جراحی دندان های نهفته

خانه جراحی دندان نهفته

جراحی دندان نهفته

دندان نهفته

به طور طبیعی انسان‌ها ۳۲ دندان دارند که همه این دندان‌‌ها تا سن ۱۸ سالگی رشد کرده و به طور کامل از لثه خارج می‌‌شوند. در صورتی که دندان نتواند لثه را کنار بزند و به صورت طبیعی رشد کند، داخل فک باقی می‌‌ماند که به آن حالت نهفته می‌‌گویند. در این مواقع باید تصویر رادیوگرافی گرفته شود و پزشک با بررسی آن‌ها تشخیص می‌‌دهد که آیا مراجعه کننده دندان نهفته دارد یا خیر. در صورت وجود دندان نهفته باید برای جراحی اقدام کنید.

متخصص جراحی دهان فک و صورت می‌تواند جراحی دندان نهفته نیش، دندان نهفته جلو، دندان نهفته عقل، دندان نهفته در فک پایین و بالا را انجام دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا به هزینه جراحی دندان نهفته و مراقبت‌های بعد از آن بپردازیم.

دندان نهفته

دندان نهفته ، دندانی است که از لثه خارج نشده و به دلیل مانعی که مسیر رویش آن را گرفته است، از رویش بازمانده، در لثه گیر می کند و به همین دلیل نه تنها نمی تواند عملکردی درست در دهان داشته باشد بلکه مشکلات دردناکی نیز برای فرد ایجاد می کند.

افراد معمولا این مشکل را در رابطه با دندان عقل نهفته به دلیل عدم فضای کافی در دهان ، تجربه می کنند. دندان عقل در انتهای آرواره گیر کرده و منجر به عفونت های دردناک می شود. اما دندان نهفته تنها منحصر به دندان عقل (دندان های مولر سوم فک بالا و پایین) نمی شود و دندان های نیش بالا و پره مولرهای فک پایین نیز با این مشکل دردناک مواجه می شوند. دندان نهفته، اغلب ممکن ایجاد عوارض مختلفی می شود، به همین دلیل خارج کردن آنها ضروری است.

عوامل ایجاد دندان نهفته:

• تجمع دندانی
  • موقعیت نامناسب جوانه دندانی
  • دندان های اضافه
  • فقدان فضا در قوس دندانی
  • کیست ها
  • ریشه های دندانی تحلیل نرفته
  • عادت های دهانی مثل مکیدن انگشت
ایا دندان نهفته خطرناک است

آیا دندان نهفته خطرناک است

دندان‌‌های نیش فک بالا معمولا در سنین ۱۳ تا ۱۴ سالگی رشد می‌‌کنند. رشد دندان‌‌های عقل نیز در سن ۱۸ تا ۲۰ سالگی شروع می‌‌شود و در سن ۲۵ سالگی پایان می‌یابد. در صورتی که دندان‌های عقل و نیش شما در این سنین رشد نکردند، احتمالا در لثه نهفته شده‌اند و باید به دندانپزشکی مراجعه کنید. از طریق معاینات کلینیکی و رادیو گرافیکی می‌توان به وجود این دندان‌ها پی برد. در صورتی که دندان‌ها به صورت نهفته در لثه باقی بمانند و خارج نشوند، مشکلات و خطرات زیادی را به همراه خواهند داشت.

بنابراین در صورت اطمینان از وجود این دندان‌ها، باید هر چه سریع‌تر برای جراحی و خارج کردن آن‌ها اقدام کنید. توجه داشته باشید که معمولا همه دندان‌های عقل تا سن ۲۰ سالگی رشد می‌کنند. پس اگر سن شما بیشتر است و دندان‌های عقلتان رویش پیدا نکرده‌اند، به احتمال زیاد به شکل نهفته هستند و باید جراحی شوند. برخی از خطرات و عوارض دندان نهفته عبارتند از:

نکات خطرات جراخی دندان نهفته :

