کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دندانپزشکی > ترمیم کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود

ترمیم کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود

عناوین محتوایی که می خوانیم .

یکی از مزایای کامپوزیت دندان، امکان ترمیم روکش می باشد. می خواهیم بدانیم ترمیم کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود و با این روش آشنا شویم. باید گفت با اینکه لمینت دندان مزایای زیادی نسبت به کامپوزیت دارد، ولی امکان ترمیم و عدم نیاز به تعویض روکش کامپوزیت یکی از تفاوت ها و مزایای کامپوزیت دندان به شمار می رود. کامپوزیت دندان برای ترمیم نیاز به مراحل پیچیده ای ندارد و به سادگی می توان آن را انجام داد. زیرا در این روش آسیبی به دندان وارد نمی شود و نیازی به تراشیدن رویه دندان نیست. برای همین هم می توان به راحتی ترمیم کامپوزیت دندان را انجام داد و به عنوان یک گزینه ایده آل به آن نگاه کرد. در عین حال ماندگاری این روش نیز بین 7 تا 10 سال می باشد و با توجه به این مدت طولانی، احتمال نیاز به ترمیم تقویت می شود.

ترمیم کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود 547896142123031

چه زمانی باید کامپوزیت دندان را ترمیم کرد

عوامل مختلفی می تواند باعث شود تا روکش کامپوزیت دندان نیاز به ترمیم داشته باشد. در این قسمت به این موارد اشاره می کنیم:

ماندگاری کامپوزیت دندان

همانطور که گفتیم طول عمر این روش بین 7 تا 10 سال است. در این مدت زمان طولانی احتمال آسیب دیدن و شکستن و سایر موارد از این قبیل وجود دارد. در این حالت می توان به جای تعویض روکش کامپوزیت دندان، آن را ترمیم نمود.

تغییر رنگ روکش کامپوزیت دندان

یکی دیگر از مواردی که باعث می شود مجبور به ترمیم روکش کامپوزیت شویم، تغییر رنگ و بدرنگ شدن روکش است. همانطور که می دانیم کامپوزیت دندان مقاومت زیادی در برابر لکه و تغییر رنگ ندارد و به سرعت ممکن است زرد و بدرنگ شود. عدم مراقبت های لازم از سوی بیمار و نیز استفاده از مواد بی کیفیت و نامرغوب، شدت این مشکل را بالاتر می برد. در این صورت می توان با ترمیم روکش کامپوزیت، زیبایی و شفافیت را به دندان ها بازگرداند.

ساییدگی دندان ها

یکی از مشکلاتی که باعث می شود تا ظاهر کامپوزیت دندان تغییر کرده و نیاز به ترمیم داشته باشد، ساییدگی دندان ها است. ساییدگی دندان ها بر اثر فشار دندان ها روی هم و یا بیماری هایی مانند دندان قروچه به وجود می آید. برای اصلاح ساییدگی دندان و هم تراز و هم ارتفاع نمودن دندان ها، نیاز به ترمیم روکش کامپوزیت دندان داریم.

شکستگی و لب پر شدن

هر گونه ضربه و فشار می تواند باعث لب پر شدن و شکستن روکش کامپوزیت دندان شود. زیرا مقاومت و استحکام این روش در برابر ضربه کمتر از لمینت دندان است. مزیت کامپوزیت دندان در ترمیم روکش باعث شده دیگر نگران نبوده و به راحتی قسمت های شکسته و لب پر را ترمیم نمود.

آشنایی با مراحل ترمیم کامپوزیت دندان

برای اینکه بدانیم ترمیم کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود بایستی با مراحل انجام ترمیم کامپوزیت دندان آشنا شویم. در این قسمت با این مراحل آشنا می شویم:

 

بررسی نوع مشکل

بعد از هر گونه آسیب و نیاز به ترمیم روکش دندان، ابتدا باید نوع مشکل بررسی شود. عمق ترک خوردگی یا شکستگی، میزان تغییر رنگ و یا کم شدن ارتفاع روکش و …. مشخص می شود. زیرا این موارد می تواند میزان نیاز به ترمیم و یا در غیر این صورت تعویض روکش را نشان دهند.

 

ترمیم روکش کامپوزیت

بعد از اینکه میزان آسیب و ترمیم مشخص شود، دندانپزشک مقداری از مواد و لایه های کامپوزیت دندان را از روی آن برخواهد داشت. عدم انجام این کار باعث می شود تا لایه ای به روی دندان ها اضافه شود که ظاهری بدشکل و زخمت را به آن خواهد داد. برای جلوگیری از این مشکل، به میزان لازم لایه از روی روکش برداشته می شود، سپس اصلاحات لازم انجام و مجددا لایه به روکش اضافه می شود و پس از تاباندن اشعه مخصوص، سفت و ثابت می شود. نکته مهم انتخاب رنگ و سایه روکش کامپوزیت دندان است. زیرا کوچکترین تغییر می تواند نشان داده شده و ظاهر لبخند را بدشکل و نامتناسب نماید. بنابراین بهتر است به همان دندانپزشکی مراجعه نمایید که در مرتبه اول روکش را بر روی دندان نصب نموده است. زیرا انتخاب رنگ و کیفیت مواد استفاده شده راحت تر خواهد بود.

 

مزایای ترمیم روکش دندان کامپوزیت

ترمیم روکش کامپوزیت دندان مزایای زیادی دارد که در این قسمت به مهمترین آن ها اشاره می کنیم:

ترمیم روکش کامپوزیت مانع گسترش عفونت در دهان و دندان خواهد شد. زمانی که روکش کامپوزیت دندان دچار مشکلاتی مانند شکستگی یا لب پر شدن شد، احتمال تجمع باکتری و باقیمانده ذرات غذا در این بین وجود دارد. این مشکل می تواند مشکلات حادتری مانند عفونت دندان زیر روکش و نفوذ آن به سایر دندان ها و آلوده نمودن محیط دهان به دنبال داشته باشد. هرچه سریع تر ترمیم انجام شود، مشکلات این چنینی کم رنگ تر می شود.

