کلینیک دندانپزشکی دکتر وحید دهقان > دسته‌بندی نشده > علایم عفونت ایمپلنت دندان چیست

علایم عفونت ایمپلنت دندان چیست

عناوین محتوایی که می خوانیم .

عفونت یکی از عوارض شایع اغلب جراحی ها می باشد، ولی اینکه علایم عفونت ایمپلنت دندان چیست؟ می تواند یکی از سوالاتی باشد که برای افرادی که این روش درمانی را استفاده می نمایند پیش آید. در این مقاله می خواهیم به این مطلب پرداخته و این علایم را به صورت تفصیلی توضیح دهیم. ابتدا می خواهیم در مورد علل ایجاد عفونت بعد از ایمپلنت دندان مطالبی را بیان نماییم تا ابتدا راه های انتقال عفونت را دانسه و سپس علایم آن را بشناسیم. در برخی موارد عفونت دندان بسیار ناچیز بوده و با مصرف دوره ای آنتی بیوتیک درمان می شود. ولی همین عفونت جزیی در صورت نادیده گرفتن می تواند به مشکل بزرگی تبدیل شود. حتی در مواقعی ممکن است ایمپلنت دندان را به سمت شکست و عدم موفقیت سوق دهد. پس لازم است فرد با خطرات و مشکلات ایمپلنت دندان آشنا شود.

علایم عفونت ایمپلنت دندان چیست 2418947علل ایجاد عفونت بعد از ایمپلنت دندان

همانطور که می دانیم ایمپلنت دندان شامل سه مرحله متفاوت می باشد. در هر یک از این مراحل احتمال ورود باکتری و میکروب به قسمت دندان زیاد بوده و ممکن است در صورت عدم رعایت مسایل بهداشتی مکان مناسبی برای آن ها باشد. در مرحله اول که شامل برش لثه و قرار دادن پایه به عنوان ریشه در آن است، احتمال عفونت زیاد می باشد. معمولا باز شدن قسمتی از لثه می تواند برای رشد باکتری ها مکان بسیار مناسبی باشد . وجود رطوبت و گرما در این مکان می تواند رشد میکروب ها را تسریع نماید. به همین دلیل نیاز است مصرف انتی بیوتیک به صورت منظم و دوره ای مصرف شود تا پیشگیری لازم به عمل آید. مرحله بعد که قرار دادن ابانمنت است نیز موقعیت مناسبی برای ورود میکروب به دندان ها است. فاصله بین ابانمنت و تاج دندان می تواند مکانی برای ورود و رشد باکتری و میکروب است.

به همین دلیل نیز نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داریم. مرحله نهایی که مربوط به قرار دادن تاج دندان است. در این مرحله دیگر دندان کاشته شده و نیاز است مراقبت های بعد از جراحی به صورت کامل و مرتب انجام شود. این مراقبت ها تاثیر زیادی در موفقیت ایمپلنت دندان خواهد داشت. استفاده از مسواک و نخ دندان و نیز دهانشویه مخصوص به هیچ عنوان نباید فراموش شود. استفاده از این اضلاع مثلث سلامن دهان و دندان می تواند از عفونت های بعد از ایمپلنت جلوگیری نماید. یکی دیگر از موارد ایجاد عفونت در دندان ها، عفونت لثه و بیماری های لثه است. این موضوع قبل از انجام ایمپلنت باید توسط جراح مورد بررسی قرار گیرد. بیماری های لثه می تواند ایمپلنت دندان را با شکست مواجه نماید. نیاز است ابتدا این بیماری ها درمان و سپس ایمپلنت کاشته شود.

آشنایی با علایم عفونت ایمپلنت دندان

در این قسمت می خواهیم علایم عفونت دندان را توضیح دهیم تا در صورت مشاهده این علایم به سرعت به دندانپزشک اطلاع دهید تا جلوی پیشرفت ان گرفته شود.