• دندان نهفته می‌تواند به دندان‌های دیگر آسیب بزند و آن‌ها را در معرض پوسیدگی قرار دهد. این مشکل به این دلیل اتفاق می‌افتد که دندان‌های نهفته به خصوص دندان عقل به راحتی تمیز نمی‌شوند؛ به همین دلیل غذا و باکتری در این ناحیه گیر می‌کند.
  • دندان‌های نهفته باعث ایجاد کیست می‌شوند که باعث آسیب به ریشه دندان‌های اطراف شده یا استخوان را از بین می‌برد.
  • دندان‌های عقل نهفته به سختی تمیز می‌شوند؛ به همین دلیل احتمال ابتلا به بیماری‌های خطرناک لثه مانند پریکورونیت را افزایش خواهند داد.
  • دندان نهفته خطر عفونت دندان‌های مجاور را افزایش می‌دهد. تمیز کردن این دندان‌ها دشوار است؛ به همین دلیل جرم و پلاک دندان در آن‌ها تجمع یافته و عفونت و خونریزی لثه را به دنبال خواهد داشت.
  • در صورتی که دندان نهفته سریعا خارج نشود، با افزایش سن و ابتلا به فشار خون، بیماری‌های قلبی و ریوی، بیماری‌های سیستم ایمنی، بیماری قند، فک جوش شدن، عدم انعطاف استخوان فک و کند شدن روند ترمیم مخاط و استخوان، خارج کردن این دندان‌ها با مشکل مواجه می‌شود. حتی در برخی از افراد مبتلا به این بیماری‌ها، خارج کردن دندان نهفته غیر ممکن می‌شود.
  • دندان‌های نهفته ممکن است جویدن و گاز گرفتن را با مشکل روبرو کنند و فرد نتواند به درستی غذا بخورد.
  • دندان‌های نهفته با فشار به سایر دندان‌ها باعث نامرتب شدن آن‌ها می‌‌شوند و ظاهر فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
  • عفونت ناشی از دندان نهفته ممکن است به نواحی دیگر مانند زبان، حلق، گونه و حتی گردن منتقل شود و منجر به ایجاد آبسه گردد. در این صورت فرد علائمی مانند تورم، تب و درد را تجربه خواهد کرد.
  • نهفته بودن دندان باعث فشار به لثه و اعصاب اطراف آن می‌شود که این فشار درد و ناراحتی زیادی را برای بیمار به وجود می‌آورد. در صورتی که دندان نهفته در فک بالایی باشد، احتمال ابتلا به سینوس را افزایش داده و فرد را با سردردهای شدیدی روبرو می‌کند.
  • دندان نهفته اجازه پر کردن دندان‌های مجاور را نمی‌دهد. علاوه بر این انجام روکش یا بریج برای آن‌ها را با مشکل مواجه خواهد کرد.
  • خارج کردن دندان‌های نهفته باید در سنین ۲۰ تا ۲۵ سالگی انجام شود؛ چون بالا رفتن سن باعث سخت شدن جراحی و طولانی شدن دوره نقاهت می‌شود.

عوامل نهفتگی دندان عقل

• عدم فضای کافی
  • طول قوسی فک تحتانی
  • مسیر عمودی رشد کوندیل
  • مسیر دیستالی (عقبی) رویش
  • تاخیر در تکامل دندان های ماندیبل (فک پایین)

دندان نهفته در فک بالا

دندان نهفته ( دندان نیش بالا)

دومین دندانی که بعد از دندان عقل به ناهنجاری دندان نهفته مبتلا می شود؛ دندان نیش بالا است. این دندان نقش مهمی در قوس دندانی دارد و در هدایت بقیه دندان ها در شکل بایت نقش مهمی ایفا می کند. زیرا دندان های نیش به گونه ای طراحی شده اند که در زمان بسته شدن آرواره ها، اولین دندان هایی باشند که به یکدیگر می رسند برای همین بسیار محکم هستند و طولانی ترین ریشه ها  در میان همه دندان های انسان متعلق به دندان های نیش است.

دندان نیش آخرین دندان جلویی است که در حدود سیزده سالگی به صورت دائمی به رشد کامل می رسد و موجب اشغال  هرگونه فضای اضافی میان دندان های جلویی می شود. اگر دندان نیش نهفته باشد، تلاش می شود تا به هر نحوی که شده آمده و در جایگاه مناسب خود در قوس دندانی قرار گیرد.

جراحی دندان های نهفته 21320

دندان نهفته باید خارج شود

متخصصان دندانپزشکی معتقدند که دندان نهفته، بعد از تشخیص در اولین فرصت باید تحت درمان قرار بگیرد. دندان نهفته یا باید هرچه سریع تر جراحی شده و خارج شود یا اینکه از طریق ارتودنسي، به قوس دنداني نرمال هدایت شود.

مشکلات سیستم ایمنی، مشکلات قلبی و عروقی، بیماری های ریوی و دیابت در افراد می شود. همچنین در صورت درمان نشدن  انعطاف استخوان فک کاهش یافته و در صورت جراحي دیر هنگام، ترمیم بافت های دهانی به تعویق می افتد.