نتایج سریع ترمیم روکش کامپوزیت دندان

یکی از مزایای مهم نصب و ترمیم روکش کامپوزیت دندان، سرعت عمل آن است. ترمیم روکش در یک جلسه دندانپزشکی و در کمتر از یک ساعت انجام می شود. در این روش نیازی به بی حسی و استراحت بعد از درمان نبوده و فرد می تواند فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرد.

کم هزینه بودن ترمیم روکش کامپوزیت دندان

یکی از موارد و تفاوت های مهم بین روکش لمینت دندان و کامپوزیت، هزینه ای است که باید پرداخت شود. برای لمینت دندان هزینه بیشتری پرداخت می شود و در صورت هر گونه آسیب، بایستی روکش تعویض گردد. ولی کامپوزیت دندان به سادگی قابل ترمیم و بازسازی بوده و هزینه کمتری را برای بیمار به همراه دارد. زیرا تنها محل آسیب ترمیم می شود و با سایر دندان ها کاری نخواهیم داشت.

عدم آسیب به دندان

در ترمیم روکش دندان، آسیبی به دندان یا دندان های دیگر وارد نمی شود. به عنوان مثال در صورتی که دندان ساییده شده باشد، مقداری مواد و لایه اضافی به آن اضافه شده، هم رنگ می شود و ترمیم به اتمام می رسد. نیازی نیست که روکش از روی دندان برداشته شده و تغییرات و اصلاحات اعمال گردد.

مراقبت های لازم از روکش کامپوزیت دندان

قبل از اینکه بدانیم ترمیم کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود؟ بهتر است با مراقبت های لازم برای جلوگیری از نیاز به ترمیم روکش آشنا شویم. روکش کامپوزیت دندان به علت استحکام و مقاومت کمی که در برابر آسیب و ضربه و نیز رنگ پذیری نسبت به لمینت دندان دارد، ممکن است سریعا دچار عوارض شده و نیاز به ترمیم پیدا کند. آشنایی با روش های مراقبتی باعث می شود به قول معروف روش پیشگیری بهتر از درمان را در پیش بگیریم. با اهم این مراقبت ها آشنا شوید:

دقت در انتخاب جنس روکش کامپوزیت دندان

یکی از مهم ترین موارد در افزایش طول عمر و نیاز کمتر به ترمیم در روکش کامپوزیت دندان، استفاده از مواد مرغوب و باکیفیت است. در این صورت روکش در صورت آسیب دیدن نیز مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد و به سادگی شکسته و یا لب پر نمی شود.

ترمیم کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود 21354154087975

 

رعایت نکات بهداشتی

برای انکه روکش را از مواردی مانند عفونت دندان و یا بدرنگ شدن و … محافظت نمایید، باید مراقبت های بهداشتی را انجام دهید. استفاده از سه گانه مسواک، نخ دندان و دهانشویه بهترین راهکار برای جلوگیری از نیاز به ترمیم و افزایش طول عمر کامپوزیت دندان است.

رعایت نکات تغذیه ای

مهم ترین موردی که می تواند آسیب جدی به روکش کامپوزیت دندان وارد نماید، عدم رعایت نکات تغذیه ای است. شکستن مواد غذایی سفت، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی، مصرف مواد غذایی و تنقلات چسبناک باعث وارد شدن آسیب های جدی به روکش کامپوزیت دندان می شود. تغییر رنگ، شکستن روکش و … از جمله این موارد است که عمر آن را کمتر و نیاز به ترمیم را بیشتر خواهد کرد.

استفاده ابزاری از کامپوزیت دندان

لایه های کامپوزیت دندان بسیار ظریف و شکننده است. عدم رعایت نکاتی مانند عدم استفاده ابزاری از روکش دندان ها، نیاز به ترمیم را بیشتر خواهد کرد. بازکردن در قوطی، شکستن یخ و از این قبیل موارد باعث کاهش طول عمر روکش می شود. در عین حال نیاز است مکررا روکش ترمیم شود و غیر از هزینه، زمان بیشتری را از بیمار خواهد گرفت.

ترک عادات غلط رفتاری

ساییده شدن دندان ها در اثر دندان قروچه و یا عادات غلط رفتاری مانند جویدن ناخن آسیب های جدی به روکش کامپوزیت دندان وارد می کند. در این حالت ارتفاع دندان ها در محل ساییدگی کمتر شده و نیاز است ترمیم به سرعت صورت گیرد. زیرا درد و ناراحتی برای بیمار به همراه خواهد داشت. بهتر است قبل از هر اقدامی، این عادات را شناسایی و رفع نمایید.

کلام آخر:

در این مقاله توضیح دادیم که ترمیم کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود؟ گفته شد ترمیم روکش به سادگی و در کمترین مدت لازم قابل انجام است. ولی با روش های مراقبتی نیز آشنا شدیم که مانع نیاز به این روش می شود. باید گفت مهم ترین عامل در نصب و ترمیم روکش کامپوزیت دندان که نقش بسیار مهمی نیز در زیبایی روکش دارد، انتخاب دندانپزشک است. ترمیم روکش کامپوزیت سخت تر از نصب آن است. نیاز است رنگ روکش هماهنگ شود . ظرافت زیادی در بازگرداندن روکش به حالت قبل نیاز است که در تخصص و تبحر دندانپزشک حرفه ای می باشد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال یک دیدگاه