رفع نواقص زبان و لب

خانه رفع نواقص زبان و لب(فرنکتومی)

رفع نواقص زبان و لب(فرنکتومی)

فرنوم  نوعی اتصال عضلانی است که بین دندان های جلویی و در واقع فک بالا و یا پایین اتفاق می افتد. این نقص به گونه ای است که سمت داخلی لب را به لثه متصل می کند. در صورتی که فرنوم خیلی بزرگ باشد باعث می شود تا بین دندان ها فاصله بیافتد. هنگامی که به دلیل بزرگ بودن فرنوم دندان ها در تماس با یکدیگر نباشند عملی با نام فرنکتومی جهت آزاد شدن لثه از فرنوم انجام می شود. اصولا بعد از عمل فرنکتومی جراحی پیوند لثه صورت می گیرد تا بافت لثه جای کافی برای اتصال بند وجود داشته باشد. فرنوم گاهی سفت، کشیده و یا کوتاه است و وظیفه محدود کنندگی خود را به خوبی انجام می دهد. این نقص کارهای عادی که هر فردی انجام می دهد مانند غذا خوردن و تکلم را با مشکل روبرو می کند و از رشد کودکان جلوگیری به عمل می آورد. از نکات مهم دیگر درباره فرنوم این است که زیبایی فرد را بسیار خدشه دار می کند. جراحی فرنکتومی که به منظور بریدن فرنوم انجام می شود تا فرد بتواند به راحتی غذا بخورد، این جراحی  یک عمل ، ساده، متداول ، سرپایی و کم خطر است.

 

رفع نواقص زبان و لب 65416541

 

انواع فرنوم

1- فرنوم زبانی

فرنوم زبان در واقع یک بند سفت و کشیده  است که در زیر زبان قرار دارد و حرکت زبان را در کف دهان محدود می کند و در اصطلاح زبان بند می آید. در اکثر افراد زبان به قدری انعطاف پذیر است که می تواند حرکات کافی و لازم جهت تکلم و غذا خوردن را داشته باشد اما در صورتی که بند زبان کوتاه باشد زبان اصولا به کف می چسبد و فرد دچار زبان گره خورده و بند آمدن زبان می شود. جالب است بدانید درصورتی که زبان بیش از اندازه پایین باشد فک کودکان به صورت صحیح رشد نمی کند و در طولانی مدت مشکلات بسیاری مانند نامرتبی دندان ها ایجاد می شود. از دیگر عوارض این مشکل می توان به این نکته اشاره کرد که فرد نمی تواند به خوبی غذا بخورد و زبان در بین دندان ها قرار می گیرد و به مرور و با گذشت زمان مانع از بسته شدن دهان و دندان می شود.

 

2- فرنوم لبی

این مشکل به صورت فاصله ای بین دو دندان پیشین فک بالا است. فرنوم لبی ماگزیلاری با رشد کردن دندان ها و لثه های کودک مشخص می شود. اگر بند لب بسیار کوتاه باشد مشکلاتی پیش می آید که اولین آن این است که بافت رباط به سمت دو دندان کشیده می شود و فاصله بین دندان ها می افتد، عمل فرنکتومی در این مورد بعد از رشد کامل دندان های دائمی صورت می گیرد.

2- فرنوم لبی : بزرگسالان نیز دیده می شود و باعث جمع شدن غذا و….بروز التهاب و تورم می شود. اصولا دندان های مصنوعی میانسالان دچار مشکل می شود و به خوبی در داخل دهان قرار نمی گیرد و باید جراحی شود.

رفع نواقص زبان و لب 85416841

مزایا فرنکتومی

جراحی فرنکتومی اصولا چند دقیقه زمان می برد و تا چند روز به خوبی بهبود پیدا می کند و مزایای آن به صورت آنی قابل تشخیص و مشاهده می باشد. در نوزادان جراحی فرنوکتومی علاوه بر این که مانع از بروز عوارضی مانند فاصله افتادن بین دندان ها و تحلیل لثه می شود، تمامی مشکلات مربوط به تغذیه و شیر خوردن کودک را نیز به راحتی برطرف می کند. انجام عمل فرنکتومی در کودکان در سنین پایین تر بهتر است و سریع تر بهبود پیدا می کند. در ادامه شما را با برخی از مزایای فرنکتومی لبی و زبانی آشنا خواهیم کرد.

 

مزایای فرنکتوم لبی

1- ناراحتی های دهانی ازبین می روند و یا به مرور کاهش می یابند.

2- اعتماد به نفس فرد بالا می رود.

3- فرد زیبایی خود را به دست می آورد.

4- در افرادی که نیازمند به استفاده از دندان مصنوعی هستند، پروتز به راحتی در محل خود قرار می گیرد.

5- عملکرد بایت بهبود می بخشد.

6- فاصله ی بین دو دندان فک بالا از بین می رود.

 

مزایای فرنکتومی زبانی

1- گرفتگی زبان از بین می رود و فرد می تواند ارتباط بهتری با دیگران برقرار کند.

2- اشتهای فرد بهتر می شود زیرا می تواند به خوبی غذا بخورد.

رفع نواقص زبان و لب 654165

پس از جراحی فرنکتومی

ناحیه ای که جراحی شده است بعد از عمل به صورت یک زخم بزرگ دیده می شود که اندکی خونریزی دارد. در صورتی که با خونریزی مواجه شدید خونسردی خود را حفظ کنید و مقداری گاز پانسمان بردارید، تا کنید و روی زخم قرار دهید تا خون را به خود جذب کند. توجه کنید محلی که جراحی شده است باید تمیز بماند و تمیز نگه داشتن آن بسیار مهم می باشد پس با استفاده از یک تکه گاز پانسمان و پراکسید محل جراحی را به آرامی پاک کنید. تا یک هفته بعد از انجام عمل جراحی زخم باید تحت نظر باشد.

 

هزینه جراحی فرنکتومی

هزینه این عمل جراحی به پیچیدگی و مدت زمانی که صرف جراحی می شود بستگی دارد. پس بهتر است برای اطلاع از هزینه این کار با بهترین جراح فک و صورت مشورت کنید.