دندان نهفته علاوه بر درد سختی که دارد در صورت عدم درمان یا خروج به موقع مشکلات عدیده ای به همراه خواهد داشت، ایجاد کیست، عفونت، احتمال ایجاد تومور، ایجاد بی نظمی و آسیب در دندان های مجاور، خطر شکستگی فک در مواجهه با ضربات و تصادفات و افزایش حساسیت از عوارض سختی است که دندان نهفته درمان نشده برای فرد ایجاد می کند.

اولین درمان پیشنهادی از جانب دندان پزشکان برای دندان نهفته، درمان از طريق ارتودنسي است. اما اگر به این طریق امکان هدایت دندان نهفته به جایگاه اصلی آن در قوس دنداني وجود نداشته باشد، گزینه ای دیگری به غیر از خارج کردن این دندان دردناک به روش جراحی وجود نخواهد داشت.

درمان ناهنجاری دندان نهفته به روش ارتودنسی در واقع یک جراحی ساده است که در مطب جراح انجام می گیرد. برای این کار جراح بافت لثه بالای دندان نهفته بر می دارد تا دندان پنهان زیر لثه مشخص شود. پس از مشخص شدن دندان نهفته براکت ارتودنسی توسط جراح  به آن نصب می شود. جراح زنجیر طلایی متصل شده به براکت را به صورت موقت به سیم قوسی شکل ارتودنسی نصب می کند.

به ندرت دندان نهفته با بخیه کردن بافت لثه بالای دندان قابل مشاهده است اما در بیشتر مواقع، در حالی که زنجیر وصل شده به دستگاه ارتودنسی به عنوان حفره ای کوچک در لثه باقی می ماند، لثه به حالت اولیه و اصلی خود برگردانده شده و بخیه می شود.

حدود یک تا چهارده روز پس از جراحی بیمار به متخصص مراجعه می کند، در این مرحله بند رابری به زنجیر متصل می شود تا فشار بیرون کشنده کمی را به دندان نهفته وارد کند. این کار فرآیند جابه جایی دندان به جایگاه مناسب را در قوس دندانی آغاز می کند. این فرآیند کنترل شده، بسیار با دقت و آهسته انجام می گیرد که ممکن است تا یک سال ادامه داشته باشد. هدف از انجام این پروسه بیرون آمدن دندان نهفته از لثه است، نه خارج کردن کلی آن از دهان. زمانی که دندان به جایگاه اصلی خود در قوس دندانی رسید، بافت لثه پیرامونی آن بالا برده می شود تا اطمینان حاصل شود که دندان به اندازه کافی محکم و سالم است.

ناگفته نماند دندان نهفته بعضا در افراد 40 سال به بالا مشکلات کمتری به همراه دارد که البته در مورد همه افراد صادق نیست، در این افراد دندان نهفته کاملا در استخوان فک فرو می رود و کلسيفه می شود. در این شرایط اگر این نهفتگی عارضه ای برای شخص نداشته باشد، با تهیه تصویر رادیوگرافی و معاینه دقیق و کامل، متخصص دندانپزشک امکان دارد جراحی دندان نهفته را تجویز نکرده و تنها به معاینات سالیانه اکتفا کند.

دندان عقل ممکن است در برخی از افراد هرگز تشکیل نشود، به همین دلیل توصیه می شود افراد 20 الی 25 ساله که از وجود یا عدم تشکیل دندان عقل خود اطمینان ندارند با مراجعه به دندانپزشک و با تهیه عکس رادیولوژی، مورد بررسی و معاینه قرار بگیرند تا اطمینان حاصل شود که دندان عقل نهفته‌ای نداشته باشند.

تشخیص دندان نهفته

همانطور که گفته شد دندان نیش آخرین دندان جلویی است که در حدود سیزده سالگی به صورت دائمی در می آید، درمان دندان نیش نهفته با ارتودنسی در این سن، بهترین و موثرترین روش درمانی است.

علائم نهفتگی دندان

• درد لثه و استخوان فک
  • التهاب و خارش لثه در محل دندان نهفته
  • سر درد های مزمن که به درمان پاسخ نمی دهند
  • گوش درد
  • درد چشم و اختلال های موقتی در بینایی
  • گلو درد
  • بهم ریختگی دندان ها

همه این عوارض دردناک قابل پیشگیری هستند، والدین کافی است برای پیشگیری از عوارض نهفتگی دندان، فرزندان خود را از کودکی به صورت منظم برای معاینه و بررسی دندان تحت نظر دندانپزشک قرار دهند تا در صورت وجود دندان نهفته، با تشخیص و درمان و یا خارج کردن به موقع دندان نهفته، مانع از ابتلای فرزندانشان به عوارض سخت این مشکل شوند.