  • خونریزی یکی از عوارض ایمپلنت دندان می باشد. معمولا در 24 ساعت اول خونریزی قطع می شود. در صورت ادامه خونریزی امکان عفونت دندان وجود دارد. نیاز است به دندانپزشک اطلاع دهید تا بهترین کار را انجام دهید.
  • یکی دیگر از علایم مهم عفونت ایمپلنت دندان را می توان دمای بالای بدن دانست. در صورتی که بیش از یک روز تب داشتید، می توان به وجود عفونت در بدن شک کرد و نیاز به بررسی دارد.
  • درد و ناراحتی جزو جدایی ناپذیر در هر جراحی می باشد که با مصرف مسکن برطرف می گردد. در صورتی که درد تداوم داشت و با مصرف دارو نیز متوقف نگردید، احتمالا دچار عفونت شدید.
  • تورم و التهاب نیز می تواند بعد از هر جراحی رخ دهد و میزان آن مهم است. در صورتی که میزان ورم ناحیه جراحی زیاد باشد، می توان به وجود عفونت پی برد.

علایم دیگر عفونت بعد از ایمپلنت دندان را می توان به بوی بد دهان، احساس طعم آزاردهنده در دهان، خروج ترشحات خونی و قرمزی زیاد در ناحیه جراحی تعمیم داد. این علایم نشان می دهد که دندان در اثر ایمپلنت دچار عفونت شدید شده است و باید درمان شود. در صورتی که آن ها را جدی نشمرده و با مشاهده آن ها درمان های لازم و سریع را انجام ندهید، با مشکلات بیشتری گریبان گیر خواهید شد.ممکن است عفونت به بقیه قسمت های دهان نفوذ کرده و حتی وارد جریان خون شود. این وضعیت می تواند مخاطره آمیز باشد. پس نیاز است به محض مشاهده اولین علایم عفونت، سریع به دندانپزشک مراجعه نموده و راهکار های درمانی را دریافت نمایید.

علایم عفونت ایمپلنت دندان چیست 04875245درمان عفونت دندان پس از ایمپلنت

ایمپلنت دندان از جمله روش هایی است که مراقبت های بعد از آن می تواند نقش مهمی در پایداری آن داشته باشد. مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان می تواند غیر از جلوگیری از عفونت دندان ها، از پس زدن ایمپلنت و شکست این روش درمانی پیشگیری نماید. بنابراین توصیه می شود این نکات را جدی بگیرید. زیرا این روش درمانی نیاز به صرف هزینه و زمان زیادی دارد و اگر بعد از اتمام کاشت ایمپلنت، دچار عدم موفقیت این روش گردید، می تواند مشکلات بیشتری را در پی داشته باشد. از جمله روش های مراقبتی استفاده از مثلث بهداشت دهان و دندان است. مسواک، دهانشویه و نخ دندان سه عامل و سه ضلع مثلث می باشند. رعایت بهداشت دهان و دندان غیر از جلوگیری از عفونت می تواند در طول عمر این روش تاثیر گذار باشد. عدم استعمال دخانیات و مشروبات الکلی در کاهش التهاب و جلوگیری از تجمع پلاک در محل دندان تازه ایمپلنت شده بسیار موثر و ضروری می باشد. رعایت رژیم غذایی بعد از ایمپلنت دندان می تواند در پیشگیری از ورود ذرات غذا به داخل لثه و احتمال عفونت تاثیر بسزایی داشته باشد.

علایم عفونت ایمپلنت دندان چیست

اطلاع از علایم عفونت بعد از ایمپلنت دندان می تواند کمک بزرگی در درمان و کنترل آن داشته باشد. در نتیجه بهتر است ابتدا با این علایم آشنا شوید:

خونریزی

یکی از علایم مهم عفونت بعد از ایمپلنت دندان ، خونریزی در محل جراحی می باشد. عموما در 24 ساعت اول بعد از کاشت ایمپلنت دندان به دلیل برش دادن لثه و بخیه زدن محل برش، احتمال خونابه و خونریزی در حد معمول وجود دارد. ولی در صورتی که این عارضه بیش از این مدت با شدت بیشتری ادامه یافت، بهتر است دندانپزشک را در جریان قرار دهید تا اقدامات درمانی لازم انجام شود. بایستی برای کنترل عفونت، ابتدا خونریزی متوقف و سپس درمان شروع شود.

