی عمیقی در داخل استخوان فک انجام نمی شود بعد یک ماه بافت اطراف لثه و خود لثه به صورت کامل بهبود پیدا می کند. عوارض ناشی از کاشت دندان به روش مینی ایمپلنت حدود 3 تا 7 روز بعد از انجام به صورت کامل رفع می شود و بعد از 2 الی 4 هفته بیمار به صورت کامل بهبود پیدا می کند. پایه ایمپلنت هایی که در زیر لثه قرار دارند به حدود 3 ماه زمان برای جوش خوردن با استخوان فک نیاز دارند اما این زمان هیچ مشکلی در زندگی روزمره فرد ایجاد نمی کند.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)