انتظارات از جراحی و ارتودنسی دندان نهفته

جراحی آشکار سازی و نصب براکت ارتودنسی بر روی دندان، با بی حسی موضعی و در مطب جراح فک و صورت انجام می شود. از آنجایی که متقاضیان  جراحی سرراست آشکار سازی و نصب براکت ارتودنسی بر روی دندان اغلب کمتر از ده سال سن دارند، تزریق آرامبخش ضروری است. این جراحی برای یک دندان در حدود ده دقیقه  زمان می برد.

خونریزی کم بعد از جراحی دور از انتظار نیست و تقریبا دو یا سه روز پس از جراحی نیاز به مصرف مسکن ضروری است. تورم ایجاد شده در لب ها بعد از جراحی با کمپرس یخ قابل رفع می باشد.

بهترین جراح و متخصص ارتودنسی در مرکز  تهران جراحی، هفت تا ده روز پس از جراحی برای بهبودی کامل بیمار وقت ویزیت تعیین خواهد کرد  تا فرآیند بهبود از جراحی را ارزیابی کند و این پروسه تا بهبودی کامل بیمار ادامه خواهد یافت تادر فاصله روز اول تا  روز چهاردهم پس از جراحی می فرآیند رویش دندان نهفته را با بند رابر و زنجیر مناسب به دندان شروع کند.

هزینه جراحی دندان نهفته

برخی افراد به دلیل اینکه هزینه جراحی دندان نهفته نسبت به کشیدن دندان بیشتر می‌شود یا دندان آن‌ها درد زیادی ندارد، از جراحی آن غافل می‌شوند. توجه داشته باشید که  عدم جراحی این دندان‌ها می‌تواند شما را با مشکلات زیادی که در بخش‌های گذشته به آن‌ها اشاره کردیم روبرو کند. در این صورت هزینه درمان این مشکلات بیشتر از هزینه جراحی دندان نهفته می‌شود. عوامل موثر بر هزینه جراحی دندان نهفته شامل موارد زیر هستند:

تعداد دندان‌های نهفته و نیمه نهفته

یکی از عوامل موثر بر هزینه جراحی دندان نهفته، تعداد دندان‌های دارای این مشکل است. توجه داشته باشید که اگر تعداد دندان‌های نهفته و نیمه نهفته شما بیشتر از یک عدد باشد، هزینه‌ای که برای جراحی باید پرداخت کنید به مراتب بیشتر خواهد بود.

وضعیت دندان‌های نهفته

در صورتی که دندان‌های نهفته دچار عفونت شده باشند یا ریشه آن‌ها در سینوس قرار گرفته باشد، برای جراحی آن‌ها به مهارت، دقت و زمان بیشتری نیاز است. اگر دندان نهفته یا نیمه نهفته شما چنین وضعیتی داشته باشد، هزینه جراحی آن بیشتر می‌شود. اما اگر این دندان‌ها وضعیت خوبی داشته باشند، هزینه جراحی آن‌ها کمتر خواهد شد.

میزان تخصص دندانپزشک

تخصص دندانپزشک نیز بر روی هزینه جراحی دندان نهفته تاثیرگذار است. هر چه تخصص و مهارت دندانپزشک برای جراحی این دندان‌ها بالاتر باشد و سابقه بیشتری داشته باشد، هزینه‌ای که برای خدمات خود دریافت می‌کند نیز بالاتر خواهد بود. البته باید در نظر داشته باشید که برای چنین جراحی‌های حساسی، تخصص دندانپزشک باید در اولویت قرار گیرد.

در صورتی که جراحی دندان خود را نزد یک دندانپزشک بدون سابقه انجام دهید، مشکل شما به طور کامل برطرف نمی‌شود و مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتر خواهید شد.

منطقه جغرافیایی کلینیک

منطقه جغرافیایی مطب یا کلینیک دندانپزشکی بر روی هزینه‌های آن موثر است. کلینیک‌هایی که در شهرهای بزرگ یا مناطق شلوغ واقع شده‌اند، هزینه بیشتری برای جراحی دندان نهفته دریافت می‌کنند.

2 نظر در مورد “جراحی دندان نهفته;