عفونت بعد از ایمپلنت دندان 5413546438215345

بالا رفتن دمای بدن

همواره تب و بالا رفتن غیر طبیعی دمای بدن نشان دهنده وجود عفونت در یک قسمت از بدن می باشد. بعد از ایمپلنت دندان نیز اگر دچار تب شدید و این تب همچنان دوام داشت، به وجود عفونت شک کنید. بهتر است با دندانپزشک مشورت نموده و درمان را شروع کنید تا به مراحل حادتری نرسد.

احتمال درد و ناراحتی

بالطبع این درمان نیز مانند سایر روش های جراحی با درد و ناراحتی همراه خواهد بود. نکته مهم این است که درد باید بعد از مصرف مسکن و بعد از چند روز متوقف شود. در صورتی که درد با شدت بیشتری ادامه پیدا کرده و تداوم داشت، احتمال وجود عفونت بعد از ایمپلنت دندان وجود دارد.

تورم و التهاب در محل جراحی

به علت تهاجمی بودن این جراحی، احتمال تورم و التهاب در محل جراحی وجود دارد. ممکن است در اثر آسیب به بافت نرم لثه این عارضه پیش آمده باشد. ولی بهتر است در صورت عدم بهبود، هر چه سریع تر به دندانپزشک اطلاع دهید تا درمان شروع شود. شروع به موقع درمان و کنترل تورم می تواند از عوارض بعدی جلوگیری نماید. وجود آبسه در ناحیه لثه یکی از علائمی است که برای بیمار بسیار ناخوشایند و آزار دهنده است.

قرمزی ناحیه جراحی

قرمزی و وجود خون در ناحیه جراحی بسیار آزاردهنده می باشد. زیرا این ترشحات مزه و طعم دهان را بسیار ناخوشایند می کند. بنابراین در صورت بروز این عارضه بهتر است اقدامات لازم را انجام داده و با دندانپزشک تماس بگیرید.

بررسی علل ایجاد عفونت بعد از ایمپلنت دندان

برای اینکه بدانیم علت ایجاد عفونت بعد از ایمپلنت دندان چیست، بهتر است با مراحل مختلف ایمپلنت دندان آشنا شده و در هر یک از این مراحل احتمال عفونت را بررسی نماییم. با این روش می توانیم مطمئن شویم که در هر یک از مراحل احتمال بروز عفونت تا چه میزان بوده و چه اقداماتی مورد نیاز است:

  • مرحله اول کاشت پایه یا فیکسچر

در این مرحله باید برای نصب پایه یا پست، برشی در ناحیه لثه ایجاد شود. بعد از این برش پایه در داخل استخوان فک جایگذاری می شود. برای جوش خوردن پایه با استخوان فک به چند ماه زمان نیاز است. در این مدت مراقبت از ناحیه برش خورده بسیار اهمیت دارد. یکی از مراحلی که ممکن است باعث ایجاد عفونت بعد از ایمپلنت دندان شود، این مرحله می باشد. زیرا جراحی در ناحیه لثه صورت می گیرد و درصورت عدم مراقبت ممکن است باکتری ها و میکروب ها به این قسمت حمله کرده و باعث عفونت شوند. بنابراین این مرحله در پیشگیری از عفونت دندان بسیار اهمیت دارد.

  • نصب اباتمنت

در این مرحله فقط اباتمنت بر روی پایه قرار می گیرد. در این مرحله جراحی انجام نمی شود و احتمال بروز عفونت نیز بسیار کم و ناچیز می باشد.

  • نصب تاج دندان

نهایی ترین مرحله قرار دادن تاج دندان بر روی اباتمنت است که بعد از این مرحله باید مراقبت های بهداشتی و تغذیه ای لازم انجام گیرد. زیرا ممکن است فشاری به دندان ایمپلنت شده وارد شود و باعث لق شدن پایه شود. در این صورت باز هم احتمال دارد عفونت در لثه اطراف پایه ایجاد شود. زیرا محیط را برای ورود باکتری و میکروب آماده می نماید.

