جراحی ضایعات داخل دهان

خانه جراحی ضایعات داخل دهان

جراحی ضایعات داخل دهان

تومورها و ضایعات داخل دهان خوش خیم به رشد غیرطبیعی بافت جدید در دهان یا زبان اطلاق می شود که به نواحی دیگر بدن گسترش نمی یابد. این ضایعات غیرطبیعی حفره دهان اغلب به طور منفرد و در طی دو الی شش سال ایجاد می شوند و در واقع می توان گفت رشدی کاملا آهسته دارند. این ضایعات زبان، لثه، لب ها، کام، غشای پوشاننده لب ها، گونه و کف دهان را درگیر می کند.

علائم شایع ضایعات حفره دهان

ضایعات حفره دهان در هر بخش از زبان و دهان که باشند با علائم زیر فرد را متوجه خود می کنند:

• ضایعات ممکن است زخمی شده و دچار خوریزی شوند
  • ضایعات ممکن است مانع از جاافتادن و جاگیری درست دندان های مصنوهی شود
  • ضایعات ممکن است در تکلم و بلع مشکل ساز شود
  • به ندرت این ضایعات دچار تغییرات سرطانی می شوند
  • خونریزی از ضایعات
  • عفونت در محل ضایعات

علل ایجاد ضایعات داخل دهان

علت دقیق ایجاد این ضایعات ناشناخته است اگرچه در افرادی که دخانیات مصرف می کنند شایع تر است. مصرف‌ تنباکو و جا افتادن‌ نامناسب‌ دندانهای‌ مصنوعی‌ از عوامل تشدید کننده این مشکل  هستند.

جراحی ضایعات داخل دهان56546

انواع مختلف ضایعات خوش خیم حفره دهان

هایپرپلازی: به زیاد شدن سلول های طبیعی بدن هایپرپلازی گفته می شود. این بیماری به طور معمول به دلیل  تحریک و آسیب خوردن  حفره دهان ایجاد می شود.

فیبروم: نوعی برجستگی است که ممکن است صاف یا گرد باشد. این برجستگی سفت به وسیله ی ساقه ای در قاعده به قسمتی از بافت دهان وصل می شود. این ضایعه ممکن است در هر قسمتی از دهان بروز کند  اما اغلب در گونه و لب ها ایجاد می شود و جزو ضایعات خوش خیم حفره دهان است.

گرانولوم پیوژنیک: این ضایعه قرمز رنگ که اغلب در لثه ایجاد می شود و خیلی راحت خونریزی می کند شکلی صاف دارد و در قسمتی از حفره دهان از طریق ساقه ای در قاعده وصل می شود.

پاپیلوما: پاپیلوما از ضایعات خوش خیم به شکل زگیل است که اغلب با ویروس اچ پی وی مشاهده می شود. این زایده در سطح درونی حفره دهان از سلول های اپیتلیال ایجاد می شود.

ادنوم پلئومورفیک: تومورهای خوش خیم ادنوم پلئومورفیک رشدی کند دارند و هیچ گونه دردی ایجاد نمی کنند، این ضایعات توسط غدد بزاق کوچک و یا از غدد بزاقی بزرگ تشکیل می شوند و به عنوان تومور مختلط معرفی می شوند.

لنفانژیوم: این ضایعات معمولا بدون درد و نرم هستند و  از رگهای لنفاوی بزرگ شده ایجاد می شوند.

همانژیوم: این توده نیز از ضایعات داخل دهان است که خوش خیم بوده و از انبساط رگ های خونی به وجود می آیند و بدون درد و نرم می باشد.

نوروفیبروم: این تومور در بافت های عصبی ایجاد شده و خوش خیم می باشد و معمولا برجسته و یا صاف است و هیچ گونه دردی نیز ایجا نمی کند.

تومور سلول گرانولار: این تومور اغلب روی سلول های عصبی شروع می شود و روی زبان بروز می کند. سلول گرانولار رشد کندی دارد و دردی ایجاد نمی کند. هنوز علت ایجاد این زایده مشخص نیست.

لیپوم: این ضایعه از بافت چربی به وجود می آید، رشد بسیار کندی دارد و بدون درد و خیلی نرم است.

تومورها و کیست های ادنتوژنیک خوش خیم:  کیست  ادنتوژنیک خوش خیم است و در استخوان فک ایجاد می شود. این کسیت ها از بافت های به وجود آورنده دندان شروع شده و ممکن است از اختلال در رشد استخوان فک به وجود آمده باشند.

تومورهای خوش خیم استخوان: در استخوان فک (ماندیبل و ماگزیلا ) ایجاد می شوند.

استئوم: این تومور خوش خیم در استخوان جمجه و صورت ایجاد می شود و ممکن است مواقعی که درون بافت های اطراف رشد می کند، علائمی را از خود نشان دهد.

فیبروم استخوان ساز: این ضایعه در استخوان فک پایین ایجاد شده و اغلب با ورم بدون درد همراه است.

جراحی ضایعات داخل دهان 546546

درمان ضایعات داخل دهان

این توده ها با جراحی توسط بهترین جراح فک و صورت و با برداشت توده قابل علاج هستند. اگر این ضایعات موجب تغییراتی در زیبایی و ظاهر چهره نیز کرده باشند، ظاهر طبیعی‌ صورت‌  نیز پس‌ از این‌ جراحی‌، با جراحی‌ ترمیمی‌ کاملا قابل بازگشت است.

وضعیت های خوش خیم

بعضی از این ضایعات می تواند مشابه  سرطان دهان باشند ، ولی خوشبختانه غیر سرطانی اند ، جراح با آزمایش های دقیقی مانند : کشت ، نمونه برداری یا بیوبسی ، تشخیص می دهد که ضایعه کاملا خوش خیم است .این گونه وضعیت های خوش خیم دهانی با استفاده از داروی موضعی (مستقیم روی موضع مورد نظر) قابل درمان هستند و نیازی به جراحی ندارند. کاندیدیاز (برفک) و آفت دهان نمونه هایی از این وضعیت های خوش خیم هستند.

کاندیدیاز (برفک):  قارچی که به صورت طبیعی در دهان وجود دارد اگر بیش از اندازه  رشد کند  باعث عفونتی به اسم کاندیدیاز می شود.  افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی  هستند و زمان زیادی دارو های استروئیدی و آنتی بیوتیک مصرف میکنند، اغلب به با این مشکل مواجه می شوند. این عارضه نیاز به جراحی ندارد و با دارو های ضد قارچ قابل درمان است.

آفت:  آفت زخمی است که  تقریبا همه یکبار آن را تجربه کرده ایم، زخمی که با لایه ای سفید متمایل به زرد پوشانده شده است و دور تا دور آن حلقه ای قرمز قرار دارد. علت ایجاد آفت دهان هوز مشخص نیست و معمولا با کورتیکواستروئیدها قابل درمان است و نیاز به جراحی ندارد و در عرض دو هفته خوب می شود ولی امکان بازگشت نیز دارد.

جهت دریافت وقت مشاوره با پزشک متخصص جراحی فک و صورت در بهترین کلینیک جراحی؛ مرکز تهران جراحی،  با شماره 02122140348 تماس حاصل فرمایید.