عدم تخصص دندانپزشک در جایگذاری مناسب و صحیح پایه ایمپلنت دندان

همواره تاکید می شود در انتخاب جراح برای کاشت دندان دقت زیادی معمول شود. زیرا در صورتی که دندانپزشک تخصص و مهارت لازم را در کاشت پایه ایمپلنت دندان نداشته باشد، فضای لازم برای رشد و پیشرفت عفونت در داخل دندان و دهان آماده خواهد شد. در صورتی که کاشت پایه به صورت صحیح انجام نشود، استخوان فک با پایه جوش نخورده و در نتیجه پایه لق و شل می شود. در این صورت ذرات مواد غذایی و میکروب ها فضای کافی و مناسب را برای رشد پیدا خواهند کرد. شل شدن پایه ایمپلنت دندان یکی از عوامل مهم در بروز عفونت بعد از ایمپلنت دندان محسوب می شود.


عفونت بعد از ایمپلنت دندان 45646354778201

مراقبت های لازم بعد از ایمپلنت دندان برای جلوگیری از عفونت

بعد از نصب ایمپلنت دندان، مراقبت ها نقش مهمی در پیشگیری از عفونت خواهد داشت. در کل این مراقبت ها می تواند از کلیه عوارض بعد از کاشت دندان جلوگیری نماید که یکی از مهم ترین آن ها عفونت بعد از ایمپلنت دندان است. در این قسمت به این مراقبت ها اشاره خواهیم کرد:

مراقبت های تغذیه ای برای جلوگیری از عفونت

یکی از مراقبت های مهم، نوع تغذیه بعد از کاشت پایه و نیز بعد از قرار دادن تاج دندان است است. بعد از قرار دادن پایه در استخوان فک، برای جلوگیری از عفونت بهتر است پانسمان را در محل دندان نگهدارید تا هم خونریزی بند آمده و هم مانع ورود میکروب و بروز عفونت شود. بهتر است غذاهای آبکی و مایعات در روزهای ابتدایی مصرف شود زیرا روند بهبودی را تسریع می بخشند. برای جلوگیری از تضعیف بدن، بهتر است غذاهای مقوی به صورت پوره شده و له شده که نیاز به جویدن ندارد مصرف گردد. جویدن مواد غذایی به ناحیه جراحی آسیب زیادی وارد می کند.

رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از کاشت پایه است. بایستی در روز بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید تا از تجمع ذرات غذا در محل جراحی و عفونت بعد از ایمپلنت دندان پیشگیری شود. یکی دیگر از موراد مهم ، نخ دندان کشیدن است. نخ دندان برای مراقبت از لثه و پیشگیری از عفونت در ناحیه جراحی جلوگیری می نماید. دهانشویه های مخصوص ایمپلنت دندان برای ضدعفونی نمودن کل محیط دهان بسیار ضروری و الزامی می باشد. در کنار این مراقبت های بهداشتی از محلول آب و نمک نیز استفاده کنید. هر روز 3 بار دهان خود را با این مایع شستشو دهید. با این کار هم روند درمان را تسریع خواهید کرد و هم مانع از بروز عفونت در ناحیه جراحی می شوید.

مصرف داروی آنتی بیوتیک

بعد از جراحی و کاشت پایه، دندانپزشک داروهای آنتی بیوتیک را برای پیشگیری از عفونت بعد از ایمپلنت دندان تجویز می نماید. مصرف به موقع و منظم این داروها یکی از عوامل مهم در کنترل و پیشگری از بروز این عارضه می باشد. بهتر است توصیه های دندانپزشک را جدی گرفته و از مصرف داروهای سرخود خودداری نمایید.

عدم استعمال دخانیات

استعمال دخانیات یکی از مهم ترین عوامل برای بروز عفونت بعد از ایمپلنت دندان می باشد. نیکوتین موجود در این مواد باعث ایجاد عفونت شده و فضا را برای رشد باکتری های و میکروب ها آماده می نماید. از طرفی عموما افرادی که از دخانیات بخصوص سیگار استفاده می کنند، موارد بهداشتی و مراقبت های لازم را بعد از کاشت دندان انجام نمی دهند. همین عامل نیز می تواند یکی از عوامل سرعت دهنده برای پخش عفونت در داخل دندان و دهان شود.

ارسال یک دیدگاه